Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024567102
Uitgave: Paperback, 588 pagina’s
Verschenen: Mei 2015
Prijs: € 24,99
Categorie: Volwassenen

Richard Schwartz heeft in een korte tijd zeer veel fans gekregen door zijn serie Het geheim van Askir. Het laatste boek van die serie schreef hij in 2011 en werd in 2013 door Luitingh uitgegeven. Met de serie De Godenoorlogen geeft Schwartz een vervolg voor zijn fans, die enkele antwoorden geeft op vragen waar lezers van de eerste serie mee waren blijven zitten. Hoe gaat het verder met het Keizerrijk nu Desina op de troon zit? En hoe gaat het met verder met Havald, heeft hij nu de rust van de dood gevonden of staat er toch nog wat te gebeuren?

Samenvatting
Wat onmogelijk leek is dan toch echt gebeurd: Havald, de man die niet kan sterven, is om het leven gebracht en zijn banzwaard, genaamd Zielentrekker, is gestolen. Dan komt er een priester naar de tempel die een visioen heeft gezien en weer nieuwe hoop brengt. Als iemand Zielentrekker weet te vinden en terugbrengt naar het lichaam van Havald, dan komt hij terug uit zijn eeuwige slaap. Het grote probleem is echter dat de persoon die het zwaard heeft gestolen niemand minder is dan de zoon van de Necromantenkeizer. Wie is er opgewassen tegen deze man, wie heeft genoeg lef en moed om dit zwaard terug te stelen?

Schrijfstijl
Zoals je zult begrijpen is het verhaal in deze nieuwe serie niet geschreven vanuit het perspectief van Havald, wat een frisse nieuwe blik geeft. De Roos van Illian is verder wel geschreven in de bekende stijl van Richard Schwartz, lekker vlot en spannend tot het einde.  Een typisch boek wat je nachtrust niet ten goede komt, omdat je door de telkens opgebouwde spanning en de vaart van het verhaal in een stuk door wil lezen.

Schwartz is dan ook niet het type schrijver dat het moet hebben van zijn uitvoerige en zeer uitgebreide beschrijving van gevechten en veldslagen. Het is meer het type schrijver dat het moet hebben van zijn uitgewerkte dialogen tussen de verschillende personages in het boek. Door deze goed uitgedachte en uitgeschreven conversaties komt de rivaliteit tussen verschillende personen prachtig naar boven. Je leert als lezer de personages heel goed kennen, weet waar ze van houden en wat ze haten. Dat is waar Schwartz in uitblinkt. Je leeft op die manier enorm mee de personages en kunt je veel beter inleven in hun overwegingen en keuzes.

Waar ik wel wat moeite mee had was het doorgronden van de verschillende disciplines in de legers die beschreven worden. Dit is heel diep uitgewerkt door Schwartz, maar hierdoor ook wat lastig te volgen. Vooral als je de voorgaande serie niet hebt gelezen zal het wellicht lastig zijn om hier snel aan te haken.

Schwartz heeft met de De Roos van Illian een prima vervolg gegeven aan zijn eerste serie Het geheim van Askir. Het verhaal leest lekker vlot weg, de personages zijn zeer goed uitgewerkt en de verschillende verhaallijnen die Schwartz verwerkt heeft in het boek sluiten naadloos op elkaar aan. Het is een heerlijk boek en je zit meerdere malen op het puntje van je stoel vanwege de spanning die erin zit.

Eindoordeel: score

Richard Veldkamp

Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.

Jouw beoordeling

Jouw mening: