Maakt Artemis Fowl op Disney+ zijn potentie waar?

1
233

Artemis Fowl is een achtdelige boekenreeks van Eoin Colfer. Het is een fantasyverhaal vol crime en Elfen met een Iers randje, en als serie vaak genoemd als de opvolger van Harry Potter. Er was al een lange tijd vraag om een mooie verfilming, maar deze werd erg lang uitgesteld. Regisseurs haakten af, mensen waren niet snel tevreden met de opnames en door het coronavirus werd besloten dat de film niet in de bioscoopfilm werd uitgebracht, maar dat hij rechtstreeks op Disney+ zou komen te staan. Nu staat de film online en ik zocht uit of deze film smaakt naar meer!

Crimineel meesterbrein mengt zich met de Elfen

Artemis Fowl (gespeeld door Ferdia Shaw) is een jong genie en leert van zijn vader (Colin Farrell) veel over elfen. Tot nu toe waren dit sprookjes voor Artemis, maar wanneer zijn vader wordt ontvoerd, krijgt hij te horen dat hij de opdracht om het belangrijkste voorwerp van de elfen te pakken te krijgen om zijn vader te redden. Om dit voor elkaar te krijgen vangt hij samen met zijn bewaker / huurmoordenaar Butler een elf genaamd Holly Short (gespeeld door Lara McDonnell). Hierdoor zijn alle elfen in rep en roer. Of Artemis zijn vader kan redden is nog maar de vraag, maar hij heeft een plan bedacht en staat vol moed oog in oog met alle sprookjeswezens waar hij altijd al over gehoord heeft.

Artemis Fowl heeft veel potentie, maar heeft met een reden de bioscoopzalen overgeslagen

Ikzelf heb jaren geleden het eerste deel van Artemis Fowl gelezen, maar ik weet nog goed dat ik betoverd raakte door de Ierse folklore van Eoin Colfer, die sprookjes over elfen, dwergen en gnomen wist te combineren met technische snufjes en een spannend verhaal vol criminele personages. Deze boekverfilming weet in ieder geval de sfeer die Eoin Colfer geschapen heeft uit te beelden. De special effects zoals tijdcapsules en het ondergrondse rijk van de magische wezens is zeer indrukwekkend, de makers hebben duidelijk veel moeite gestopt in alle sets, kostuums en het uiterlijk van personages. Het oogt allemaal goed, dus op visueel gebied weet deze film veel te bieden. Maar ja, dan moeten we het wel nog hebben over de rest van de film…

Judi Dench speelt Commander Root

Chaotisch verhaal dat de plank compleet misslaat

Het eerste kwartier van de film wordt voornamelijk verteld door Mulch Diggums (Josh Gad), een reuzendwerg die alle personages introduceert. Mulch is een erg grappig personage en doet denken aan een jonge Hagrid, maar het zegt al veel dat een personage alles moet vertellen over het verhaal. Personages worden gehaast geïntroduceerd en daarna komt het verhaal in een onsamenhangend avontuur terecht. Je krijgt weinig binding met de personages, omdat het tempo er vooral in moet blijven. Het verhaal weet je aandacht niet echt te pakken, aangezien er nooit goed wordt stilgestaan bij de situatie.

Ferdia Shaw doet zijn best om een geloofwaardige Artemis Fowl neer te zetten, maar hij komt toch wat te jeugdig over voor het jonge meesterbrein uit de boeken. Erg jammer, want het zou een geweldige franchise kunnen worden. Nu was het avontuur redelijk klein gebleven en is de film ook vrij kort, waardoor het zijn kracht verliest. De eerste twee boeken combineren in een film zou veel beter zijn geweest, want nu is deze film eerder een introductie op de wereld en de personages, alleen dan zonder goede uitwerking.

Artemis Fowl is helaas niet de boekverfilming waar de fans op hadden gehoopt. De personages zijn wat gemaakt en weten geen connectie met de kijker te krijgen, het verhaal is iets te chaotisch en het einde is erg slordig afgeraffeld. Nu ligt dat niet aan de mooie beelden, maar het verhaal zelf weet geen knaller te zijn van een filmreeks met erg veel potentie. Het is helaas te merken dat deze film zo lang is uitgesteld en dat het de bioscoopzalen heeft overgeslagen, want Artemis Fowl is niet de film die het had kunnen zijn.