Lijstje van Davey

Home Forums FantasyWereld Leesclub: NTL Uitdaging Lijstje van Davey

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Davey Cobben
    Sleutelbeheerder

Naast het sticky topic waar iedereen algemene voortgang kan bijhouden, wilde ik hier ook wat uitgebreider ingaan op mijn keuzes en hoe het verloopt.

Ik ga aankomende zondag op vakantie, dus dan hoop ik al meteen een goed begin te maken. Maar eerst met ik het boek van Jaap Boekestein (De Dodenleefster) nog uitlezen. Het lijstje boeken dat ik voor het eind van het jaar wil uitlezen van mijn verzameling boeken die al zo lang op me wachten is:

• De schrijvenaar van Thyll – Peter Schaap
    • De Bende van Anansi – Neil Gaiman
    • Het Levend Zwart 1: De Scypturist – Paul Evanby
    • Zwaarden tegen de dood – Fritz Leiber
    • De Dwergen – Marcus Heitz

Van Gaiman heb ik 2 of 3 boeken gelezen en die vond ik altijd erg sterk. Het boek van Peter Schaap wordt beschouwd als een van de klassiekers uit ons landje, maar heb ik tot mijn schaamte nooit gelezen, dus wilde ik ook eens oppakken. Van Leiber heb ik het eerste deel met heel veel plezier gelezen, ik hou wel van Sword & Sorcery. Het boek van Paul Evanby, ook weer een Nederlander, wordt door veel liefhebbers ook aangeraden en dan heb ik ook De Dwergen van Heitz erbij gezet. Die heb ik ooit half gelezen, maar om redenen die ik me niet meer kan herinneren nooit uitgelezen.

Maar nu is de vraag natuurlijk, waar moet ik zodirect mee beginnen? Hebben jullie een suggestie?

Vincent
    Bijdrager

Als ik dit zo lees denk ik dat ik zou beginnen met een klassieker van eigen bodem. 🙂 Ben zelf fan van bijna al Gaiman z’n werk dus de Bende daarna. De anderen ken ik eerlijk gezegd niet maar de minst aansprekende is dan De Dwergen van Heitz. Ik ben zelf ooit begonnen aan De Elfen van Bernard Hennen maar dat viel me erg tegen. Altijd gedacht dat De Dwergen de dwergentegenhanger was daarvan.

Davey Cobben
    Sleutelbeheerder

Ik denk dat ik dan inderdaad begin met het boek van Peter Schaap! Ik heb ooit jaren geleden van de bibliotheek zijn Schaduwmeesters serie geleend/gelezen (Schaduw en Elfenvuur, Schaduw en Dwergenstaal en Schaduw en Drakenstof) en die vond ik erg tof.

De Dwergen (Die Zwerge :P) was er eerder dan De Elfen van Hennen, maar inderdaad beide eenzelfde concept. Een populair fantasyras eruit pakken om ze in een eigen wereld de hoofdpersoon te maken van je verhaal. Daarna kwam er nog een hele reeks andere rassen die een eigen boek kregen met zo’n simpele titel, zoals De Draken van Julia Conrad en Orcs van Stan Nicholls. Ik heb die laatste gelezen en dat was best vermakelijk.

Tim de KW
    Bijdrager

Ik was niet bekend met het boek van Thyll, maar zo te zien een vrij dun boekje. Prima om mee te beginnen dus. 😊
    Ik ben altijd erg terughoudend met Nederlandse auteurs. Ik heb helaas weinig echt goede ervaringen met boeken van eigen bodem.

Die van Evanby heb ik nooit gekocht, omdat ik dacht dat die reeks niet geheel is afgerond. Maar ik kan me vergissen.

Ik heb De Elfen lang geleden gelezen. Ik heb me er prima mee vermaakt toentertijd, maar heb nooit één van de vervolgen of de Dwergen reeks opgepakt. Ik heb wel alles staan. Geen idee dus in hoeverre beide iets van elkaar weg hebben. Ik heb wel Oneiros van Heitz gelezen. Daar kon ik me toen op zich wel mee vermaken.
    Wat betreft De Elfen vervolgen waarschijnlijk niet, omdat het boek een afgerond, over eeuwen uitgespreid, verhaal verteld en de vervolgen zich er ergens tussenin afspelen.

Gaiman staat altijd wel garant voor kwaliteit. Ik heb wel wat boeken van de beste man gelezen en ik vond ze allemaal goed tot ijzersterk. Alleen Het Kerkhof vond ik iets minder sterk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door Tim de KW.
    Davey Cobben
    Sleutelbeheerder

Hey Tim, die Levend Zwart serie is een tweeluik, en gelukkig wel afgerond. Later had hij een andere serie bij Boekerij (Het volk van de Ziggurat boek 1: Een rivier van Goden), maar die is nooit verder dan één deel gekomen. Ik neem De Schrijvenaar en Zwaarden tegen de dood mee op vakantie aankomende zondag. 🙂

Davey Cobben
    Sleutelbeheerder

Allright, ook ik ben officieel van start. De Dodenleefster van Boekestein is uit en de eerste pagina’s van De Schrijvenaar van Thyll zijn omgeslagen. Kwam erachter dat de omslag gemaakt is door Michael Whelan, die ook de omslagen van het laatste Rad des Tijds boek (van Jordan & Sanderson). Grappig, deze stijl is heel anders, maar dat is niet gek. Het boek komt uit 1987, Memory of Light uit 2013. Toch grappig, een connectie tussen dit boek en mijn favoriete serie. Iemand hier die Schrijvenaar van Thyll al eens heeft gelezen?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Davey Cobben.

De dwergen is echt wel een goede serie moet ik zeggen hoor! Het is zeker geen tegenhanger van de Elfen serie (die naar mijn mening ook goed is).
    De rest van de boeken op je lijstje ken ik niet. Ben benieuwd wat je er van vind.

Davey Cobben
    Sleutelbeheerder

Ik ben inmiddels halverwege en vermaak me prima met het boek! Het heeft een lekkere vaart en er worden heel wat bijzondere leuke concepten besproken. En wat ik grappig vind is dat de hoofdpersoon helemaal niet zo aangenaam is. Hij heeft flink wat gemene trucjes en kan als het zo uitkomt best een beetje meedogenloos zijn. Benieuwd hoe hij zijn queeste gaat voltooien!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.