The Legend of Tarzan

0
87

Omslag Chronicle

De CGI-adaptaties van bekende Disney-animaties krijgen een vervolg met The Legend of Tarzan. Ditmaal geproduceerd door Warner Bros is er een twist gegeven aan het klassieke verhaal van Tarzan, origineel beschreven in het boek van Edgar Rice Burroughs. Tarzan, in deze film gespeeld door Alexander Skarsgård, groeide op in de jungle en is opgevoed door apen, onbekend met zijn afstamming. Na zijn introductie in de mensenwereld door zijn ontmoeting met Jane neemt hij zijn rol op als John Clayton III, erfgenaam van de Engelse graaf Greystoke. Zijn verhaal, inclusief zijn ontmoeting met Jane, is in de Europese pers breed uitgemeten, maar zelf wil John afstand nemen van zijn verleden. Tien jaar nadat hij de jungle verliet, wordt hij echter uitgenodigd door koning Leopold van België om Congo te bezoeken als handelsafgezant van het Engelse parlement. John wil echter niks met zijn verleden te maken hebben en weigert, totdat een Amerikaanse mensenrechtenactivist (Samuel L. Jackson) hem overhaalt door zijn zorgen over de slavenhandel in Congo aan hem duidelijk te maken. Met een dubbele agenda gaat John, samen met zijn vrouw Jane en activist George Washington Williams, naar Congo, waar blijkt dat hij niet de enige was met een dubbele agenda…

Fictie met historie verweven
The Legend of Tarzan vertelt het originele verhaal dat onder andere bekend is van de Disney-animatiefilm, maar dan uit een toekomstig perspectief. Flashbacks laten de kijker zien hoe het leven van Tarzan tussen de apen is geweest. Elke verwijzing naar de romantische Disney-adaptatie wordt daarmee teniet gedaan: het leven van Tarzan was namelijk alles behalve gemakkelijk. Warner Bros vermengde met deze adaptatie geschiedenis met fictie door het personage Tarzan te plaatsen in de koloniale overheersing van koning Leopold van België en zijn wandaden in Congo. Er is een scherp contrast tussen het Londen van de late 19e eeuw en Afrika. Beide zijn in hun volle glorie neergezet en geven daarmee een realistische afspiegeling van de verschillen tussen de landen. Ook de verschillende Afrikaanse culturen, tradities en gewoontes zijn mooi in beeld gebracht. Niet primitief, maar juist rijk in cultuur en natuur. Hierbij moet bijvoorbeeld ook gedacht worden aan de prachtige CGI-animatie van de Afrikaanse dieren, die allen in beeld zijn gebracht door deze computertechniek.

The Legend of Tarzan is een prachtige en superspannende film voor de filmfanaat die graag wat diepgang ziet in zijn actiefilm.

Sterke personages
Hoewel The Legend of Tarzan in eerste instantie als een mooi georkestreerde actiefilm kan overkomen, heeft de film ook veel diepgang en complexiteit door de vele lagen die de personages hebben. Zo is de transformatie die Tarzan/John tweemaal maakt, zichtbaar bewust. Je ziet het personage de verschillende lagen van het lordship afpellen om zo wederom Tarzan te worden. Gedurende de film zie je echter ook de andere zijde, namelijk waarom hij afstand heeft genomen van zijn uitzonderlijke jeugd. Skarsgård weet Tarzan als een diepgaand personage neer te zetten, waardoor deze bekende persoonlijkheid een realistisch persoon is geworden.

Jane is daarnaast verre van een damsel in distress. Ze heeft een sterke persoonlijkheid en een eigen wil die al vanaf het begin van de film duidelijk wordt door de acteerprestaties van Margot Robbie. Tegelijkertijd wordt op ongesproken wijze in een intiem moment tussen John en Jane ook duidelijk dat ze erg kwetsbaar is. Bovenal is de liefde en het vertrouwen tussen de twee hoofdpersonen onfeilbaar door de chemie die zichtbaar aanwezig is tussen Skarsgård en Robbie. De verschillende bijpersonages hebben allemaal een sterke individuele persoonlijkheid en stem, en dit is zeker een van de krachtige punten van de film. The Legend of Tarzan is dan ook niet alleen een weergaloos historisch actieavontuur, maar geeft ook een portret van de complexiteit en de diversiteit van de mens.

De kritische noot
Natuurlijk kan een kritische noot niet uitblijven, want ook The Legend of Tarzan heeft wat losse eindjes. Zo gaat het communicatievermogen van Tarzan met de Afrikaanse dieren onrealistisch ver. Daarnaast gaat Tarzan de strijd aan met een oude vijand en zijn stam, maar zodra de vrede is besloten, is deze stam nergens meer te bekennen. Ook de motieven voor deze vijand om de strijd met Tarzan aan te gaan en daarmee een toekomstig vijand in zijn land te verwelkomen, zijn niet erg sterk. Daarnaast is de antagonist van de film, Leon Rom, wel erg cliché en eenvoudig in zijn manipulaties en wens om rijk te worden. Desondanks zal de kijker snel over deze kleine onregelmatigheden heen kijken door het spektakel van de film.

Producent: Warner Bros
Regisseur: David Yates
Cast: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou
Verschenen: Juli 2016
Speelduur: 110 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelGuy Ritchie toont eerste trailer King Arthur: Legend of the Sword op Comic-Con
Volgend artikelVette Koreaanse zombie film Train to Busan

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.