Tien jaar nadat de eerste film in het Marvel Universum uitkwam, komt Walt Disney Studios met Avengers: Infinity War. Het is de film waar alle voorgaande films naartoe leidden. Vrijwel alle personages uit de voorgaande films doen in Infinity War hun intrede. In Nederland werd de première van deze blockbuster gevierd met de heropening van de IMAX-zaal in de Pathe Arena. De spanning was er hoog, de verwachtingen gigantisch. Voor fans van de Marvel-films is deze derde Avengers-film natuurlijk onmisbaar, maar weet hij ook te bekoren?

Thanos heeft zijn zinnen gezet op de twee infinity stones die zich op aarde bevinden. De stenen moeten gevoegd worden aan zijn verzameling van in totaal zes stenen die hem de macht zullen geven over het universum. Zo zal hij overbevolking tegengaan en het geluk van de samenleving waarborgen; de helft van het universum zal sterven. In Infinity War komen de Avengers, maar ook de Guardians of the Galaxy met elkaar in contact en vechten op verschillende plekken in het universum tegen de allesverwoestende kracht van Thanos.

Sfeersetting

Laat ik er maar meteen mee beginnen: deze film is duister. Een duisternis die ik verwacht had bij Thor Ragnorak (voordat de eerste trailers verschenen) – en niet werd waargemaakt – is zeker aanwezig in Infinity War. Dat komt door de basis van de film, die ligt in een ethische discussie. Het komt ook door de genadeloosheid waarmee de makers deze film in beeld hebben gebracht. Zowel in onderlinge spanningen, als ook in de praktijk in het aantal doden dat er vallen merk je dat er gekozen is om de climax van de Marvel-films erg zwart te maken. Dat maakt ook dat deze film treft. De pijn die de verschillende helden door verschillende omstandigheden mee krijgen te maken, maar ook de impact die Thanos heeft op de verschillende planeten die hij bezoekt zijn sterk in beeld gebracht en komen dan ook erg natuurlijk over.

De acteurs leveren topprestaties

Door het grote aantal personages in de film, was er een gevaar dat de verhaallijn onoverzichtelijk zou worden. Gelukkig is dit niet zo. Er wordt weinig aandacht gegeven aan de tijdsperiode tussen deze film en Captain America: Civil War, die werd afgesloten met een separatie van team Steve en team Tony. In korte dialogen worden missende details opgepakt, maar er wordt niet lang stil gestaan bij diverse gebeurtenissen. Dat houdt ook meteen de vaart in het verhaal. Komische elementen ontstaan wanneer personages elkaar nieuw ontmoeten en gemeenschappelijke kennissen blijken te hebben. De acteurs leveren topprestaties door niet alleen natuurlijk binnen hun wereldbeeld op de veranderende situaties te reageren, maar bovenal door dit in een enkele blik of zin weten te bewerkstelligen. Het maakt het ook nodig dat je als fan elke film van tevoren hebt gezien. Anders gaan de grappen en referenties waarschijnlijk te snel aan je voorbij.

Een kant kiezen zit er in deze film niet meer in. Het is iedereen tegen Thanos. Dit is echter ook een gecompliceerd karakter met goed te volgen redeneringen, waar je in elk geval de logica van zal begrijpen, en dat maakt deze film zo sterk. Het maakt alles wat er gebeurt in deze film ook des te pijnlijker. Welk personage je favoriet ook is, je zult rouwen door deze film. Emotionele pijn, massamoord, relatiestress, familiedisputen, marteling; voor eenieder wat wils maar voelen zal je het. Het lijkt erop dat de makers zeker wilden weten dat je emotioneel betrokken zou worden bij deze allesverwoestende oorlog.

Worldbuilding

Er zijn verschillende werelden in beeld gezet in Infinty War. Natuurlijk speelt Aarde een rol met daarin New York en Wakanda als centrale punten. Deze hebben een sterke basis door de voorgaande films en behoeven dan ook weinig uitleg in hun fenomenale uitwerking. Dat echter ook elke nieuwe planeet waarmee we kennis maken deze zorg heeft gekregen, zorgt ervoor dat je ademloos blijft kijken naar de beeldvoering. Elke planeet heeft iets unieks en is met een zeer uiteenlopend palet aan wezens opgebouwd. De enige kritische noot die ik hierbij wil plaatsen is dat elke samenleving die kort wordt getoond sterk klassiek Grieks aandoet. De werelden verschillen echter enorm en laten zien hoe ver de grafische mogelijkheden van de filmindustrie op dit moment gaan. Vooral wanneer Dr. Strange zijn magie in werking zet, ontstaat er een zeer interessant en fascinerend spektakel waarin omgeving, technologie en magie een drie-eenheid vormen. In combinatie met een weergaloze soundtrack staat Infinty War als een huis.

De conclusie mag helder zijn: Infinity War is een daverend succes. De kunst van het weglaten is gehanteerd, er is gefocust op een kraakheldere verhaallijn met ijzersterke achtergrondverhalen. In combinatie met weergaloze auteurs, piekfijne vormgeving en een zware dosis duisternis belooft deze film impact te maken op elke bezoeker.

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.