Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463080651
Uitgave: Paperback
Verschenen: Oktober 2016
Prijs: € 24,95
Categorie: Volwassenen

Enkele maanden na de Sluipplaag-epidemie ziet het leven er voor Cromrak weer zonnig uit. Voor zijn vriend Varok is dat echter een heel ander verhaal. Hij kampt nog altijd met de naweeën van de epidemie, wat zijn dagelijks leven in grote mate beïnvloedt. De band die de jonge vrienden in de voorgaande delen hebben opgebouwd wordt tot het uiterste gedreven en ondertussen steken weer andere problemen de kop op. Lukt het Cromrak en zijn metgezellen om ook dit keer weer hoofd te bieden aan alle gevaren en hun vrienden te helpen?

De Sluipplaag-epidemie is voorbij en de rust is teruggekeerd in het land. De jonge orks kunnen nu een heerlijk rustig leven leiden. Varok is echter nooit helemaal de poude geworden. Jaloezie steekt bij hem de kop op, want waarom is hij minder belangrijk dan Cromrak? En waarom krijgt Cromrak zoveel aandacht en hij niet? Frustraties hopen zich op. Tel daarbij op dat zijn vader in coma ligt en het is te begrijpen dat Varok wanhopig is. De enige manier om dit weer goed te krijgen is door de Nekronomicon te bemachtigen. Na een flinke ruzie met Cromrak en de anderen, besluit Varok om op zoek te gaan naar dit machtige magische boek. En dit keer gaat hij alleen op pad.

Voor Cromrak en zijn vrienden ligt er echter een ander avontuur te wachten. Grash, de oude leermeester van Cromrak, heeft een brief geschreven aan Cromrak waarin blijkt dat hij vastgehouden wordt in Thenamia en dat er een oorlog op komst is. Cromrak en zijn vrienden besluiten Grash te hulp te schieten, ondanks dat Grash in zijn brief heeft gepleit dit niet te doen.

Verhaallijn
Waar Mark Doorbos in het eerste deel schreef over de beginnende vriendschap tussen de 4 jonge orks en dit in deel 2 verder uitwerkte, bewandelt hij in deel 3 een ander pad: de afsplitsing van een groepslid. Varok krijgt in dit deel een grote rol toebedeeld. Hij is jaloers en kiest zijn eigen weg, wat ook de lezers verschillende verhaallijnen geeft. Mark Doornbos laat in dit deel zien dat de gebeurtenissen die de vrienden meemaken niet bij ieder van hen hetzelfde werden en worden verwerkt. Hij toont heel goed hoe onbegrip en jaloezie kan leiden tot voor anderen onbegrijpelijke beslissingen. Dit alles is heel levensecht beschreven.

Gaandeweg het verhaal leert Doornbos ons dat vrienden, ondanks dat ze met ruzie uit elkaar gaan, er toch voor elkaar willen zijn. Juist in moeilijke tijden staan de echte vrienden op en willen er voor je zijn.

De verdieping
In mijn recensie van deel 1 van de Kronieken van Cromrak gaf ik aan dat Mark Doornbos nog wat te leren had over het uitdiepen van zijn karakters. In deel 2 van de serie merkte ik daar al verbetering is, maar in dit derde deel blijkt dat Mark Doornbos nog lang niet is uitgeleerd! Ook in dit deel worden de karakters steeds verder uitgediept. Het mooie is ook dat je je steeds meer kan verplaatsen in de karakters. Wie heeft het nou niet meegemaakt dat iemand van zijn/haar vriendengroep zich niet begrepen voelde en daardoor even niks meer met de groep te maken wou hebben. Of wie herkent de band tussen ouder en kind, zoals Grash dit heeft met Daryliah. Door dit soort onderwerpen te gebruiken spreken de mij veel meer aan.

Mark Doornbos toont in elk opvolgend boek dat hij geleerd heeft van de voorgaande ervaring. De verhaallijnen zijn erg leuk om te lezen en zijn personages beginnen steeds beter uit de verf te komen. Hij heeft nu een mooie serie neergezet met de Kronieken van Cromrak en ik ben dan ook zeer benieuwd of er een 4e deel komt.

Eindoordeel: score

Richard Veldkamp

Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.

Jouw beoordeling

Jouw mening: