Justice League – Een stabiele basis voor het DC universum

0
346

Na de successen van Marvel met hun gedeelde superheldenfilms ging ook DC aan de slag om hun iconische heldenteam in een eigen filmuniversum bijeen te brengen. De Justice League kwam niet zonder slag of stoot op gang, maar na het gigantische succes van Wonder Woman waren de verwachtingen desalniettemin hooggespannen. Zack Snyder, die met Man of Steel en Batman vs Superman visuele hoogtepunten had afgeleverd, maar waar redelijk veel puntjes van kritiek op werden geleverd mocht weer aan het roer staan om zijn visie uit te voeren. Hij mocht het publiek warm gaan maken voor drie nieuwe personages die nog niet een eigen film hadden gekregen (Aquaman, Cyborg en The Flash). Helaas moest hij zich door persoonlijke omstandigheden terugtrekken, waarbij uitgerekend Joss Whedon (die ook de eerste twee Avengers films op zijn naam heeft staan) de laatste puntjes op de i mocht zetten. Of dit allemaal goed heeft uitgepakt, lees je hieronder!

Na de dood van Superman is de wereld in wanorde achtergelaten. Niet alleen zien criminelen hun kansen schoon, zelfs aliens onder leiding van Steppenwolf pakken de kans om beslag te leggen op de aarde nu Superman deze niet meer beschermt. Bruce Wayne ziet de situatie uit de hand lopen en voelt zich genoodzaakt zijn krachten te bundelen en een bondgenootschap te vormen. Dit werd al enigszins aangekondigd in korte scenes uit The Suicide Squad. Kan de Justice League, bestaande uit Batman, Wonder Woman, de Flash, Cyborg en Aquaman de eeuwenoude buitenaardse vijand Steppenwolf aan?

Introductie personages

Met Justice League introduceert DC drie nog niet eerder vertoonde personages in het DC-film-universum. De noodzaak is dan ook hoog om de diverse persoonlijkheden goed te introduceren zodat de plot van de film overzichtelijk blijft. Dit is bij Cyborg zonder twijfel gelukt, zijn oorsprong is verweven met de verhaallijn van de motherboxes, die een belangrijke rol spelen. Voor The Flash en Aquaman was iets meer informatie prettig geweest, maar ze hebben genoeg persoonlijkheid om interessant te zijn. Door korte, maar doeltreffende plotlijnen, voor de diverse personages blijf je in allen geïnvesteerd. Daarmee komt het Justice League gelukkig toch goed samen, zonder een personage in de schaduwen te laten meespelen. De verhouding tussen de beeldtijd van de verschillende personages is daarin ook goed in ogenschouw genomen.

Acteerprestaties

De acteerprestaties van de acteurs dragen duidelijk bij aan de kwaliteit van de film. We kenden al Gal Gabot (Wonder Woman) en Ben Affleck (Batman), maar ook de nieuwe superhelden staan goed hun mannetje. Jason Momoa (Aquaman), Ezra Miller (The Flash) en Ray Fisher (Cyborg) komen zeer natuurlijk over en hun individualiteit en diversiteit maakt het verhaal krachtig. Het is maar goed dat er al vervolgfilms voor deze personages zijn aangekondigd, want ik ben toch echt wel heel erg benieuwd naar nog veel meer schermtijd van deze helden. Elk personage enkele gevoelige scene toegewezen gekregen, maar het is duidelijk dat er nog veel meer achter de superhelden schuilgaat. Het is wel jammer dat de dialogen in de film erg gescript aanvoelden. Daardoor kwamen er veel clichéopmerkingen in de film voor die meer voor lachers zorgden dan voor een serieuze diepgang.

Sfeersetting

Het beste aan de gehele film was de sfeersetting. Dit kwam al naar voren in de eerste paar minuten, maar werd door de gehele film heen goed vastgehouden. De geschoten beelden staan mooi met elkaar in contrast en laten zeer bewust een gecompliceerde wereld zien. Zo is het contrasterende beeld tussen de grote stad en een Scandinavisch dorp scherp in beeld gebracht. Er had wat mij betreft nog meer gekozen mogen worden voor deze scherpe tegenstellingen, omdat het mooi past bij de verschillende tegenstellingen die de film bespreekt. Discussies en dilemma’s die ook in onze maatschappij centraal staan worden diverse malen pakkend in beeld gebracht. Het maakt Justice League relevant en zorgt ervoor dat je als kijker snel betrokken raakt. Ondersteund met een passende soundtrack is het totaalplaatje een mooie beleving voor de filmkijker.

Marvel vs DC

Het is onoverkomelijk om een vergelijking tussen Marvel’s Avengers en DC’s Justice League te maken. Bijvoorbeeld in de plot, die gebaseerd is op het bestaan van aliens die eeuwen geleden al eens op aarde waren en nu opnieuw een aanval uitvoeren. Deze lijn zagen we ook in Thor en de eerste Avengers film. Ook de uiteindelijke fysieke strijd met de tegenpartij vindt plaats in Rusland, waar in de Avengers 2: Age of Ultron deze strijd plaatsvond in Slovokia (Oost-Europa). De beeldvoering hierin was sterk hetzelfde en doet je afvragen of er niet voor een originelere plek had kunnen worden gekozen. Daarnaast hebben de diverse personages ook overeenkomstige rollen in de desbetreffende teams wat betreft de dynamiek. De Flash doet door zijn gedrag erg aan Spiderman denken en Bruce Wayne heeft sterke overeenkomsten met Tony Stark. De vraag is of dit erg is. In dit geval waren de overkoepelende thema’s sterk aanwezig, maar vormde het geen belemmering om van de film te genieten.

Terugkijkend op de film zijn er duidelijk wat mankementen in de plot, maar wat mij het meeste bijblijft is de prachtige beeldvoering. DC heeft een geweldige bedrukkende sfeer in de film kunnen neerzetten en heeft met deze film een stabiele basis gecreëerd voor de verwachte vervolgen. De film werd door mij bekeken in een Dolby Cinema, wat zorgde voor indrukwekkende beeld- en geluidskwaliteit. Voor Justice League was dit ook zeker een toegevoegde waarde. Maar ook in de ‘gewone bioscoop’ zal menig superheldenfan deze DC-film zeker kunnen waarderen.

Producent: Atlas Entertainment
Regisseur: Zack Snyder (en Joss Whedon)
Cast: Ben Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Millder, Ray Fisher, Henry Cavill
Verschenen: November 2017
Speelduur: 120 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelBeren & Lúthien – J.R.R. Tolkien & Christopher Tolkien
Volgend artikelEen huis voor Harry – Leo Timmers

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.