Interview met Keeper of Dreams

0
43

In Nederland zijn er vele verenigingen die zich bezig houden met het organiseren van LARP evenementen. Van groot naar klein, in verschillende settings, met verschillende regels en speelstijlen en in verschillende samenstellingen. Hoe weet je nou welke vereniging bij jou en jouw speelstijl past? Welke zijn er bij jou in de buurt en hoe vaak organiseren ze een evenement? Op FantasyWereld interviewen we vanaf nu elke week een organisatie die zich bezighoudt met het organiseren van een LARP evenement. Deze week: Stichting Keeper of Dreams. (website).

Kun je jezelf en je rol bij Keeper of Dreams voorstellen?

Mijn naam is Ronald de Boer, ik ben Voorzitter en tevens Hoofd Spelleiding bij Stichting Keeper of Dreams. Ik ben voor veel dingen verantwoordelijk achter de schermen; ik regel de meeste e-mails, inschrijvingen, inschrijfgelden, terrein, etc. Daarnaast ben ik samen met andere Spelleiding plotschrijver. Op de evenementen zelf ben ik veld-spelleiding, waarbij ik de meest uiteenlopende dingen doe die met het spel te maken hebben.

Organiseren jullie naast de LARP evenementen nog andere activiteiten voor jullie leden?
In het verleden hebben wij ook een barbecue en een bowlavond georganiseerd. Maar over het algemeen zijn wij bezig met het organiseren van de LARP evenementen.

Voor wie (ervaring, leeftijd bijv.) is jullie vereniging geschikt?
Vanwege onze uitgebreide regelset zijn onze evenementen niet heel geschikt voor nieuwe LARP-ers, maar in we hebben wel goede ervaringen met nieuwelingen gehad die het erg naar hen zin hadden. Ik kan me wel goed voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd. In principe is ons evenement 16+, maar de meeste deelnemers zijn ouder dan 18. We hebben speciale regels omtrent deelnemers die mee willen doen die 13+ zijn.

In welke regio spelen jullie evenementen zich normaliter af?
Voorheen speelden wij in Baarn, op het terrein van Scoutcentrum Buitenzorg. Aankomende keer (eind oktober) gaan wij op een nieuw terrein spelen. Als deze bevalt blijven wij daar, wat in Leersum is. We willen zo mogelijk wel in de buurt van Amersfoort blijven, tot maximaal ongeveer 45 minuten rijden afstand. Gezien de gehele Spelleiding daar woont is dat voor ons het prettigste.

Na The Lands of the Pharao verhaallijn zijn jullie nu begonnen aan The Crystal Rebellion. Kun je iets meer vertellen over de achtergrond van de setting waarin jullie evenementen zich afspelen?
keeper2Het evenement speelt zich af in het Kristallen Rijk, een land ter grootte van ongeveer de Benelux wat geregeerd wordt door een Farao en zijn familie, de Godchildren. Er is veel magie in het Kristallen Rijk; Divnos (goddelijke), Magick (elementaire), Lifeforce (natuur en ritualisme) en Fear (een relatief “nieuwe” magie in de wereld). Het Kristallen Rijk is al vele jaren oud en gezien er op de wereld geen andere koninkrijken zijn was er geen oorlog van buitenaf. De Lands of the Pharaoh was de eerste saga, waarin een einde kwam aan de tijden van rust; een kwade god ontwaakte, de dimensie van de Fear-energie versmolt met die van het Kristallen Rijk en een bedrieger nam in het geheim de plek in van de Farao. In de tweede saga worden de grootste gevolgen hiervan duidelijk. De spelers moeten vanuit de schaduwen tegenstand bieden tegen de bedrieger en mogelijk een manier zoeken om de ware farao terug te plaatsen op zijn troon. Maar of iedereen het daar nou zo mee eens is…

Onze speelbare rassen zijn Mensen, Elven, Arcani (een ras dat verbonden is aan de Magick) en Beastkine (een verzamelnaam van verschillende halfmens/halfbeesten). Het Kristallen Rijk heeft veel kenmerken die je ziet in gebruikelijke fantasy-settings, maar we proberen altijd er een unieke draai aan te geven. Onze Elven zijn bijvoorbeeld niet uitzonderlijk goed in magie of verbonden met het woud (sterker nog, eerder het tegenovergestelde; Elven kunnen geen Druids worden) Daarnaast zijn er geen wandelende skeletten of zombies in onze wereld, en zijn onze ondoden de “Returned”, een belichaamde manifestatie van een ziel teruggekeerd uit de Onderwereld.

Jullie wereld heeft een bijzonder uitgewerkte achtergrond, en de vele spreuken en effecten hebben een gedetailleerde regelset. Is dit zo gegroeid of al vanaf het begin heel duidelijk de opzet geweest?
De wereld was al erg uitgebreid in het begin. We hebben wel veel input van de spelers gekregen via hun achtergronden die ons hebben geholpen met het verder uitdiepen van de wereld. De wereld is voor ons erg belangrijk. We hebben een design document waarin de regels “vast staan” waar onze plotschrijvers (en daarmee de deelnemers) niet onderuit kunnen. Hieronder valt bijvoorbeeld wat de verschillende magiesoorten wel en niet kunnen. De regelset is iets dat ook uitgebreid begon, maar in het begin was het slechts een fractie van wat het nu is; in de loop der tijd hebben we veel dingen aangepast, uitgebreid, toegevoegd en verwijderd. Niet al onze deelnemers vinden dit even prettig, maar we veranderen regels om het spel vloeiend en interessant te houden.

Halen jullie wel eens inspiratie uit boeken of films voor je verhaallijn?
Zeker, ook uit muziek en games. Zo zijn de Elven gebaseerd op de Elven uit de Dragon Age serie (in het Kristallen Rijk zijn veel Elven slaaf) en is een gedeelte van de wereld gebaseerd op de muziek van Freedom Call (De naam Crystal Empire, het hebben van een Farao). Voor plotlijnen vinden we soms ook inspiratie uit boeken of films, maar dat ga ik natuurlijk niet verklappen 😉 Iets wat zowel de setting als het systeem gekleurd heeft is de tekenfilmserie Avatar: The Last Airbender (en nee, niet de film versie… blegh). Voor degenen die deze serie niet kennen (ga kijken!): er zijn in de wereld van Avatar lieden die “bending” kunnen (magie). Wat zo interessant is, is dat elke bendingtype anders werkt; Aarde heeft korte, krachtige bewegingen met veel stampen, terwijl Vuur veel draaien heeft. De stijlen zijn heel uniek van elkaar en dat wilde ik ook toevoegen aan mijn setting. Niet alleen hebben alle verschillende magiesoorten eigen spreukenlijsten, maar ook heel andere manier van spreuken gebruiken. Zo kunnen Divnos gebruikers elke dag 10 spreuken, ongeacht hoe krachtig zij zijn, heeft een Magick-gebruiker toegang tot X mana per dag waar een Fear Wielder zijn energie per evenement krijgt en deze kan opladen in scheuren in de realiteit.

keeper1

Hoe vaak organiseren jullie evenementen?
We organiseren twee keer per jaar een meerdaags evenement. Soms komen daartussen, op aanvraag van spelers, Quests (eendagsevenementen) tussendoor. Ook zijn er regelmatig spelerinitiatieven in de vorm van baravonden.

Wat is jouw meest bijzonder situatie of ervaring tijdens een LARP evenement?
Ik had op een gegeven moment een karakter dat een vloek met zich meedroeg. Deze zou hem, mettertijd, doden op een langzame, pijnlijke manier. Gelukkig had ik een spirit in de buurt gevonden die deze vloek langzaam uit mij kon halen door de energie op te nemen… Het nadeel was dat hij vervolgens deze energie gebruikte om ondoden op te roepen. Toen dit bekend werd (ook bij mij) was een groot gedeelte van de spelergroep in debat wat ze met mij zouden doen. De spanning van dat moment, niet wetende wat er gebeuren zou… Dat was enorm spannend en voor mij nog steeds een van de meest bijzondere LARP-momenten.

Wat is jouw tip voor een beginnende LARPer om op te letten tijdens een eerste LARP?
Speel iets wat bij je past, en probeer dat in de setting van de wereld te verweven. Het is lastig om tegen de stroom in te gaan, (niet onmogelijk) en als je iets speelt wat relatief dicht bij huis is kom je makkelijker in je rol. Wees niet bang om vergissingen te maken, iets stoms te zeggen of anders te doen. En vooral: Het gaat om de lol. Als jij het niet hebt of die van andere mensen verpest, doe je het verkeerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here