Pitch Black

0
22

Komende september komt Riddick in de bioscoop. Dit is de derde film uit de The Chronicles of Riddick serie, waarin het personage Richard B. Riddick (Vin Diesel) centraal staat. Om de release van deze film te vieren leek het ons een leuk idee om de eerste twee films uit deze reeks weer eens onder de aandacht te brengen. De eerste film is Pitch Black, welke sinds zijn release in 2000 uit is gegroeid tot een ware culthit.

In de verre toekomst komt een ruimtetransportschip in een meteorietenregen terecht. De veertig passagiers en alle bemanningsleden liggen in een kunstmatige slaap en zijn zich niet direct bewust van het gevaar. Omdat de bemanningsleden niet op tijd hebben kunnen handelen, stort het schip neer naar het dichtstbijzijnde, schijnbaar levenloze, planeet. Kapitein Carolyn Fry (Radha Mitchell) weet een noodlanding in te zetten, waarmee ze het leven redt van een deel van de passagiers. Een van deze passagiers is echter de voortvluchtige moordenaar Riddick.

Sci-fi horror
Naast Riddick overleefd ook William J. Johns (Cole Hauser) de crash. Hij is de premiejager die de voortvluchtige Riddick heeft weten te vangen. Johns verzamelt de overige overlevenden en samen starten ze een zoektocht naar Riddick wie in de chaos van de crash is gevlucht. Tijdens deze zoektocht komen ze meer te weten over de onbekende planeet waar ze zich op bevinden. Het heeft de schijn dat het er dankzij drie zonnen altijd licht is. Na verloop van tijd komen de passagiers tot de ontdekking dat de planeet niet onbewoond is en trekken ze tevens de conclusie dat Riddick de minste van hun problemen is. Ze zien zich genoodzaakt met de moordenaar samen te werken om te overleven.

In essentie is het eerste deel uit The Chronicles of Riddick een horrorfilm welke zich toevallig op een andere, woestijnachtige, planeet afspeelt. Naast ruimteschepen komen er weinig sci-fi elementen in de film voor. Een aantal passagiers zijn Moslim en er wordt gesproken over sterven in de stad Parijs. Er wordt niets gezegd over andere rassen of verre bewoonde planeten. De makers hebben de planeet zo weten te versieren dat je toch het idee hebt dat het verhaal zich op een verre planeet afspeelt. Dit komt onder andere door reusachtige skeletten en vreemde rots vormingen en wanneer er dan ook nog eens een gigantische planeet aan de horizon voorbij komt is het plaatje compleet.

De film is bij vlagen spannend en de actie is ruimschoots aanwezig. Het verhaal is totaal niet ingewikkeld, maar dankzij een aantal verrassende gebeurtenissen en een goede cast weet de film nog prima te vermaken.

Prima vertolkingen
De cast bestaat uit minder bekende namen en Vin Diesel in een van zijn eerste filmrollen. De castleden weten echter wel prima te overtuigen in hun rollen. Vin Diesel als antiheld Riddick steelt de show. Met zijn ruige uiterlijk is hij de perfecte keuze geweest voor de rol. De rest van de overlevenden bestaat uit een groep zeer diverse mensen, waar er één van zorgt voor een grote verrassing.

De CGI is anno 2013 enigszins gedateerd, maar heeft de tand des tijds absoluut doorstaan en is dus nergens zo slecht dat het stoort. Riddick heeft gedurende zijn verblijf in de gevangenis een oogoperatie ondergaan, waardoor hij perfect kan zien in de duisternis. Dit maakt hem echter wel erg gevoelig voor licht. Wanneer we de duisternis door zijn ogen bekijken zien we alles in paarstinten. Deze kijk op een groot aantal scenes zorgt ervoor dat de CGI scenes er nog mooi uitzien.

Producent: Polygram Filmed Entertainment
Regisseur: David Twohy
Cast: Vin Diesel (Richard B. Riddick), Radha Mitchell (Carolyn Fry), Cole Hauser (William J. Johns), Keith David (Abu ‘Imam’ Al-Walid), e.a.