Zwarte Magie – Jonathan Prentice

0
25

Omslag Zwarte Magie

In het Londen van 1592 worden satanische gruweldaden gepleegd en in de zoektocht naar de schuldigen worden onschuldige vrouwen als heks op de brandstapel gegooid. Het volk is bang en laat zich opzwepen door dominee Webb. Deze dominee belooft Londen te zuiveren van het eeuwenoude kwaad. Maar niet alles is zoals het lijkt. Daar komt Jack, een lid van het plaatselijke dievengilde, tegen wil en dank achter. Op een dag berooft hij de verkeerde persoon en krijgt hij een duister voorwerp in zijn bezit. Vanaf dat moment is zijn leven voor altijd veranderd en is er geen weg meer terug. Jack ontdekt dat Londen helemaal niet is zoals hij dacht en maakt dingen mee die hij voor onmogelijk had gehouden. Londen blijkt een stad van duivels te zijn waar in elke hoek en steen een duivels kwaad heerst. Door deze kennis is Jack zijn leven niet meer zeker en belandt hij in een strijd waar hij niet onder uit kan. Jack komt in de problemen met zijn dievengilde, met magiërs en spionnen, en ontdekt dat dominee Webb niet te vertrouwen is. Langzamerhand weet hij niet meer wie vriend of vijand is en moet hij vechten om te overleven.

Het verhaal
Zwarte magie is het eerste deel van een serie die uiteindelijk uit vier delen zal gaan bestaan. Het verhaal gaat over Jack, een jonge zakkenroller in het Londen dat we kennen uit de geschiedenisboeken. De stad waar mensen zonder pardon aan de galg gehangen worden als ze een misdaad gepleegd hebben of verdacht worden van hekserij. Maar het Londen in dit boek heeft ook nog een andere kant, waar duistere magie en duivels echt bestaan. De mensen die zich hiermee inlaten zijn nog gevaarlijker en meedogenlozer dan Sharkwell, de baas van het dievengilde aan wie Jack trouw gezworen heeft. Door toedoen van deze mensen maakt Jack vreselijke dingen mee, waarna hij wraak wil gaan nemen voor wat hem overkomen is. Met magie en intriges wil hij niets te maken hebben, maar helaas heeft hij hierin weinig keus. Om te overleven moet hij zich wel mengen in de strijd tussen verschillende personen in Londen. Een strijd waarin zijn loyaliteit aan Sharkwell en diens kleindochter Beth zwaar op de proef gesteld wordt. Niets is hierbij zoals het lijkt, vrienden worden vijanden en vijanden kunnen bondgenoten worden. Jack moet al zijn vindingrijkheid gebruiken om te overleven en om de mysteries om hem heen te ontrafelen. Door een opeenvolging van spannende gebeurtenissen, vreemde ontmoetingen en grappige misverstanden wordt er steeds meer onthuld over de mysteries die hem omringen. Langzaam maar zeker wordt ook duidelijk welk verband er is tussen deze gebeurtenissen en de verschrikkingen die Londen teisteren.

Schrijfstijl en opbouw
Het boek begint met een duistere en wat vage proloog die me niet echt wist te boeien. Gelukkig wordt dat in hoofdstuk één gelijk goedgemaakt en weet het verhaal van Jack wel gelijk te boeien. Als snel ga je als lezer meeleven met de sympathieke jonge dief. De schrijvers weten op een prettige en vlot leesbare manier een levendig en een boeiend tijdsbeeld neer te zetten. Je waant je als het ware tussen de koetsen, dieven, gilden en handelaren. Ook de gevoelens en de ontwikkeling van Jack weten ze geloofwaardig neer te zetten. Op het begin na is de verhaallijn prima te volgen. Langzaam wordt er naar een eind toegewerkt vol actie, intriges en onverwachte wendingen. De puzzelstukjes vallen langzaam maar zeker op hun plaats, waarbij de lezer op het laatst zowel antwoorden als een nieuw mysterie krijgt.
Buiten spanning en duistere magie is er in het boek ook ruimte voor emoties en humor. De regels van het dievengilde en het onverwachte hulpje van Jack zijn erg grappig.

Het schrijftempo is langzaam, waardoor je je helemaal in kunt leven in deze wereld. Dit heeft als nadeel dat je als lezer toch soms wel erg lang moet wachten voordat er wat meer gebeurt en de magie in het boek verschijnt. Het is dan wel magie die echt past bij het duistere thema van het boek en beslist geen standaard magie. Het is knap dat de schrijvers een duister thema reëel uit weten te werken zonder dat het te heftig of te gruwelijk wordt.

De personages in het boek zijn levendig en echt. Jack is een dief en de meeste mensen die hij ontmoet komen uit dezelfde wereld. Het is een kleurrijk, origineel en overtuigend stel  personages waar hij mee te maken krijgt. Ieder van hen heeft een unieke persoonlijkheid en eigenaardigheden en deze personages blijven ook rotsvast in hun rol. Een goed voorbeeld is Beth, de kleindochter van Sharkwell, die overtuigend neergezet wordt als een doortastend meisje dat voor een moeilijke beslissing komt te staan. Jack is slim, stiekem en gehaaid, maar dat moet hij ook wel zijn om te kunnen overleven.

Het boek begint wat minder sterk maar verandert in een boeiend verhaal dat prettig leest. Het verhaal bouwt zich langzaam op wat de spanning niet altijd ten goede komt. De verhaallijn is goed te volgen en zit vol met onverwachte wendingen. De personages zijn overtuigend en vooral Jack roept sympathie op. Zwarte Magie schetst een prachtig beeld van een historisch Londen waar duistere magie een belangrijke rol speelt. Het is spannend en soms eng, zonder gruwelijk te worden. Het verhaal zit erg goed in elkaar en is daardoor zeker een aanrader voor lezers die houden van een avontuurlijk, historisch verhaal vol intriges en duistere magie.

Zwarte Magie

Jonathan Prentice | Uitgeverij Moon | 2012
Originele titel: Black Arts

In het Londen van 1592 worden satanische gruweldaden gepleegd en in de zoektocht naar de schuldigen worden onschuldige vrouwen als heks op de brandstapel gegooid. Het volk is bang en laat zich opzwepen door dominee Webb. Deze dominee belooft Londen te zuiveren van het eeuwenoude kwaad. Maar niet alles is zoals het lijkt. Daar komt Jack, een lid van het plaatselijke dievengilde, tegen wil en dank achter. Op een dag berooft hij de verkeerde persoon en krijgt hij een duister voorwerp in zijn bezit.

Vanaf dat moment is zijn leven voor altijd veranderd en is er geen weg meer terug. Jack ontdekt dat Londen helemaal niet is zoals hij dacht en maakt dingen mee die hij voor onmogelijk had gehouden. Londen blijkt een stad van duivels te zijn waar in elke hoek en steen een duivels kwaad heerst. Door deze kennis is Jack zijn leven niet meer zeker en belandt hij in een strijd waar hij niet onder uit kan. Jack komt in de problemen met zijn dievengilde, met magiërs en spionnen, en ontdekt dat dominee Webb niet te vertrouwen is. Langzamerhand weet hij niet meer wie vriend of vijand is en moet hij vechten om te overleven.

Vorig artikelInterview met Tisa Pescar
Volgend artikelOpstand – Veronica Roth