Regisseur Jon Favreau (Iron Man, The Jungle Book) mocht van Disney aan de slag met een live-action remake van een van hun meest iconische animatiefilms: The Lion King. De oorspronkelijke film staat in het geheugen van generaties gegrift, dus het zal geen makkelijke klus zijn deze herinneringen recht te doen. Na het zien van de verschillende trailers was onze recensent Marion erg benieuwd. Kan Disney met deze live-action remake de originele tekenfilm overtreffen?

Nostalgisch

Het zal voor de meesten niet nodig zijn iets over het verhaal te vertellen, maar om nog even het geheugen op te frissen: The Lion King vertelt het verhaal van Simba, een leeuwenwelp die na de moord op zijn vader Mufasa moet vluchten voor zijn gemene oom Scar, die zijn vader heeft gedood en Simba daarvan de schuld geeft. Maar naarmate te tijd verstrijkt en met hulp van nieuwe vrienden leert Simba dat hij niet bang moet zijn voor zijn verleden en dat hij juist zijn angsten onder ogen moet komen, om zo uiteindelijk zijn rechtmatige plek als koning op te eisen.

Favreau blijft ontzettend trouw aan het verhaal, en de scènes van de tekenfilm uit 1994. Shots uit de opening zijn zelfs één-op-één nagemaakt. Zo is Pride Rock, een belangrijke locatie in de film waar Simba (en later zijn eigen nakomeling) aan de andere dieren wordt getoond, een exacte kopie van de tekenfilm, maar dan met de fotorealistische CGI-technieken van deze tijd. En dat geeft een fantastisch resultaat! We zien in de openingsscène het leeuwenjong Simba, statig in de lucht gehouden door de wijze Rafiki. Simba, als herkenbare viervoeter met knipperende oogjes, een pluizig buikje en schattige pootjes smelt meteen je hart. De dieren zijn verbluffend realistisch en lijken zo van het witte doek weg te lopen.

Maar CGI heeft ook haar grenzen. Hierdoor gaan de felgekleurde decors en de mimiek van de klassieke tekenfilm ietwat verloren, juist dat cartooneske wordt natuurlijk geprobeerd uit de film te halen. Maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de enorm getalenteerde stemmencast. De show wordt gestolen door de humoristische dialogen van comedians John Oliver als vogel Zazu, Seth Rogen als wrattenzwijn Pumba en Billy Eichner als Timon. De liedjes van Elton John en Tim Rice worden nog belangrijker gemaakt door de casting van Beyoncé (Nala) en Donald Glover (Simba). De stem van Simba’s vader Mufasa is die van James Earl Jones, die deze rol ook al in het origineel vertolkte. Natuurlijk komen de klassiekers als Circle of Life, Hakuna Matata en Can You Feel The Love Tonight terug, maar er zit ook een gloednieuw nummer in de film. Componist Hans Zimmer werkte hiervoor samen met Elton John, en ook Pharrell Williams en Beyoncé schreven mee.

Deze remake wordt aangeboden voor iedereen ouder dan 9 jaar en dat lijkt me een goed advies. Er zijn best heftige scenes en met deze live-action versie komt dit allemaal “levensecht” binnen. Dat is toch een andere beleving als met een tekenfilm, waarbij kinderen een beter onderscheid kunnen maken tussen echt en fantasie.

Deze remake is hartstikke leuk om met het hele gezin naar toe te gaan. Zelfs mijn zoon van 20 keek uit naar deze nieuwe Disney film, zeker na het zien van The Jungle Book (live-action uit 2016). Ik voelde tijdens de film alle emoties door mijn lijf gaan en zat er echt helemaal in. Ik genoot van het bekende verhaal, de liedjes en de humor. Als klein minpuntje moest ik echt wennen aan de gele ondertiteling en de snelheid van het beeld in een aantal scenes. Door de 3D-bril duizelde het me soms. Desalniettemin echt een aanrader!