Tijdens Elftopia op zondag 12 augustus gaf Anne Stokes een Q&A en natuurlijk was FantasyWereld erbij! Anne is bekend van haar illustraties voor onder andere de Dungeons & Dragons handboeken en reist met haar artwork de hele wereld over. Joke mocht haar na de Q&A nog even wat extra vragen stellen.

Welkom Anne op Elftopia! Hoe bevalt het je tot nu toe?

Super. We zijn hier met de trein snel aangekomen en het is hier erg gezellig. Al moet ik wel zeggen dat er veel wespen zitten.

Ja, ze zijn inderdaad talrijk aanwezig. Het zijn net kleine draken, vind je niet? Misschien iets voor een volgende schets?

Inderdaad, misschien kan ik er nog inspiratie uithalen en verschijnt er ooit een wesp-draak!

Hoe ben je eigenlijk begonnen met het maken van fantasy-schetsen? Hoe ben je in contact gekomen met fantasy?

Vroeger toen ik klein las mijn vader me voor uit The hobbit en ik denk dat me dat altijd bijgebleven is. Daarna heb ik gestudeerd aan de kunstacademie, omdat ik meer wilde leren over tekenen en schilderen. Het was alleen een kleine desillusie toen ik ontdekte dat fantasy daar helemaal geen plaats had. Het was erg traditioneel in het type vakken, maar ik heb er wel enorm veel geleerd.

Hoe begin je aan je schetsen?

Eerst maak ik een voorlopige schets met pen en papier en als ik daar tevreden van ben dan scan ik de tekening in op mijn computer. Vervolgens ga ik de tekening inkleuren en details toevoegen tot het klaar is. De meesten zijn verbaasd dat ik niet gewoon met verf en penseel werk als een ‘echte’ kunstenaar, ik sta dus ook niet te knoeien met kleuren, maar eigenlijk is het verschil tussen beide werkwijzen helemaal niet zo groot. Ook op mijn computer moet ik kleuren mengen en erg gedetailleerd te werk gaan om alle contrasten goed te krijgen. Het programma doet het niet vanzelf.

Dat klinkt alsof het wel even duurt voordat je werk af is. Hoelang doe je er gemiddeld over om een tekening helemaal af te werken?

Om goed werk af te leveren, ben ik toch een week bezig om een tekening van begin tot eind af te werken. Het begint met het idee te bedenken en dan de uitwerking op de computer.

Dat is best lang. Als je er een week mee bezig bent, is het eindresultaat dan altijd wat je van in het begin in je hoofd had?

Dat is een goede vraag. Hmm… soms is het inderdaad precies zoals ik me had voorgesteld, alleen is het nog meer gedetailleerd en zijn de contrasten dieper uitgewerkt. Maar af en toe ziet het er totaal anders uit! Dan besef ik tijdens het tekenen en de afwerking dat mijn idee helemaal op niets trok en gooi ik de helft of zelfs meer weg en verander ik het originele idee volledig.

Als je nu aan iets bezig bent, is dat dan commissie werk of niet?

Vroeger deed ik veel commissiewerk en tekende ik iets uit voor klanten. Maar bij dat soort werk beïnvloedt de deadline de kwaliteit van het werk enorm. Als ik maar drie dagen heb om een concept uit te werken dan is het natuurlijk helemaal niet zo mooi uitgewerkt als een tekening waar ik meer tijd voor heb. Nu doe ik dat soort werk eigenlijk niet meer, maar maak ik licensed art. Ik bedenk zelf mijn concepten en werk ze uit en vervolgens opstuur ik die bestanden door naar mijn agent en bedrijven met wie ik al heb samengewerkt en die kunnen dan een licentie aankopen en het gebruiken voor bijvoorbeeld T-shirts e.d.

Een van je meest bekende projecten is je werk voor het spel Dungeons & Dragons. Hoe ben je daar terechtgekomen?

Als tiener vond ik dat spel al heel erg leuk. Ik zat op een meisjesschool en niemand van mijn vriendinnen speelde het spel, maar de broer van een hen kende het spel en hij heeft me het spel leren spelen. Uiteindelijk kreeg ik via via een e-mail met de vraag of ik voor Dungeons and Dragons iets wilde ontwerpen. Dat had ik als tiener nooit kunnen bedenken dus als ik dat aan mijn jongere zelf had kunnen vertellen dan had ik het nooit geloofd!

Wat is je favoriete personage om schetsen van te maken?

Draken. Absoluut. Ik vind hen geweldig. Je hebt natuurlijk al wel een bepaald beeld van een draak, want ik heb draken niet uitgevonden. Dus het basisidee met schubben, vleugels, klauwen en vuurspuwen bestaat al. Als ik een draak teken dan baseer ik dat vaak op poses van katten. Hoe zij zich schrap zetten om te springen of hoe ze zich neervlijen. Die karakteristieke elementen van katten gebruik ik graag. Ook zijn mijn favoriete draken helemaal niet zo groot. Het formaat van een hond vind ik het beste. De dynamiek tussen een draak en een persoon in de tekening werkt dan ook beter. Je kan ook emoties uitwerken en zo de eigenschappen van de draak uitlichten. Vaak lijken de draak en zijn ‘eigenaar’ dan ook wat op elkaar, zoals honden op hun baasjes lijken en omgekeerd. Ik hou ook wel meer van de klassieke fantasy dus de draken staan ook meestal in die setting.

Heb je eigenlijk ook een favoriete film?

(lacht) Ik ben dol op Big Hero 6. Daarnaast vond ik Ready player one ook een heel goede film. Eigenlijk kijken we thuis allemaal heel erg graag naar films, we hebben zelfs een eigen filmkamer.

Terug naar je werk. Waar werk je op dit moment aan of heb je nog iets speciaals gepland?

Ik heb net mijn kunstboek met eenhoorns afgewerkt. Dat heb ik trouwens ook bij en ik heb al een idee voor een nieuw boek. Dat zal draken centraal hebben staan. Misschien komen we de wesp-draak nog wel tegen! Verder loopt er ook een project waar ze beelden maken op basis van mijn werk. Ik krijg dan foto’s toegestuurd van de beelden en ik keur ze dan goed. Dus ja, we hebben nog wel wat leuke dingen gepland!

Als je zo’n boek maakt waar één onderwerp centraal staat, waar haal je dan je inspiratie vandaan?

Dat is altijd de vraag hé. Waar blijf je de inspiratie halen? Nu bij zo’n projecten ga ik vaak kijken naar de verschillende elementen in een tekening en dan probeer ik soms de beste elementen van de ene schets te combineren met die van een andere schets en maak ik er een nieuw geheel van. Ook speel ik graag met licht en duisternis. Zo heb ik bij de eenhoorns ook witte en zwarte paarden. Je moet jezelf steeds opnieuw heruitvinden, maar dat is een leuke uitdaging!

Hartelijk bedankt Anne voor je tijd! Het was enorm fijn en alvast een veilige thuisrit.

Joke leerde de rijke fantasy-wereld kennen via Harry Potter, maar werd verliefd op de wereld in Eragon van Christopher Paolini. Hoewel ze een voorliefde heeft voor epische en historische fantasy, geniet ze ook enorm van leuke Young Adults met een mythologische toets of Urban fantasy. Dit heeft geleidt tot een gevarieerde collectie fantasy-boeken met enkele favorieten van Sarah J. Maas, Cassandra Clare en Marion Bradley.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.