Zoektocht naar soortgenoten in Eindeling 2: Ten Strijde van Katherine Applegate

0
78

Hoe voelt het als je als enige van je roedel bent overgebleven? En wat doe je als je een gerucht hoort dat er misschien nog wel meer zijn zoals jij? In Opgejaagd lazen we hoe Byx als enige Dariene overblijft en samen met een uitzonderlijke groep vrienden besluit op zoek te gaan naar de enige andere plek waar ze nog soortgenoten zou kunnen vinden. Hoe het Byx verder vergaat lees je in De Eindeling 2: Ten Strijde.

Voel Angst, Kies Voor Moed

Het verhaal

Nadat Byx als enige van haar roedel is overgebleven, en zelfs heeft meegemaakt dat haar ras van de Darienen als uitgestorven is uitgeroepen, besluit ze om de hoop niet op te geven. Het gerucht gaat dat er nog Darienen leven op een drijvend eiland. Gelukkig heeft Byx een kaart gevonden waardoor een reis naar het eiland mogelijk wordt gemaakt. Samen met haar onwaarschijnlijke vrienden, de mensen Khara en Renzo, de Felivet Gokker en de kleine Wobbyk Tobbel, reist ze door het besneeuwde Dreyland. Daarbij moeten ze aan de mannen van Murdano, een mysterieuze en meedogenloze heerser, zien te ontkomen. Oorlog dreigt, en er zijn genoeg vijanden onderweg om hen te belemmeren.

Geen eindeling?

Er is hoop voor Byx in het tweede deel van De Eindeling, geschreven door Katherine Applegate. Het eerste deel van de serie was een geslaagde opzet voor meer. En ook in deel twee weet Applegate deze positieve trend voort te zetten. Ze bouwt verder op deze fantasievolle wereld bewoond door een mix van verschillende dierachtige rassen waarvan we weer nieuwe leden ontmoeten. Haar schrijfstijl is gelijk aan dat van het eerste deel en leest niet te moeilijk, met niet teveel en niet te weinig details zodat de vaart er lekker in blijft.

Waar deel 1 vooral de vlucht was van Byx en de introductie van bijzondere personages die een vriendschap met de hondachtige Dariene sluiten, is deel twee vooral een reisverslag vol hindernissen. Met voldoende spanning en humor vormt het verhaal een goed vervolg op het eerste deel. De titel Ten Strijde insinueert een gevecht, maar dit gevecht is niet zozeer fysiek maar mentaal. Byx trekt ten strijde door op zoek te gaan naar soortgenoten, ondanks dat ze als enige van haar soort zou zijn overgebleven. Ze geeft de moed niet op. Er komen overigens meerdere fysieke gevechten in het boek voor, maar die vormen niet de hoofdmoot voor de plot.

Een collectors item voor in de boekenkast

Het boek is wederom een mooie hardcover editie met een prachtige illustratie op de kaft en charmante bijpassende boekenleggers. Het boek ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, het verhaal is ook pakkend. Al snel na het openslaan van het boek zink je weg in de fantasievolle wereld die Applegate gecreëerd heeft. Niet voor niets zijn alle eerste delen uitgeleend bij onze lokale bibliotheek en komen er steeds meer kinderen vragen of deel twee al te reserveren is.

Het boek is een heerlijke fantasievolle reis waar veel jongeren van zullen kunnen genieten. Zoals Billy Bones zelf al achterop de kaft heeft geplaatst is dit verhaal in drie woorden: avontuur, spanning en verslavend. En daar ben ik het volmondig mee eens.

Ten Strijde
De Eindeling
Katherine Applegate
9789463850131
Billy Bones
2019
395
Hanneke van Soest
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.