I am Number Four

0
118

Omslag Chronicle

I am Number Four is de verfilming van het gelijknamige boek van Pittacus Lore. De film is in 2011 verschenen en vertelt het verhaal van de tiener John Smith (Alex Pettyfer), die gevlucht is van de planeet Loriën voor de kwaadaardige Mogadoren. Samen met zijn begeleider en beschermer Henri (Timothy Olyphant) verhuist John naar het stadje Paradise, waar hij algauw vriendschap sluit met buitenbeentje Sam (Callan McAuliffe) en verliefd wordt op de mooie Sarah (Dianna Agron). John besluit niet meer weg te willen uit Paradise, maar de Mogadoren komen steeds dichterbij.

Rammelende plot
Als een boek verfilmd wordt, is het logisch dat er dingen geschrapt moeten worden. Het risico hiervan is dat de kijkers soms niet helemaal meer begrijpen wat er precies gebeurt, omdat essentiële informatie niet gegeven wordt. Dat is ook het geval in de verfilming van I am Number Four. De film roept heel wat vragen op, die vaak in het boek wel beantwoord worden. Waarom zitten de Mogadoren achter de negen kinderen aan? En waarom moeten deze kinderen in volgorde worden vermoord? Wat is er met Loriën gebeurd en hoe hebben de negen kinderen kunnen ontsnappen? Allemaal vragen die in de film onduidelijk blijven en dat is erg jammer, aangezien de film zo niet helemaal lijkt te kloppen. Kijkers die het boek hebben gelezen zullen dit alles wel begrijpen, maar voor andere kijkers blijft de film af en toe dus wat onduidelijk.

Meer actie
Het is goed te merken dat er meer aandacht is besteed aan de actiescènes dan aan de rest van de film. De special effects spatten van het beeldscherm af, terwijl de romantiek een beetje achterwege blijft. Op zich is dit niet echt storend, aangezien meer liefdesscènes de vaart een beetje uit het verhaal zouden halen, maar toch lijkt de relatie tussen John en Sarah nu niet echt tot leven te komen. Vergeleken met het boek is dit jammer, aangezien deze relatie toch wel een behoorlijk belangrijke rol speelt in het verhaal. Voor mensen die alleen de film kijken, maakt het minder uit. I am Number Four is verder namelijk een vermakelijke actiefilm met veel vaart en spectaculaire special effects, die je met gemak 105 minuten lang aan de buis gekluisterd kan houden.

Verfilming
Zoals ik eerder al zei is het onmogelijk om alles uit een boek te verwerken in een film. Dit resulteert meestal in kleine veranderingen in het script, maar soms zijn deze aanpassingen behoorlijk groot. De opvallendste verandering in I am Number Four is dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan de oorspronkelijke planeet van John en Henri. In het boek reist John regelmatig in gedachten terug naar Loriën en leert hij zijn thuisplaneet kennen, maar deze stukken worden totaal achterwege gelaten in de film. Misschien is dit gedaan om de film realistischer te maken, maar persoonlijk vind ik dit erg jammer, aangezien ik graag had willen weten hoe Johns thuisplaneet eruit ziet. Loriën speelt een belangrijke rol in Johns leven en bij de ontwikkeling van zijn gaven en doordat de planeet achterwege wordt gelaten, blijft Johns karakter ook een beetje vlak.

Een ander verschil is dat de dreiging van de Mogadoren een beetje afwezig blijft gedurende de film. Alleen aan het einde worden ze echt gevaarlijk, maar verder blijven ze wat afzijdig. In het boek wordt er gesproken over enkele verkenners, die een enorm leger tot hun beschikking hebben, maar in de film blijft het bij deze verkenners.  Ze zien er ook niet ontzettend gevaarlijk uit, terwijl ze dat toch echt wel zouden moeten zijn.

Positieve verschillen
Gelukkig bevat de film ook heel wat positieve verschilletjes, die weliswaar niet zo heel groot zijn, maar die wel een extra dimensie aan het verhaal geven. Het boek is namelijk geschreven vanuit Johns perspectief, maar doordat dit behoorlijk lastig te verfilmen is, krijg je in de film een wat algemener beeld van wat er allemaal gebeurt. Af en toe kijk je mee met de Mogadoren en je leert Nummer Zes (Teresa Palmer) ook wat beter kennen. Zo bekijk je het verhaal uit verschillende perspectieven en dat ontbreekt in het boek een beetje. Ook komt de vader van Sam (die volgens Sam door aliens ontvoerd is) veel meer naar voren dan in het boek. Dit laat het personage van Sam wat meer tot leven komen.

Producent: Dreamworks Pictures
Regisseur:
Cast: