Fantasy Clichés

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Plaats reactie

Welke clichés in fantasyboeken zijn jullie wel klaar mee?

Oeroude profetieën
2
8%
Boerenjongens die grote Helden worden
5
21%
Exotische namen zoals K'Bor-tëá
2
8%
Voorspellende dromen
1
4%
Vampieren en Weerwolven
2
8%
Trilogieën
0
Geen stemmen
Bastaards die erachter komen dat ze zoon zijn van een koning
3
13%
Oude Magiër als mentor van de hoofdpersoon
3
13%
Oeroude magische talen die niet uit te spreken zijn: "Ruhgt trqaggali durthq yr lakpka"
6
25%

Totaal aantal stemmen: 24

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Fantasy Clichés

Bericht door Dave »

Elk genre kent zo zijn clichés, dus ook fantasy. Welke clichés zijn jullie het vaakst tegengekomen en willen jullie echt niet meer over lezen?

Er zijn er ontelbaar meer te bedenken dan in deze poll, dus noem ook vooral opties die hier niet genoemd zijn..

Mijn favoriete volgen later ;)
Darkwizza
Pixie
Pixie

Re: Fantasy Clichés

Bericht door Darkwizza »

Boerenjongens die held worden is voor mij zo cliché
Heb het zo vaak al gehoord :D
Marije
Griffioen
Griffioen

Bericht door Marije »

Ik heb echt een hekel aan van die exotische, onuitspreekbare namen. Van die namen waarbij je bij een ' een klakgeluid met je tong moet maken, of zo. Ik vind het niet alleen irritant om te lezen, maar het ziet er ook onprofessioneel uit.
TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW »

Dat zijn inderdaad veel voorkomende clichés! Ik ben de meesten nog niet perse zat, maar ze worden zo langzaamaan wel vervelend.

De weerwolven en vampiers heb ik altijd al fascinerend gevonden, maar de manier waarop ze vandaag de dag worden beschreven ben ik minder van te spreken. Ik was wel weer eens toe aan een meedogenloze, bloedzuigende, nietsontziende vampier en dat is precies wat ik kreeg in het boek De Meester van G. del Toro en C. Hogan, maar dat boek zat weer boordevol ouderwetse vampier clichés, waardoor ook dat me weer tegenviel :)

"Bastaards die erachter komen dat ze zoon zijn van een koning", is ook een plotwending die zijn houdbaarheidsdatum ver voorbij is. In principe vind ik dit geen probleem, mits het verhaal er niet op hangt. Hetzelfde geldt voor "Oude Magiër als mentor van de hoofdpersoon". Dit ben ik ook al meer dan eens tegengekomen. Dit vind ik ook prima, zolang de personages maar goed zijn uitgewerkt.

"Boerenjongens die grote Helden worden" komt ook vaak zat voor, maar als de uitwerking verder origineel is, dan vind ik het nog steeds leuk om te lezen.

Ik moet bekennen dat ik het wel eens zat ben om me door een hele reeks (trilogie of meer) heen te moeten werken, voordat ik eindelijk weet hoe iets afloopt, maar aan de andere kant ben ik bij een goed verhaal ook blij dat er nog een aantal vervolgen zijn :)

Die exotische namen en talen kunnen absoluut storend zijn, maar ze kunnen ook een toegevoegde waarde hebben. Die namen zijn soms juist logisch. Als een personage uit een exotisch land komt, dan is het logisch dat hij geen Karel heet. En die talen zijn soms leuk (The Lord of the Rings) en soms zelfs van belang in het verhaal, zoals in de Het Erfgoed reeks, maar voegen soms ook gewoon niks toe en kunnen inderdaad de vaart uit een verhaal halen.

Voorspellende dromen ben ik eigenlijk helemaal nog niet zo heel vaak tegengekomen. En zolang de dromen niet perse een gegeven zijn, dat de toekomst dus nog niet vast staat, dan vind ik het zelfs een leuke toevoeging.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10
Aquila
Feniks
Feniks

Bericht door Aquila »

Normaal gesproken zou je zeggen dat cliches cliche zijn om een reden; ze werken en worden daarom veel gebruikt. Sommige fantasycliche's worden echter vaak gebruikt omdat er iemand was die er erg succesvol in was. In het geval van mijn grootste ergernis is dat Tolkien. De man zelf is een meester. Hij maakte een eigen taal en hij was daar verdomd goed in. Blijkbaar vonden aspirant fantasyschrijvers het nodig om ook hun eigen (oude) talen te maken. Er was echter één probleem; ze hadden niet de feeling die Tolkien met het concept taal had.

Een ander cliché waar ik me aan erger is als schrijvers overdadig veel liederen in hun boeken stoppen. Daar pass ik liever voor.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Liedjes doen het inderdaad ook niet zo bes bij mij. Zelfs bij Tolkien waren dat stukken die ik het liefst zo snel mogelijk wilde doorbladeren..

Een cliche die ook vaak voorkomt bij epische fantasy is het lang vergane en vergeten artefact dat ten tijde van een dreigend kwaad opeens weer tevoorschijn komt. Vooral Terry Brooks heeft er een handje van :)
Elise
Pixie
Pixie

Bericht door Elise »

Cliches kunnen, mits goed uitgewerkt. Eragon stikt er bijvoorbeeld van, maar de eerste twee delen heb ik met veel plezier gelezen (de rest moet nog). Een cliche wat ik nog mis is dat de goede soms helemaal puur "goed" zijn en nooit iets fout doen en de slechterikken puur "slecht" zijn. Dat ergert mij weleens...
Karolyk
Pixie
Pixie

Bericht door Karolyk »

De meeste cliches zijn geen cliches, echter moeten ze dan wel verfijnd worden . Je bent er wel eentje vergeten. Ze ondernemen altijd een avontuur door verschillende culturen en landen. Zo heeft Robert Jordan ook veel cliches. Maar na de eerste 2 boeken doet hij het zo goed, dat je er niks meer van merkt. eerste en tweede boek zijn wel erg van de cliches vond ik.
Plaats reactie