Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402709902
Uitgave: Paperback, 286 pagina’s
Verschenen: april 2016
Prijs: € 15,00
Categorie: Young Adults

Mara is al een tijdje in de leer bij de Angstaanjager, maar moet nog steeds wennen aan het leventje als zijn leerling. De Angstaanjager gaat constant op bezoek bij mensen die een slechte daad hebben begaan. Zij komen voor een keuze te staan: meedoen aan een duister en angstaanjagend spel, of hun ergste angst ondergaan. Mara leert veel meer over Angstaanjagers, maar dé Angstaanjager zelf blijft heel mysterieus. Ze begint steeds meer te voelen voor deze jongen en ze gaat haar best doen om hem te doorgronden, zelfs als ze haar eigen angsten moet overwinnen…

Traag begin, maar enorm duister en eng
De angstaanjager, het eerste deel in dit tweeluik, is een eng, bloedstollend en mysterieus boek met paranormale aspecten die je doen huiveren van angst. Als je begint in Spel van angst weet je al een hoop over de Angstaanjager en de taken die hij op zich neemt. In dit tweede deel probeer je antwoorden te vinden op alle mysteries rondom deze mysterieuze persoon. Op de echte antwoorden moet je even wachten, want het begin verloopt nogal traag: de vaart zit er nog niet volledig in. De Angstaanjager vervult zijn taak met Mara aan zijn zijde, maar qua verhaal gebeurt er nog niet al te veel. Het lijkt net alsof Mara en de Angstaanjager om de feiten heen draaien en nog niet naar hun doel proberen te komen. De eerste helft van dit boek is wat lastig om doorheen te komen, dus je zal even moeten doorzetten voordat er echt iets gebeurt.

Het tweede deel van het boek voldoet dan juist behoorlijk naar de wensen van de lezer. Het wordt steeds spannender en je merkt dat er naar een fenomenaal eind wordt toegewerkt. Mara trotseert vele gevaren en haar kennis breidt zich steeds verder uit, waardoor je met een veel snellere vaart door het boek heen gaat. Bepaalde beproevingen kunnen je kippenvel bezorgen, Michael Grant weet op legendarische wijze gruwelijke momenten te beschrijven!

Intrigerende personages en veel emoties
In Spel van angst probeert Mara steeds meer te weten te komen over de Angstaanjager zelf. Deze aantrekkelijke maar duistere jongen heeft een verleden, maar Mara weet hier het fijne niet van. Hoe is hij de Angstaanjager geworden, wie is zijn grote liefde en hoe is hij haar kwijt geraakt? Je zit net zoals Mara vol vragen: je wil echt graag te weten komen hoe het zit met het verleden van de Angstaanjager!

Verder zijn er genoeg andere personages die je weten te boeien aangezien ze niet hun volledige persoonlijkheid laten doorschemeren, maar daar zal je langzamerhand achter komen. Hierdoor kunnen sommige gebeurtenissen hartverscheurend zijn en word je zeker geraakt door het einde.

De extra informatie die je krijgt over de Angstaanjagers is trouwens heel interessant. Mara ziet steeds meer over de wereld van de Angstaanjagers en de manier waarop deze maatschappij bestuurd wordt. Mara komt steeds meer te weten over haar lot, maar het vleugje mysterie blijft erin zitten. Sommige stukken uit het boek zijn heel beschrijvend en kunnen daardoor nogal overbodig voelen, maar hiermee weet Michael Grant wel een bijzondere wereld te scheppen waarbij je je ogen kan uitkijken (of juist zou willen afwenden door de gruwelen die zich daar afspelen).

Het afsluitende deel van dit tweeluik weet je (bloeddorstige) fantasieën enorm te prikkelen, maar hierdoor moet je wel door het trage begin heen bijten. Michael Grant weet je te amuseren met interessante personages, een mysterieuze setting en horrorachtige taferelen, maar het heeft even tijd nodig voordat je dat merkt. Het einde voldoet gelukkig zeker aan je verwachtingen waardoor je het boek met een tevreden gevoel dichtslaat. Spel van Angst is een prima boek, maar haalt het niet bij de epische serie Gone die Michael Grant heeft geschreven.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling