Uitgever: Uitgeverij Macc
ISBN: 9789078437352
Uitgave: Paperback 143 pagina’s
Verschenen: augustus 2016
Prijs: € 12,95
Categorie: Volwassenen

Het tweede deel van De Castlefest kronieken speelt zich, als vanzelfsprekend, weer af op één van onze lievelingsfestivals. Het festival van 2015 werd in deze serie ruw verstoord door de komst van de demon Azoëllos. De tijd leek toen stil te staan en er doken allerlei vreemde wezens op die rechtstreeks uit films en series leken te komen. De demon transporteerde een groep festivalgangers naar een ander tijdperk, waar zij nu gevangen zitten. Kunnen zij in dit tweede deel het oude festival redden? En zou het festival van dit jaar wat rustiger verlopen?

Nieuwe schrijver
Ieder jaar neemt een andere schrijver één deel van De Castlefest kronieken op zich. Vorig jaar was dit Gé Ansems, en dit jaar is de kroniek geschreven door Tim Lommerse. Tim heeft een master in de fantasyliteratuur, en dit is te merken. Het verhaal van vorig jaar vond ik leuk (want: Castlefest!) maar ook heel erg verwarrend. Naar mijn idee liep er teveel door elkaar en waren te veel aspecten van het verhaal onduidelijk.

Lommerse weet dit gelukkig recht te trekken doordat hij de lezer veel duidelijkheid over voorafgaande taferelen biedt. Zo wordt uitgelegd hoe de tijdlijn werkt, en worden er ook minder verhaallijnen door elkaar gebruikt. Ik vond dit verhaal dan ook een stuk logischer en makkelijker te volgen. Lommerse laat zien dat hij talent heeft voor het bedenken van plots en biedt de lezer een zekere houvast die ik in het vorige verhaal een beetje miste.

Humoristisch en herkenbaar
Dit boek heeft een nieuwe verteller, namelijk de auteur zelf. Lommerse schrijft met veel humor over de bizarre gebeurtenissen op het festival. Personages uit andere boeken (bijvoorbeeld uit Hex van Thomas Olde Heuvelt) spelen een belangrijke rol in dit verhaal omdat zij tot leven komen op het festival. Lommerse geeft daarmee ook wat bekendheid aan verschillende Nederlandstalige fantasyauteurs. Hij doet dit echter wel op een subtiele manier die goed past binnen het plot.

Verder duiken er verschillende personages op uit series en films die de lezer ongetwijfeld kent: zo zien we ‘de dokter’, White Walkers uit Game of Thrones en de Mad Hatter uit Alice in wonderland. Dit boek is dus wel het leukst als je een beetje op de hoogte bent van nerdy popcultuur, maar dat zal voor het grootste deel van de lezers vast geen probleem zijn!

De tot leven gekomen personages doen een aanval op het festival en Tim moet proberen het allemaal weer in goede banen te leiden. Diverse figuren duiken op om hem te assisteren, maar zijn zij wel allemaal te vertrouwen?

Nederlands en Engels
Het taalgebruik in De dood waart rond is erg alledaags en ‘populair’, en Lommerse strooit dan ook erg veel met Engelse woorden die het taalgebruik van de gemiddelde festivalbezoeker naar mijn mening goed weerspiegelen. Toch vind ik het jammer dat een Nederlandse auteur zoveel op het Engels leunt. Ik had graag gezien dat Lommerse zich, zoals Gé Ansems wel deed, aan het standaard Nederlands hield. Ik vind dit netter staan en ook prettiger lezen. Er is een verschil tussen je eigen taalgebruik en het taalgebruik in een boek; ik kan me best voorstellen dat deze Engelse woorden het doelpubliek zouden moeten aanspreken, maar ik vond dit helaas toch wat storend.

Ik vond dit tweede deel van De Castlefest kronieken als trouwe bezoekers van het festival erg leuk om te lezen. Het boek barst van de verwijzingen naar mijn favoriete films en series en ook speelt het zich af op mijn lievelingsfestival! Ik kon me dus goed inleven in het verhaal. Lommerse maakt gebruik van duidelijke verhaallijnen die in het vorige deel ontbraken, en laat daarbij genoeg ruimte over voor een nieuwe schrijver om een derde deel op zich te nemen. Ik ben benieuwd hoe de kronieken zich gaan ontwikkelen!

Eindoordeel: score

Denise Meyer

Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.

Jouw beoordeling

Jouw mening: