Feedback op de recensies van FantasyWereld

Voor tips, kritiek en lof!

Hoe worden onze recensies gelezen?

Ik lees elke recensie!
2
10%
Ik lees ze geregeld
13
62%
Ik lees ze slechts sporadisch
4
19%
Ik lees ze eigenlijk nooit... ( :cry: )
2
10%

Totaal aantal stemmen: 21

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Re: Feedback op de recensies van FantasyWereld

Bericht door Dave »

Nu er ook wel enthousiast gereageerd wordt over het plan om de vertalers wat meer in beeld te brengen op FantasyWereld denk ik toch ook maar dat we deze bij naam moeten vermelden bij een recensie. Zoals Eydis al zei is het niet veel werk om te doen en voor die mensen die het wel interessant vinden is het toch een stukje extra info.

Wat ik dan zou vragen is bijvoorbeeld hoe het vertaalproces van bepaalde namen/benamingen gaat, hoe/of het contact met de auteurs is, welke moeilijkheden ze tegenkomen (kunnen ze vast leuke verhalen over vertellen), interessante voorbeelden van gekke dingen. Ik zou dan ook nog eens een interview met Renee Vink (vertaler nieuwe Tolkien boeken, maar ook George R.R. Martin) willen :). En met Eisso Post, die naast vertaler (o.a. Duitse fantasy) ook zelf fantasy schrijft. Leert hij veel van vertalen bijvoorbeeld?

Ik zal die boekvertalers pagina ook eens vragen of ze ons met fantasyvertalers in contact kunnen/willen brengen. Angela, zou jij eventueel de schoonmoeder van je kennis ( :mrgreen: ) kunnen vragen welke boeken ze vertaald heeft?
angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela »

Ik heb het nagevraagd maar het blijkt dat zij Nederlandse boeken naar het Engels vertaalt. Tevens is haar man Hugo Brandt Corstius begin dit jaar overleden en staat haar hoofd momenteel nog niet echt naar werken.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Dat kan ik me voorstellen.. We hebben ondertussen ook een mooie lijst met vertalers, dus binnenkort hoop ik de eerste artikelen te kunnen plaatsen :)
Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn »

Ik vraag me af of de recentie van Saranormaal op zijn minst in de footnote iets van een kanttekening van plagiaat mag, verder uitgelegd in de comment er onder gepost heb. Ik zou eigenlijk willen aandringen om de recentie weg te halen, maar misschien vinden jullie dat te ver gaan. Dit boek verdient in iedergeval geen aandacht, zeker geen lovende recenties.

http://www.fantasywereld.nl/recensies/s ... 1512034947

Ik heb ook contact opgenomen met Howie om te kijken of er nog interessante vorderingen zijn wat betreft zijn fight tegen de uitgever, of dat er misschien iets opgelost is en dat ik nu bezig moet met damage-control (het lijkt me sterk maar het zou kunnen). In iedergeval vond ik dat zowel Fantasywereld als de gedupeerde schrijver op de hoogte moeten zijn.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Hoi Elsa, dat is een vreemd verhaal zeg! Als hier inderdaad iets niet aan de haak is, zullen we daar na beraad actie op ondernemen. Ik ga er morgen even uitgebreider proberen over te lezen en we hebben ook de Nederlandse uitgever gevraagd een reactie te geven.. Je hoort dus nog van ons :) In ieder geval bedankt voor het melden..
Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn »

Ja, ik ben wel benieuwd wat daar uitkomt. Het is lastig hard te maken zoiets natuurlijk en in veel gevallen zou ik zeggen, iemand komt op een andere plek op het zelfde idee - of heeft gewoon zijn werk zwaar als inspiratie gebruikt. Maar omdat hij zelf het manuscript aan de uitgever gesubmit heeft, (twee keer zelfs een keer met en zonder agent) en de Agent nu dingen zegt als "betrek mij er vooral niet bij" vind ik het allemaal heel fishy. Ook is het makkelijk te checken dat Howie al jaren bezig was met dit project (voor Para Norman en Saranormal)

De ghostwriter bestaat sowieso niet in iedergeval, en ik heb contact opgenomen met Howie om te kijken of er nog nieuws is. Zodra ik wat hoor laat ik het weten.

Ik denk trouwens dat de uitgever die het in NL heeft uitgegeven zich van geen kwaad bewust is, die hebben waarschijnlijk via een Agent of bemiddelaar gewoon verhalen ingekocht zonder te weten van de voorgeschiedenis.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Ik heb me nu even meer ingelezen en het lijkt niet helemaal lekker te zitten. Maar wat je zegt over de Nederlandse uitgever klopt inderdaad, in die zin is het 'kwaad' ook al geschied, de vertaalrechten zijn inmiddels aangekocht en of deze vertaling nu veel of weinig verkocht wordt zal S&S verder een zorg wezen.

Laat ons ook even weten wat Howie zegt, het laatste wat ik als reactie van hem kan vinden (juli 2013) is: "I have received legal counsel and I have moved forward." Als dat zijn besluit is, is het helemaal lastig om de feitelijk waarheid boven tafel te krijgen. Wat dat betreft is het jammer (en wellicht veelzeggend) dat S&S zelf nergens heeft gereageerd.
Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn »

Ik heb gisteren bericht terug van hem gehad. Voor zover ik begrijp is hij er nog steeds erg boos over, maar heeft hij weinig meer kunnen doen dan de uitgever waarschuwen (wat tot niets geleid heeft).
Ik denk -als hij echt wil- dat hij wel stappen kan nemen, maar de vraag is - ten koste van wat. Tenzij iemand hem pro-bono vertegenwoordigt zit daar een behoorlijk kostenplaatje en risico's aan vast, nog maar te zwijgen over de tijd en energie die in zoiets gaat zitten.
Het Comic Book Legal Defense Fund kon hem ook niet helpen omdat die hun geld uitgeven aan gevallen waar bijvoorbeeld de vrijheid van menigsuiting in het geding komt, dus die hebben een andere focus.

Ik gok dat de uitgever (en anderen) daar ook gewoon een beetje op gokken in dit soort gevallen, de kleine independent creator heeft niet de tijd en resources om een case te maken tegen ze, dus de kans dat ze er mee weg komen is groot.
Dakeyras
Goblin
Goblin

Bericht door Dakeyras »

Mooie reviews laatste tijd van Karen Miller en Anthony Ryan.
Rive
Feniks
Feniks

Bericht door Rive »

Dakeyras schreef:Mooie reviews laatste tijd van Karen Miller en Anthony Ryan.
Mooi dat de recensies je goed bevallen! Altijd leuk om te horen!
“No two persons ever read the same book.”
Plaats reactie