Achter de gesloten poorten van Symbolica, de duurste Efteling-attractie ooit

0
294

 In de zomer van 2017 opent de Efteling een attractie zoals er nog geen enkele andere in het park te vinden is. Een fantasiepaleis in het midden van het pretpark gaat het toneel vormen van een interactieve reis naar de wereld van parkmascotte Pardoes: Symbolica. Terwijl de bouw van Symbolica gestaag vordert, heeft de Efteling over de inhoud van haar duurste attractie ooit (prijskaartje: 35 miljoen euro) nog maar weinig prijsgegeven. Met behulp van twee echte Efteling-experts geven we evengoed alvast een kijkje achter de poorten van Symbolica.

symbolica

Koper & glas in lood in het Rijk der Fantasie
Wie vanaf nu de Efteling bezoekt, zal al niet meer om het kasteel van Symbolica heen kunnen. Op de Brink – een voorheen relatief leeg plein centraal in het park – doemt boven een heuvel met grote rotspartijen een paleis met een exotische mix aan verschillende soorten torens op. Symbolica – nu nog in steigers gehuld – kijkt uit over de Pardoes Promenade, de grote laan die vanaf de ingang naar het middelpunt van de Efteling loopt. “Ik denk dat het een attractie is waar je straks als familie het eerste ingaat,” voorspelt Koen Huijben, student bouwkunde en tevens maker van Symbolica-bouwupdates op YouTube.

Huijben spreekt van een echte eyecatcher. Net als het kasteel in bijvoorbeeld Disneyland Parijs, maar wel in een volledig andere bouwstijl. Die lijkt op die van het pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, dat naast Symbolica ligt en in 2012 werd geopend als eerste gebouw in het nieuwe Rijk der Fantasie-parkgedeelte. De stijl van Polles Keuken bestaat uit een combinatie van hout, koper, glas in loodramen en stucwerk. Huijben: “Dat is ook de essentie van de stijl van Symbolica, al gaan ze daar denk ik net nog wat meer fantasie van maken.”

 

Interactieve darkride met karretjes zonder spoor
Symbolica wordt een zogeheten darkride, het type attractie waarbij je al varend, rijdend of hangend in een donker gebouw langs een serie scènes gaat. In dezelfde stijl heeft de Efteling bijvoorbeeld al Fata Morgana en publiekslieveling Droomvlucht. Nieuw aan Symbolica is het zogeheten trackless ride system, een vernuftig systeem waarbij bezoekers in karretjes stappen die zich zonder duidelijke aansturing lijken voort te bewegen. In Symbolica heten die karretjes ‘Fantasievaarders’, in de woorden van de Efteling “koetsachtige voertuigen” die ieder plaats bieden aan zes personen. “Het transportsysteem belooft een belangrijk deel te worden van wat Symbolica anders maakt dan andere attracties. Je ziet niet waar je heengaat en er zijn verschillende routes mogelijk.” Aan het woord is Thijs Kinkhorst, redacteur van de website eftelist.nl.

Over wat het interactieve aspect behelst is vooralsnog weinig duidelijkheid. “Het zal niet zo zijn dat je met een lasergun Pardoespoppetjes moet neerschieten”, legt Kinkhorst uit. Koen Huijben heeft z’n hoop gevestigd op een andere uitleg van het begrip interactief. “Het kan ook betekenen dat je als bezoeker het idee krijgt dat je in de attractie voorkomt. In Disneyland heb je de attractie Tower of Terror, waarbij je zelf op een spiegel wordt geprojecteerd. Vervolgens slaat de bliksem in en verander jij in die spiegel in een skelet. Ik verwacht in Symbolica ook zoiets.”

 

Pardoes als twijfelachtige gastheer
Het thema van de attractie is de wereld van de mascotte van de Efteling, Pardoes de Tovernar. Symbolica is de planeet waar hij vandaan komt. Toch speelt Pardoes straks zelf vermoedelijk geen hele grote rol. De Efteling heeft alleen laten weten dat hij ‘als gastheer’ zal optreden. “Mijn interpretatie daarvan is dat Pardoes juist niet de meest prominente figuur zal zijn. Hij heet je welkom en stuurt je dan weg in je karretje”, vertelt Kinkhorst. “We zien dus niet eerst Pardoes douchen, vervolgens bij het ontbijt, enzovoort. We zien scènes uit de wereld rondom Pardoes. Mooi ontworpen ruimtes waarin we onszelf moeten verwonderen.”

Huijben verwacht dat we Pardoes, anders dan tot nu toe het geval was in het park, misschien wel gaan horen spreken in de attractie. Hij heeft overigens wel zijn vraagtekens bij de keuze voor een attractie rondom de tovernar. “Ik ben aan Pardoes gewend, maar ik kan me best voorstellen dat buitenlanders dat ding zien en denken: ‘huh, wat is dat?’. Je weet niet of het een mens of een beest is. Ik heb nog steeds niet heel veel interesse in hem.” Kinkhorst lijkt op dezelfde golflengte te zitten en noemt Pardoes in het Pardoes-universum misschien wel de minst interessante figuur. “Wat dat betreft is het net een soort Mickey Mouse.”

Sterrenkamer, projecties & animatronics
De Efteling omschrijft Symbolica als “een avontuur langs de magische, verborgen kamers van het Paleis der Fantasie”. Wat we concreet in die kamers gaan zien is, gezien het uitblijven van ontwerpen van de binnenkant, een vrij groot mysterie. Aan de hand van de bouwvoortgang en het verhaal van Pardoes wat bekend is, kan Thijs Kinkhorst zich wel een voorstelling maken van specifieke scènes die straks langskomen. “We moeten vooral denken aan dingen die te maken hebben met de sterren. Grote sterrenkijkers, planeten, een fantasieheelal. Dat soort elementen.”

Hij baseert zich voor die mening mede op een stijlboek dat de inmiddels overleden Pardoes-bedenker Henny Knoet achterliet aan Sander de Bruijn, de ontwerper van onder meer ruitershow Raveleijn en Baron 1898, die nu als hoofdontwerper aan Symbolica werkt. Veel elementen uit Knoets stijlboek voor Symbolica waren al terug te zien in de televisieserie De Magische Wereld van Pardoes uit 2011. Een prominente locatie in de serie over Pardoes is de spectaculaire sterrenkamer vol magische attributen en roterende globes van diens leermeester, de grootmagister Almar. Volgens zowel Kinkhorst als Huijben moet de sterrenkamer zeker in Symbolica zitten, wat ze afleiden uit het feit dat er een grote koepel in de attractie werd geplaatst voordat het dak erop kwam.

 

Koen Huijben heeft vernomen dat de Efteling veel projectoren heeft besteld voor Symbolica en vermoedt dat daarmee – op soortgelijke wijze als in Baron 1898 – in een voorshow het verhaal van de attractie wordt verteld. “Ze kunnen met die projecties heel mooi een magie-effect zoals een toverspreuk creëren, waarmee je meteen in de sfeer zou komen.” Hij denkt dat Symbolica nog het meest gaat lijken op de attractie Mystic Manor uit Disneyland Hong Kong, een bejubelde dark ride die gebruik maakt van het trackless ritsysteem en projecties.

 

Er is al vrijgegeven dat er in Symbolica een animatronic komt van het bedrijf Garner Holt, hetzelfde bedrijf dat de pop van Gustave Hooghmoed leverde voor Baron 1898. Er is niet bekend of deze robot Pardoes gaat zijn, zijn leermeester Almar of misschien iets heel anders. Huijben noemt de pop van Hooghmoed “niet het beste” wat Garner Holt in huis heeft. “Zijn mond kan bijvoorbeeld open en dicht, maar daar zit geen tussenstap tussen.” Afhankelijk van in welke mate de Efteling de knip heeft getrokken, kan de poppenfabrikant volgens hem wel met iets spectaculairs op de proppen komen. “Ze zijn heel erg bezig met poppen die reageren als je beweegt, of je zelfs door de kamer volgen. Echte high tech.”

Van Hartenhof naar Symbolica
De plannen voor een kasteel met een rol voor Pardoes voeren al terug naar de jaren negentig, toen dienst bedenker Henny Knoet een ontwerp voor het ‘Huis van Pardoes’ wilde toevoegen aan de plannen voor de Pardoes Promenade. De promenade kwam er in 2000, het kasteel niet. In een interview met Eftelist beschreef Knoet enkele jaren geleden zijn idee als “iets waaraan mensen konden zien: hier leeft, woont en slaapt Pardoes de Tovernar. Niet zoals bij een huisje in het Kabouterdorp, met een animatronic op een stoeltje, maar vooral een plek waarbij je voelde dat Pardoes er leeft, maar dat hij nét even weg is.”

Niet alleen als idee, maar ook als concrete attractie heeft Symbolica al een flinke route bewandeld. In 2010 werd een eerdere variant van de attractie genaamd Hartenhof aangekondigd, die tijdens het 60-jarige jubileum van de Efteling in 2012 had moeten openen op de plek waar nu Symbolica komt. Vermoedelijk omdat de televisieserie rondom Pardoes geen doorslaand succes werd, sloeg de vertwijfeling bij de Efteling over de attractie schijnbaar toe. De lanceerdatum werd meerdere keren vooruitgeschoven, en na een terugkeer naar de tekentafel werd Hartenhof omgedoopt tot Symbolica. Volgens Koen Huijben is de attractie beter uit dit hele proces gekomen. “Hartenhof was een heel groot gebouw waarbij alle façades goed zichtbaar waren. Dat vond ik meer een loods, maar met het ‘inpakken’ van Symbolica in de omgeving ben ik het veel meer eens.”

Openingsdag
Hoewel Symbolica aan de buitenkant al voor een belangrijk deel af lijkt te raken, zal er nog maandenlang gedecoreerd en getest moeten worden. De attractie opent pas in de zomer van 2017, op een tot nog toe onbekende datum. Beide experts houden rekening met 31 mei, de dag waarop de Efteling in 1952 de deuren opende. De Efteling wilde hierover, en overigens ook over alle andere zaken die met Symbolica te maken hebben, geen vragen beantwoorden.

Thijs Kinkhorst zal er zelf staan op dag dat Symbolica opengaat, wanneer dat dan ook precies moge zijn. Liefhebbers die lange wachttijden willen vermijden kunnen hun eerste rit beter iets uitstellen, bijvoorbeeld tot een doordeweekse dag in september, als het in de Efteling relatief rustig is. Voor wie minder geduld heeft nog een laatste tip van Kinkhorst: “Je kunt ook proberen om er om tien uur te zijn en dan zo snel mogelijk naar de attractie te rennen. Hij ligt dicht bij de ingang, dus het is mogelijk.”

Maurice Krabbendam – Website

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here