Ad Astra – Mooie combinatie van genres

0
0

Ad Astra (2019)  Sci-Fi / Thriller / Avontuur / Drama / Mystery

Er is veel gezegd over het belang van Ad Astra voor de toekomst van de Fox-tak binnen de Walt Disney Company. Nadat Fox was overgenomen heeft Disney al heel wat projecten van hen uitgesteld of stopgezet, dus er is weer een klapper nodig om te bewijzen dat er Fox-projecten zijn die wel degelijk de moeite waard zijn. Ook deze film is al een keer uitgesteld na de overname van Fox door Disney. Volgende week komt de film uit, maar wij krijgen al de mogelijkheid een persvoorstelling te bezoeken.

Achtergrond

Regisseur James Gray wilde de meest realistische ruimtefilm ooit maken en daarvoor is hij sterk beïnvloed door een documentaire uit 1989, For All Mankind, waarin gerestaureerde opnamen van het maanoppervlak werden vertoond. Vanaf de maan gefilmd zie je nauwelijks de sterren, enkel dat oneindige, angstaanjagende en toch zo opwindende zwart. James schakelde de Nederlandse cinematograaf Hoyte van Hoytema in voor deze film om dit zwart nóg zwarter te maken.

Naast Brad Pitt (Roy McBride) zien we Tommy Lee Jones als zijn vader Clifford McBride, ook een astronaut. Verder hebben ook Ruth Negga, Liv Tyler en Donald Sutherland rollen in dit ruimte-epos van regisseur James Gray. Brad Pit, die onlangs aangaf minder op het scherm te verschijnen en zich meer op het produceren wil richten, produceerde ook mede deze film.

Brad Pitt speelt de astronaut Roy McBride, die zijn vader moet opsporen om de aarde te kunnen redden van kolossale elektrische stormen. Enige probleem: Zijn vader reisde naar Neptunus af om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit – ondanks de grote risico’s – de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader. De zoon van de legendarische astronaut Clifford McBride worstelt onderweg met zichzelf en zijn afwezige vader. Roy hoopt uiteindelijk een antwoord te krijgen op de vraag waarom zijn vader niets van zich heeft laten horen al die jaren.

De film speelt zich af in de nabije toekomst. Geen al te futuristisch ontworpen ruimteschepen dus, maar capsules en maanwagens die tamelijk authentiek aandoen. De spaarzame actiemomenten in de film worden ten volle benut, zoals in de achtervolgingsscène met maankarretjes, waarin alles gedempt is door gebrek aan licht en de verminderde zwaartekracht.

Rustiek

Grays nadrukkelijk therapeutische sf-film bezit een eigen, lome, tred die we vaker hebben gezien in het oeuvre van de filmmaker. Midden jaren negentig won hij met zijn debuut Little Odessa de Zilveren Leeuw op het filmfestival van Venetië. Ik vond het tempo aan het begin van de film iets waar ik erg aan moest wennen, maar dit bleek gaandeweg perfect aan te sluiten bij de rol van Pitt. Zeker omdat de hartslag van Roy McBride nooit boven de 80 komt. Ook niet – zoals in de adembenemende eerste scene van de film – wanneer hij van een kilometerslange antenne naar de aarde valt. Maar die hartslag is zo laag omdat Roy zich nooit toestaat iets te voelen. Wat hem helpt bij zijn werk, maar heeft geleid tot een leeg en eenzaam leven. Pas wanneer hij zijn dood gewaande vader achterna reist naar het einde van het sterrenstelsel, kruipt die hartslag langzaam omhoog.

De film is daarmee absoluut geen avonturen/actiefilm, maar eerder een psychologisch onderzoek, met vleugjes van drama en mysterie. Deze mooie combinatie van genres zorgt dat het interessant is voor een brede doelgroep. Roy heeft een schizoïde persoonlijkheid en deze film is een onderzoek naar deze mens en hoe men daar de voorkeur aan geeft bij astronauten in de ruimte, omdat je geen emotionele band hebt. Brad Pitt speelt iemand met schizoïde neigingen, al is dit niet direct een karaktertrek, maar eerder de diepe achtergrond van het personage.

De muziek van componist Max Richter op de achtergrond geeft je kippenvel. Ook de stukjes met voice-over doen de film steeds naar de juiste kant kantelen. Al mocht hier wat mij betreft wel iets in gesnoeid worden. De indrukwekkende beelden van de Nederlandse cameraman zijn poëtisch en mysterieus en nemen je mee op een real life ruimtereis.