Zwaluwhart – Vince Penders

0
75

Omslag Zwaluwhart

Zwaluwhart speelt zich af in een fictief land genaamd Occident. Dit lijkt op het moderne Westen maar dan in een futuristische setting. Het land staat op instorten doordat de inwoners elkaar als middelen zien, en iedereen dus uit eigenbelang handelt. Sommige staten hebben nog wel een regering, maar andere worden gerund door de grote bedrijven. Het verhaal is opgedeeld in vier episoden. Ieder seizoen is vanuit het oogpunt van een ander persoon met hier en daar een fragment dat – (on)bewust voor de lezer – een blik werpt op de gebeurtenissen rondom de andere personen. Soms geeft het ook een vooruitblik.

In het eerste seizoen staat Falcon Prime is het middelpunt, een hobbypiloot die ingelijfd wordt door president Silvia Caliber om zich voor te doen als de minister Prime, wie ondanks dezelfde achternaam geen familie is van Falcon. Silvia, ook wel Silver genoemd, is president van Phoenix en probeert een oplossing te zoeken voor de energiecrisis. Bob Jenkins staat centraal in seizoen drie, een zakenman van het bedrijf IJOC die op de vlucht slaat nadat hij onterecht wordt beschuldigd van een diamantroof. Het laatste seizoen is voor Nina Farron, een studente die Occident wil veranderen zonder te weten hoe.

Door deze verschillende delen en verschillende personages is het lastig om een korte samenvatting te geven van het verhaal. De uitgeverij moet er hetzelfde over hebben gedacht, want de omslag van het boek toont een fragment uit het seizoen 1 dat ook niet veel opheldering geeft over het verhaal.

Politiek verhaal dat langzaam op gang komt
In het begin is het heel moeilijk om de rode draad van het verhaal op te pakken. Voor mijn gevoel zwalkte het verhaal te veel van links naar rechts. Dingen die in het begin belangrijk leken, bleken dat uiteindelijk niet te zijn. Na een paar honderd bladzijden snapte ik nog steeds niet waar het verhaal uiteindelijk toe zou moeten leiden. Langzaamaan, echt heel langzaam, vallen de puzzelstukjes in elkaar en kom je erachter dat de personages meer met elkaar te maken hebben dan je denkt.

Het boek is sciencefiction met een politiek verhaal. Het denken en het eindjes aan elkaar moet knopen, wijst er echt op dat dit een boek voor volwassenen is. Nu is dit natuurlijk niet erg, maar het is wel een waarschuwing voor jonge lezers. Ikzelf als twintigjarige heb me er echt doorheen moeten sleuren en na mijn smaak duurde het me allemaal te lang. Als uiteindelijk de puzzelstukjes in elkaar vallen, komt de vaart er meer in. Toch greep het politieke verhaal me niet aan.

Stem van de verteller
Wat wel heel leuk was om te lezen is dat je af en toe de verteller zelf aan het woord hoort komen. Soms aan het begin van het hoofdstuk of aan het einde. Hier geeft de verteller dan advies aan het personage dat dan aan de beurt is, of blikt vooruit of geeft een korte samenvatting van de tijd die voorbij is gestreken. Erg leuk en weer eens wat anders.

De stem van de verteller die soms duidelijk doorklinkt, is heel leuk en geeft een eigenzinnig tintje aan het verhaal.

Vele namen die geen tot weinig uitleg krijgen
Afgezien van het feit dat het lang duurt voordat je eindelijk weet welk jaar het is en hoe het land heet, zijn er nog meerdere namen die een grote vraagteken kunnen oproepen. Zo kunnen er ineens termen zoals bedrijfsnamen of politieke partijen of personages worden geïntroduceerd, maar pas veel verderop in het verhaal kom je erachter dat bijvoorbeeld IJOC of Agua de Vida een bedrijfsnaam is. Dit zorgde bij voor veel verwarring en soms raakte ik er echt gefrustreerd door omdat ik niet wist wat iets was. En als het eindelijk uitgelegd werd, was het moment alweer voorbij en de gebeurtenissen alweer weggezakt.

Zwaluwhart is een boek dat langzaam op gang komt en veel onduidelijkheden heeft. Zo duurt het bijvoorbeeld zeker honderd bladzijden voordat je weet welk jaar het is en het duurt nog langer voordat je eindelijk de naam van het fictieve land weet waar het verhaal zich in afspeelt. De omslag van het boek geeft ook niet veel meer informatie. Soms kan dat zijn voordelen hebben, maar in dit geval heeft het zijn nadelen. Het duurde mij allemaal veel te lang voordat ik wist waar het om draaide en het politieke verhaal wijst er echt op dat dit een verhaal voor volwassenen is. Het is geen boek dat je even makkelijk wegleest, maar als je van dit soort verhalen houdt, kan je er misschien meer van genieten dan dat ik deed. Want als de puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen, wordt het wat interessanter en komt de vaart er iets meer in.

[product_page sku=”9789078437192″]

Zwaluwhart Boek omslag Zwaluwhart
Vince Penders