Interview met Lotte Dijkstra – organisatie YALFest 2017

0
125

Op 23 april 2017 vindt alweer de tweede editie van YALFest plaats, en daarom besteden we op FantasyWereld de komende weken wat extra aandacht aan het festival, de auteurs en alles eromheen! Na ons interview met YALFest-auteur Victor Dixen is het nu tijd om het festival eens vanuit een andere hoek te bekijken: vanuit die van de organisatoren! Wij mochten Lotte Dijkstra, redacteur bij Blossom Books én medeorganisator van YALFest, wat vraagjes stellen over hoe het is om zo’n groots festival te organiseren!

 

Hoi Lotte, hartstikke leuk dat je wat vragen wilt beantwoorden over YALFest! Allereerst zouden we graag wat meer willen horen over de achtergrond van YALFest. Hoe zijn jullie op het idee gekomen? En was het moeilijk om van dit idee een daadwerkelijk festival te maken?

Myrthe (van Blossom Books) en Susanne Diependaal (van Best of YA) liepen al langer met het idee rond, maar wisten het niet van elkaar. We zagen dat er – vooral in Amerika – allerlei toffe YA-festivals werden georganiseerd. Daar wilden we zelf ook wel naartoe, maar dit was voor ons, en dus zeker ook voor Young Adults, onbetaalbaar en onbereikbaar. Daarom dachten we: dan doen we het zelf! Myrthe en Susanne besloten de handen ineen te slaan. Met zijn vieren – samen met mij en Sandra van Mook (toen nog marketeer bij Best of YA, nu werkt ze freelance via De Gouden Zebra voor YALFest) – zijn we toen eens koffie gaan drinken om over het idee te praten.

Het was niet moeilijk om er een daadwerkelijk festival van te maken, maar je merkt wel dat er véél meer is dan waar je van tevoren over na hebt gedacht. En we hebben vorig jaar ook zeker dingen gezien die anders moesten – dus dat maken we dit jaar goed.

Hoe bepalen jullie welke auteurs jullie uitnodigen en met welke uitgevers jullie gaan samenwerken?

Auteurs uitnodigen hangt van een aantal dingen af: of ze recent boeken hebben uitgebracht, maar ook of ze wel kunnen. De meeste auteurs hebben een drukke agenda, dus YALFest NL moet daar wel in passen.

Dit jaar werken we voor het eerst samen met andere uitgeverijen, om het festival nog groter en uitgebreider te maken. In principe kon elke YA-uitgeverij zich aanmelden met een auteur.

Vorig jaar waren er workshops fotograferen, schrijven, vloggen en kalligraferen. Dit jaar kun je je inschrijven voor de masterclasses vertalen, debuteren, recenseren en vormgeven. Allemaal behoorlijk diverse dingen! Hoe zijn jullie bij deze workshops/masterclasses gekomen? Bedenken jullie eerst welke masterclasses jullie willen aanbieden, of hadden jullie van tevoren al een persoon in gedachten om te vragen?

Dat kan allebei. We merken dat heel veel Young Adults zelf schrijven, dus leek een workshop Debuteren ons erg leuk. Hetzelfde geldt voor recenseren: er zijn zo veel boekbloggers; dan moet het voor hen heel leuk en leerzaam zijn om van Bas Maliepaard de fijne kneepjes van het vak te leren. Bij Lennart en Maria was het andersom: als Lennart een omslag ontwerpt krijgen we altijd heel veel leuke reacties, dus leek het ons leuk als hij wat komt vertellen over zijn werk. En Maria vertaalt ontzettend veel YA, dus we vonden haar ook perfect op het festival passen!

Jullie hebben heel wat leuke namen op het programma staan voor de masterclasses. Vertaalster Maria Postema heeft ontzettend veel populaire YA’s op haar naam staan, de covers van Lennart Wolfert kennen we ondertussen ook allemaal, en ook Bas Maliepaard en Willem Bisseling zijn absoluut geen onbekende namen in de boekenwereld. Vinden jullie het belangrijk om wat bekendere mensen te vragen voor deze workshops? En was het lastig om deze mensen te vinden?

Het is belangrijker dat de masterclass wordt gegeven door iemand die verstand heeft van wat hij doet, dan dat zijn naam bekend is. Dat is de voornaamste reden dat we voor deze vier mensen hebben gekozen. Maar het is natuurlijk wel een fijne toevoeging dat ze BB’ers (Bekende Boekenvakkers ;)) zijn. Het YALFest-team heeft een groot netwerk, dus die mensen vinden en vragen was niet moeilijk, gelukkig!

Vergeleken met vorig jaar werken jullie samen met meer uitgeverijen en is er volgens mij ook een stuk meer te doen dan op het voorgaande YALFest. Is het jullie droom om elk jaar weer een beetje uit te breiden, en misschien ooit zelfs zo groot te worden als bijvoorbeeld Elfia of de Dutch Comic Con?

Haha, jeetje. Dat zijn nog wel heel grote dromen, hoor. Maar we hebben inderdaad wel geprobeerd om ten opzichte van vorig jaar weer een stukje groter en beter te worden en de feedback van vorig jaar mee te nemen.

Hoe zijn jullie omgegaan met de feedback op YALFest 2016, en wat zijn de grootste verschillen ten opzichte van vorig jaar?

Die hebben we allemaal opgeslagen en we hebben alle punten geprobeerd te verbeteren. Vorig jaar was er te weinig ruimte en te weinig zitplaatsen, dus dit jaar is het podiumprogramma in een theaterzaal met een zachte stoel voor iedereen. Vorig jaar hadden we geen mogelijkheid om je boek te laten signeren, die is er dit jaar wel. De lunch viel niet zo in de smaak, dus dit jaar hebben we ervoor gezorgd dat je zelf je lunch kunt kiezen en kopen. En vorig jaar waren er niet genoeg activiteiten voor 400 bezoekers, dus hebben we die dit jaar ook verdubbeld.

Het avondprogramma is ook een grote verandering. Sommige bezoekers wilden meer persoonlijke tijd met de auteurs, dus ’s avonds is er een cocktailparty met veel minder bezoekers. De auteurs zullen ‘vrij’ rondlopen voor een praatje en een foto.

Dit jaar wordt YALFest georganiseerd in de Studio’s in Aalsmeer, wat heeft jullie overgehaald om deze locatie te gebruiken?

De Winkel van Sinkel was ideaal qua ligging, maar het was te klein en er waren een aantal praktische problemen. Studio’s Aalsmeer is heel groot, maar met verschillende zaaltjes en gangen voor de masterclasses, activiteiten en het signeren. Bovendien gaat er vanaf Hoofddorp een bus die voor de deur bij Studio’s Aalsmeer stopt, dus het is goed bereikbaar.

Oh, en Studio’s Aalsmeer was vroeger een tv-studio en de zalen hebben allemaal een ander thema. Dat geeft een heel coole sfeer!

Er zijn dit jaar meer tickets beschikbaar dan vorig jaar, maar de insteek blijft om het festival persoonlijk en gezellig te houden. Hoe zorgen jullie ervoor, ondanks hopelijk het grote aantal bezoekers, dat het toch niet al te massaal wordt?

Ik denk dat de locatie daar deels aan bijdraagt. De verschillende zaaltjes zorgen ervoor dat je steeds ergens anders naartoe kunt lopen en dat niet iedereen tegelijk ergens is. Er zijn bovendien veel dingen tegelijk te doen, waardoor er als het goed is geen grote rijen ontstaan.

Wat vind je persoonlijk het allerleukste aan het organiseren van YALFest? (En zijn er ook minder leuke dingen aan verbonden?)

Het allerleukste is om mee te werken aan het grootste Young Adult-literatuurfestival, denk ik. Het organiseren zelf geeft al heel veel voorpret (‘Dit wordt zooo leuk!’) en het is ook leuk om met andere uitgeverijen samen te werken. En het YALFest-weekend is één grote waas van auteurs vervoeren, dingen regelen, van hot naar her rennen en weinig slapen, maar ook het leukste weekend van het jaar.

Minder leuk is de last-minute-stress. Maar dat overleven we wel!

Rondom YALFest kom je vast regelmatig in contact met de auteurs. Hoe is het om hen tijdens zo’n festival wat beter te leren kennen?

Dat is wel heel leuk natuurlijk. Sommige auteurs zijn precies zoals je verwacht (Becky Albertalli), van sommige auteurs ben je zelf stiekem al heel lang fan, en sommige auteurs verrassen je juist heel erg. En het blijkt ook dat je soms veel gemeen hebt met elkaar…want het zijn toch gewoon mensen!

Heb je zelf alle boeken van de YALFest-auteurs al gelezen? Welke vond je het leukst?

Ik heb ze bijna allemaal gelezen. Ik ben zelf helemaal weg van de boeken van David Arnold, maar dat is misschien niet eerlijk omdat het onze eigen auteur is. Onverschrokken van Lesley Livingston vond ik ook erg goed!

Heb je misschien nog een exclusief nieuwtje voor ons over de komende editie van YALFest, of misschien zelfs al over de editie van volgend jaar?

Tijdens het podiumprogramma verloten we waarschijnlijk acht gesigneerde canvas doeken van alle auteurs. En iedereen maakt een eerlijke kans!

Hou je ondanks alle voorbereidingen voor YALFest nog wel tijd over voor het uitgeven van leuke boeken voor ons? 😉

Jaa, tuurlijk! De voordelen van onbeantwoorde liefde van Becky Albertalli verschijnt op YALFest en is net naar de drukker, en Levana is ook bijna klaar. Komt goed!

Vorig artikelLyonesse 1: De tuin van Suldrun – Jack Vance
Volgend artikelThe Blackcoat Rebellion 3: Koningin – Aimée Carter
Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt. Ze is dol op het lezen van young adult-boeken, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here