Zwarte Kunst 1: De Demonenkoning – Cinda Williams Chima

0
104

Omslag Zwarte Kunst 1: De Demonenkoning

In De Demonenkoning volgen we twee personages die, buiten het feit dat ze allebei in Fellsmars wonen, ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. De vijftienjarige Han is een dief die zich met moeite staande weet te houden in de ruige achterbuurten van de stad. Voor zolang hij zich kan herinneren, draagt hij om zijn polsen twee zilveren armbanden, die door magie met zijn huid zijn vergroeid. Han raakt in de problemen als hij Micah Bayar, een jonge magiër in opleiding, berooft van zijn magische amulet. Tot overmaat van ramp wordt hij vervolgens vals beschuldigd van een reeks moorden en wordt er van alle kanten op hem gejaagd.

Ondertussen zit Raisa, kroonprinses van Fellsmars, verstrikt in politieke spelletjes op het paleis. Nadat eeuwen geleden één magiër – de demonenkoning – verschrikkelijke dingen heeft begaan, zijn er regels opgesteld om de invloeden van de magiërs te beperken. Een van de voornaamste magiërfamilies lapt deze regels echter aan zijn laars, en probeert via Raisa de macht in Fellsmars te grijpen.

Boeiend van begin tot eind
Al vanaf het eerste hoofdstuk word je gegrepen door de actie en de vlotte schrijfstijl. Tussen de actie door weet de auteur op een handige manier informatie over de wereld te verstrekken en een sterke sfeer neer te zetten door gebruik te maken van inventieve woorden als “knobbelkruid” en “vloekwerper”. Williams Chima krijgt het voor elkaar om meerdere plotlijnen overzichtelijk door elkaar heen te gebruiken en houdt het daardoor constant interessant. Daarbij wordt er geregeld afgewisseld tussen de twee hoofdpersonen, die elk met zijn of haar eigen gebeurtenissen en problemen zit. Zo zorgt Williams Chima voor veel variatie die het boek van begin tot eind boeiend houdt.

Sterke wereld
In dit eerste deel wordt al gelijk een levendige wereld neergezet. Met oorlogen, onderlinge machtsverhoudingen en politieke intriges ontstaat er een spannende setting. Ook de verschillende culturen die je tegenkomt in De demonenkoning helpen mee met het uitdiepen van deze wereld. Zo zijn er bijvoorbeeld de Clans, een volk gebaseerd op Indiaanse culturen en dat een hekel heeft aan magiërs. Met behulp van leuke details weet de auteur je in weinig woorden een duidelijk beeld te geven van de wereld en haar bewoners.

Cliché personages
Het grootste nadeel aan de Demonenkoning zijn de vrij stereotype personages: de rebelse prinses die vaak vrij kinderachtig en zeurderig overkomt en de sympathieke straatdief bij wie de problemen als vanzelf komen. Ook de verboden liefde die Raisa voor Amon – iemand beneden haar stand – voelt, is niet bepaald origineel of interessant uitgewerkt. De beslissingen die de hoofdpersonen nemen zijn logisch, maar daar houdt het dan ook op.

De Demonenkoning is een veelbelovend begin van de serie. Het ontbreekt hier en daar aan originaliteit en boeiende personages,  maar een spannend plot en een ijzersterke wereld maken het toch zeker de moeite waard om te lezen.

[product_page sku=”9789024529070″]

Zwarte Kunst 1: De Demonenkoning Boek omslag Zwarte Kunst 1: De Demonenkoning
Zwarte Kunst 1