Captain America 3: Civil War

0
48

Omslag Chronicle

Met de verschijning van Captain America: Civil War begint officieel de derde fase in het Marvel Cinematic Universe. De grote franchise rondom de Avengers-superhelden moet hiermee een nieuwe ontwikkeling en extra diepgang bereiken. Waar in de vorige Marvel films de Avengers steeds de strijd aangaan met buitenstaanders, ontstaan er nu namelijk meningsverschillen onder henzelf. Oude en nieuwe helden uit het Marvel universum komen samen en ontketenen een strijd. Want wie heeft er nu gelijk? Wij waren erg benieuwd naar hoe dit uitpakte, lees onze conclusie in de recensie!

Het verhaal
Door de vele slachtoffers die vallen tijdens de gevechten van de Avengers is er door de wereldleiders besloten dat ingrijpen noodzakelijk is. De Avengers wordt een contract voorgelegd die ze moeten tekenen om legaal verder te mogen strijden voor vrede op aarde. Voortaan zal een raad boven ze staan die zal beslissen of ingrijpen door de Avengers noodzakelijk is. Captain America/ Steve Rogers heeft gezien zijn verleden weinig vertrouwen in een dergelijke raad en wil zelf verantwoordelijkheid houden over zijn handelen. Iron Man/Tony Stark ziet echter wel iets in het voorstelen tekent maar al te graag. De Avengers splitsen daarna op een tamelijk vreedzame wijze. Bij het ondertekenen van het contract in Oostenrijk ontploft er echter een bom die een deel van de raad omlegt. De schuldige zou The Winter Soldier moeten zijn. Steve gaat daarom op zoek naar zijn oude vriend Bucky om hem te beschermen. Een strijd barst los waarbij de Avengers onder leiding van Iron Man proberen om de Avengers onder leiding van Captain America op te pakken omdat zij de Winter Soldier helpen.

Nieuwe fase
Marvel wilde met deze film een nieuwe laag binnen de Marvel wereld maken. Beide partijen in Civil War zijn zowel protagonist als antagonist en dat komt goed naar voren in de film. Captain America 3 is geen zwart-wit film en partij kiezen is erg lastig. Ook de Avengers zelf hebben het er maar wat moeilijk mee en kiezen waar het kan voor het grijze midden, wat een mooie laag realisme aan de film geeft. De film geeft elk personage een stem en een eigen mening en is dus geslaagd in zijn opzet. Een psychologische thriller is het verhaal echter niet. Daarvoor waren er te veel personages en werd er te weinig stem gegeven aan de verschillende meningen. De film zet niet aan tot diepgaande discussies met anderen, omdat de oorsprong van de verschillende meningen in het conflict erg duidelijk zijn. Het verhaal is meer een verhaal waar je op jezelf nog eens over na gaat denken in plaats van dat de film actief tot denken aan zet. Aan het eind van de film zijn de Avengers nog niet tot een oplossing gekomen en een burgeroorlog is een te groot woord voor de strijd die zich heeft afgespeeld tussen de verschillende partijen.

Civil War geeft niet alleen stem aan het personage Steve Rogers. De kijker krijgt ook meer te weten over Bucky en bovendien is de kant van Tony Stark zeker niet onderbelicht. Dit is de kracht van de film, ook al is het zeker nodig om de eerdere Marvel films te hebben gezien om je in te kunnen leven in de verschillende kanten. Naast de genoemde personages verschijnen er in de film ook meer dan genoeg nieuwe personages en komen we meer te weten over personages die we nog niet zo goed kennen. Spider Man en Black Panther geven een nieuwe dimensie aan de film. Black Panther als een derde partij en Spider Man als de komische versterking van Ant Man. Dit werkt ontzettend goed, hoewel er wel een zekere overdaad aan personages ondertussen ontstaat. Zo is de toevoeging van het personage van Martin Freeman (bekend van The Hobbit) misschien een bekende acteur te veel in de mix.

Negatieve aspecten
Voor deze film heb je veel geduld nodig door de lange opbouw die het heeft totdat de strijd werkelijk losbarst. En helaas valt het tegen hoe erg de strijd ‘losbarst’. Er zijn diverse kleine schermutselingen, waarin de specialiteiten van de verschillende Avengers goed naar voren komen. De special effects zijn indrukwekkend, maar de opbouw hier naar toe duurde wel heel lang. Het uiteindelijk ‘grote’ gevecht werd alleen door Avengers gevochten – ditmaal vielen er zeker geen burgerslachtoffers. Civil war is wat dat betreft een overstatement in deze film. Uiteindelijk blijken er natuurlijk wat diepere lagen in de film te zitten, maar dit blijft toch heel erg hangen bij een schurk die zoveel mogelijk schade wil aanrichten. Misschien dat deze anticlimax het concept van de film zou moeten versterken, maar voor de kijker kan het ook een teleurstelling zijn dat de gebeurtenissen in de film zo’n oppervlakkige motivatie heeft.

Producent: Marvel Entertainment
Regisseur: Anthony Russo, Joe Russo
Cast: Chris Evans | Robert Downey Jr. | Scarlett Johansson | Sebastian Stan | Anthony Mackie | Don Cheadle | Jeremy Renner | Chadwick Boseman | Paul Bettany | Elizabeth Olsen | Paul Rudd | Emily VanCamp | Tom Holland | Daniel Brühl | Frank Grillo
Verschenen: Mei 2016
Speelduur: 147 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelInterview met Hennen, Schwartz en Stone!
Volgend artikelStephen King wint Edgar Award voor beste korte verhaal
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.