Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024571048
Uitgave: Paperback, 365 pagina's
Verschenen: September 2016
Prijs: € 14,99
Categorie: Young Adults

Al van jongs af aan hebben de zussen Scarlett en Donatella de prachtigste verhalen gehoord over het mysterieuze festival Caraval en zijn nog mysterieuzere leider Legende. Hun oma zou er een keertje naartoe zijn geweest en weet de twee te fascineren met de fantastische avonturen die ze daar heeft meegemaakt. De verhalen leiden hen af van hun vreselijke leven met hun agressieve vader. Nadat hun moeder jaren geleden van de ene op de andere dag verdween, is hij veranderd van een lieve vader in een boeman. Hij straft de twee voor elkaars daden en de zussen zijn doodsbang voor wat de toekomst hen zal brengen.

Scarlett, de oudste van de twee, schrijft al jarenlang brieven aan Legende waarin ze hem vraagt of het festival een keertje kan komen naar het kleine eiland waar ze wonen, maar ze krijgt nooit antwoord… Dan, een paar dagen voordat Scarletts huwelijk met de mysterieuze graaf zal plaatsvinden, ontvangt ze eindelijk een brief van Legende. Hij stuurt haar drie kaartjes op en nodigt de zussen en Scarletts verloofde uit voor het volgende festival dat op zijn privé-eiland plaats zal vinden. Scarlett is echter uitgehuwelijkt en heeft haar verloofde nog nooit ontmoet. Donatella, het impulsieve jongere zusje, probeert Scarlett ervan te overtuigen dat dat huwelijk haar niets goeds zal brengen en wil samen met haar vluchten voor hun vader. Een festival is daar een perfecte gelegenheid voor. Met de hulp van een zeeman weten de twee te ontsnappen, maar voor hoe lang? Dan blijkt ook nog dat het festival eigenlijk helemaal niet zo leuk is als blijkt dat Donatella is verdwenen en haar leven op het spel staat als Scarlett haar niet snel genoeg vindt…

Lees Het zwarte hart als je je nieuwe favoriete boek wilt vinden!

Primeur
Het zwarte hart is het prachtige debuut van Stephanie Garber. Het originele Engelse boek, Caraval,  zal pas in januari uitkomen en daarmee heeft Nederland de grote eer om het eerste land te zijn waarin het boek is gepubliceerd. Dat is niet eens het enige bijzondere aan het boek, want de filmrechten zijn inmiddels ook al opgekocht door Fox! Als je die feiten op een rijtje zet, wordt al duidelijk dat je met Het zwarte hart een heel speciaal boek in handen hebt!

Een visueel wonder
Als je een goed geschreven boek leest, ontvouwt het verhaal zich als een film in je hoofd. Als je Het zwarte hart leest, zit je middenin die film. Garber is een waar genie. De manier waarop ze het boek geschreven heeft, zorgt ervoor dat alles om je heen vervaagt en je volop in het verhaal zit, en samen met Scarlett de raadsels van Legende probeert op te lossen. De wervelende kleuren, de bijna tastbare magie, alles doet je denken aan een wel heel realistische droom. Vaak als je droomt, hangt er een bepaalde surrealistische sfeer die ervoor zorgt dat je de gekste dingen normaal gaat vinden. Dat is dan ook precies wat Garber in haar verhaal heeft weten te vangen. Scarlett weet dat Caraval een grotendeels magisch gebeuren is, maar ze laat net genoeg verbazing en verwarring zien om het hele verhaal als een droom aan te laten doen. Het valt dat wat betreft goed te vergelijken met films als Coraline en Pan’s Labyrinth, die eenzelfde soort surrealistische sfeer hebben.

Daarnaast is Garber heel erg gefixeerd op kleuren en de dingen die Scarlett ziet. Zo krijgen alle emoties een kleur toebedeeld en is er een overvloed aan prachtige, magische baljurken. De toon wordt aan het begin van het boek gezet en Garber weet daar moeiteloos op voort te borduren waardoor het je geen enkele moeite zal kosten om precies voor je te zien wat zij bedoelt. De nadruk blijft liggen op het plot en de sfeer van het boek, maar het magische tintje blijf je steeds met je meedragen.

Spanning en dreiging
Ken je dat gevoel dat je krijgt als je wordt achtervolgt in een droom en je voeten opeens niet meer meewerken? Ook dat gevoel heeft Garber meesterlijk in het verhaal weten te vangen. Scarlett komt allerlei obstakels tegen, zoals andere festivalgangers, de tijd die rare trucjes uithaalt, vreemde deuren die naar andere werelden leiden en een grote dosis mysterie. Ze blijft de angst voelen dat er misschien iets met Donatella gaat gebeuren, of hoe haar vader zal reageren als hij beseft dat ze met zijn tweeën zijn gevlucht. Daarnaast is Scarlett niet de enige die Donatella probeert te vinden. Alle festivalgangers hebben namelijk dezelfde opdracht gekregen als Scarlett. Degene die het als eerste lukt, wint een wens. De andere spelers lijken alleen bereid te zijn om over lijken te gaan.

Julian, de zeeman die hen heeft helpen te vluchten, lijkt daarnaast ook niet helemaal eerlijk te zijn. Hij is haar enige bondgenoot in dit griezelige spel, maar er is ook een kans dat hij niet te vertrouwen is. Scarletts radeloosheid voegt ook veel spanning toe aan het verhaal en uiteindelijk zal het boek tot een spetterend einde komen vol met plotwendingen en adrenaline.

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ga dit boek lezen! Het is het meest bijzondere boek dat ik in tijden heb gelezen en ik kan hem nu zeker rekenen tot één van mijn favorieten. Garber is een van de beste schrijfsters van de laatste tijd, en dat wil wat zeggen, vooral omdat Het zwarte hart haar allereerste boek is! Het boek is een visueel spektakel en laat je voelen alsof je droomt. Tijdens het lezen krijg je steeds een opgejaagd gevoel omdat alles zo meesterlijk verteld wordt. De personages zijn fantastisch, vooral omdat je tot aan het einde blijft twijfelen over wie je wel en niet kunt vertrouwen. Het spetterende einde laat je niet meer los en zorgt ervoor dat het wachten op het tweede deel vreselijk moeilijk wordt. Laten we hopen dat Garber een beetje snel schrijft!

Ondertussen hebben we natuurlijk ook nog een film om naar uit te kijken, maar het is nog niet bekend wanneer die uitkomt. Persoonlijk hoop ik dat ze Tim Burton weten te strikken om deze film te regisseren, want ik denk dat hij perfect zal zijn. Hoe dan ook, eigenlijk is het heel simpel: lees Het zwarte hart als je je nieuwe favoriete boek wilt vinden!

Eindoordeel: score

Alexandra Kist

Jouw beoordeling