Arrival

0
89

arrivalposterIn Arrival geeft taalkundige Louise Banks (Amy Adams, bekend van Lois Lane in de laatste Superman films en het grappige Disney spektakel Enchanted) een college linguïstiek terwijl 12 ruimteschepen op 12 verschillende plekken op aarde landen. Het Amerikaanse leger vliegt Banks in wanneer één van de ruimteschepen de deuren heeft geopend. Banks probeert samen met natuurkundige Ian Donnelly (Jeremy Renner, speelde o.a. Hawkeye in de Avenger films) in een race tegen de klok de bedoelingen van de buitenaardse wezens te ontcijferen. De wereld staat namelijk op het punt in een wereldoorlog te belanden. Als Banks en Donnelly de taal van de zevenpotige wezens ‘heptapods’ onder de knie proberen te krijgen, wordt Banks geplaagd door herinneringen van haar te vroeg overleden dochtertje. Maar niets is wat het lijkt in Arrival

Weinig actie, maar intellectueel
Arrival is het nieuwste werk van regisseur Dennis Villeneuve, bekend van onder andere Sicario en Prisoners, maar ook van de aankomende revival van Blade Runner die in oktober verschijnt. Als je als kijker verwacht in een echte alien-invasie-film te belanden, kom je bedrogen uit. Arrival begint namelijk traag. Geen vijandige aliens, geen kernbommen die direct op de ruimteschepen worden losgelaten… Het verhaal bestaat voornamelijk uit de interactie tussen Banks, Donnelly en de heptapods.

Na het bijstellen van je verwachtingen, blijkt juist het ontbreken van die actie het sterkste punt van de film te zijn. Niet alleen is Arrival origineel in zijn soort, Villeneuve schotelt ons een staaltje intellectuele sciencefiction voor. Buiten interessante linguïstiek theorieën, komt ook het fenomeen tijd aan bod. Nog dagen na het wegrollen van de aftiteling blijft het verhaal in je hoofd zinderen.

Scherp staaltje acteerwerk
De film wordt vooral gedragen door het sterke acteerwerk van Amy Adams. Hoewel zij mij meer bekend is als vertolker van onschuldige, schattige meisjes laat ze in Arrival een veel grotere reikwijdte als actrice zien. Ze speelt een ingetogen taalkundige expert en weet met enkele blikken de kijker naar binnen te zuigen. Klein en emotioneel. Jeremy Renner vult haar perfect aan is eveneens de licht-komische noot van de film. Daarnaast moeten ook de bijrollen niet vergeten worden. Forest Whitaker speelt de Amerikaanse Kolonel Weber en Tzi Mu vertolkt de Chinese Generaal Tzu. En dat doen ze allebei met verve.

Arrival werd genomineerd voor meerdere Oscars, maar de film La La Land ging er met de meeste vandoor. Wel won Arrival de Oscar voor beste geluid en dat is zeker terecht. De schitterende muziek en de klankbewerking als de heptapods praten zijn van een hoog niveau en maken de film alleen maar meer integer

Uiterst origineel verhaal, wellicht iets te traag
Arrival moet het compleet hebben van het uiterst originele verhaal en het sterke acteerwerk. Qua visueel spektakel had de film een stap verder kunnen gaan, maar tegelijkertijd vraag ik me af of dat de film een hogere beoordeling had opgeleverd. Arrival is met geen enkele andere sciencefictionfilm te vergelijken en is daarom uniek in zijn soort.

Waar Arrival punten verliest is het te lange uitrekken van het trage begin. Al zit er geen standaard actie in, het duurt even voordat je als kijker doorhebt hoe ontzettend interessant het verhaal is. Het gevaar is dus dat je mogelijk opgeeft na het eerste trage uur. Doe dat alsjeblieft niet, want je zou jezelf beroven van een geweldige verhaalervaring die je nog lang bijblijft. Arrival verscheen 5 april 2017 op dvd en Blu-ray.