ISBN: 9789051165746
Uitgave: Hardcover, 424 pagina’s
Verschenen: Oktober 2016
Prijs: € 17,95
Categorie: Kinderen
Leeftijd: 12+

Een magische barrière beschermt het eiland Arandia al eeuwen tegen het kwaad van de Gehoornde. Wanneer de tweeling Vana en Fokko uitverkoren wordt tot een speciale opleiding in het kasteel van de koning, ontdekken ze dat de barrière ernstig verzwakt is en dat zij moeten helpen deze te beschermen. Maar dat valt niet mee, want niets is wat het lijkt aan het hof, zelfs hun opleiding niet. Vana laat zich verleiden door de lokroep van de macht, terwijl Fokko steeds meer in de ban raakt van Suvi’s vloek. Intussen valt de oorlogsvloot van de Gehoornde de verzwakte barrière aan. Om Arandia te beschermen moet de tweeling ingrijpende beslissingen nemen met vergaande gevolgen…

Goed en kwaad
In veel fantasyboeken komt de strijd tussen goed en kwaad aan bod, zo ook in De gehoornden, maar wel op twee manieren. Je hebt inderdaad de troepen van de Gehoornde die een reële bedreiging vormen voor de barrière en de bevolking van Arandia. Dat is ook waar Vana en Fokko al hun tijd en training in steken. Voor een tweeling van 14 die nog maar net in het paleis is aangekomen en zonder ouders achterblijft, is de dreiging van die oorlogsvloot enorm groot en de druk op hun schouders stijgt gestaag. Mastenbroek brengt dit heel subtiel naar voren en het verhaal blijft vlot door lopen, waardoor het boek uitstekend past bij de doelgroep 12+.

En daar komt dan eigenlijk ook de tweede manier van de strijd tussen goed en kwaad naar boven. De tweeling krijgt steeds meer macht en het is voor jonge mensen niet altijd even gemakkelijk om daarmee om te gaan. De grens tussen goed en kwaad vervaagt dus steeds meer en prioriteiten worden verlegd. Die tweeledigheid geeft het boek net dat ietsje meer en maakt dat je meeleeft met de personages. Ook al ben je het niet altijd eens met de beslissingen die ze nemen, je begrijpt wel waarom ze het doen. Er zit meer in het verhaal dan enkel die dreiging van de buitenstaander. Dat maakt het boek leuk om te lezen, juist omdat het verhaal niet zo rechtlijnig is.

De kracht van De gehoornden ligt bij de sterke personages en hoe ze omgaan met hun verantwoordelijkheid en met de vijand die hun wereld dreigt te verwoesten.

Sterke personages
Maar wat het boek echt goed maakt zijn de personages en de groei die ze doormaken. Vana en Fokko zijn heel erg kinderachtig in het begin, wat ook normaal is voor een stel tieners dat voor de eerste keer de hoofdstad bezoekt. Naarmate ze langer in het paleis verblijven en hun opleiding vordert, groeien beiden. Hun gedachtegang verandert ook stilletjes aan. Het gebeurt rustig en gaandeweg, zodat hun omgeving zich amper bewust is van de veranderingen.

Mastenbroek laat dit op een geweldige manier doorschemeren en je ziet hoe Vana zich steeds meer laat verleiden door die lokroep van de macht. Je wilt haar als lezer eens flink door elkaar schudden, zodat ze eindelijk bij zinnen zou komen. Fokko is eerst een vrolijke jongen die niets echt serieus opneemt en die de macht ziet voor wat het is, maar op het vlak van zijn zus is hij dan weer een blinde mol. Beiden evolueren zo enorm door het boek, al is het heel subtiel geschreven. Die subtiele veranderingen in het karakter van de hoofdpersonages vormen echt de grootste sterkte van De gehoornden. Iedereen kan veranderen, de keuze is aan jezelf of dit ten goede of ten kwade gebeurt. En iedereen heeft wel eens hulp nodig, zelfs de machtigste mensen van het land.

Bianca Mastenbroek laat met De gehoornden aan jongeren zien dat macht een enorme verantwoordelijkheid met zich mee brengt en dat de strijd tussen goed en kwaad niet alleen tussen personen gevoerd wordt, maar ook met jezelf. De kracht van het boek ligt bij de sterke personages en hoe ze omgaan met hun verantwoordelijkheid en met de vijand die hun wereld dreigt te verwoesten. Het verhaal is spannend, leest vlot weg en past perfect bij de doelgroep, al is De gehoornden ook voor de oudere lezer een leuke ontspanning.

Eindoordeel: score

Joke Michielsen

Jouw beoordeling