Zodiak: het 13e huis – Romina Russell

0
78

Omslag Zodiak: het 13e huis

In een sterrenstelsel waar elk sterrenbeeld vertegenwoordigd is, woont Rhoma Grace. Zij komt van Kreeft en staat op het punt te zakken voor een examen. Voor de toets moet ze de sterren uit het heelal lezen en op basis daarvan een voorspelling doen. Rho is daar echter zo goed in dat ze hier haar eigen methodes voor gebruikt. Als ze tot een voorspelling komt over een grote ramp, geloven haar examinatoren haar niet. Ze zuchten en kijken teleurgesteld, en Rho vreest dat ze het verknald heeft. Later die avond, als ze optreedt met haar band, vindt er een enorme explosie plaats waardoor bijna iedereen behalve zij en haar andere bandleden overlijdt. Ze had uiteindelijk dus toch gelijk…

Ze vlucht met de andere overlevenden naar een nabijgelegen ruimtestation, waar ze te horen krijgt dat de hoeder van Kreeft, de leidster van hun sterrenbeeld, is overleden tijdens de ramp. Er is nu een nieuwe hoeder nodig en omdat Rho als enige de ramp heeft voorspeld, willen ze dat zij die positie in gaat nemen! Van de ene op de andere dag verandert Rho van een student die op het punt stond voor een vak te zakken in de nieuwe hoeder van haar volk. Ze zal haar politieke taken op de eerste plaats moeten zetten, en dat terwijl haar vader en broer vermist zijn geraakt na de explosie. Samen met haar gids Mathias en Hysan, een afgezant van Weegschaal, trekt ze eropuit om de andere sterrenbeelden te waarschuwen voor de andere rampen die ze heeft voorspeld. Ze heeft voorzien dat er een dertiende huis is, Opiuchus, en dat die de andere huizen zal proberen te vernietigen. Maar zullen ze de kersverse, zeventienjarige hoeder wel serieus nemen? Of denken ze dat ze in een staat van kinderlijke paniek verkeert en dus gewoon overdrijft?

Vernieuwend en intrigerend
Een combinatie tussen sterrenbeelden en het heelal is natuurlijk niets nieuws, behalve als het om de wereld uit Zodiak gaat. Hier zijn lang geleden de eerste schepen van de mens aangekomen. Ze gingen eerst op Ram wonen voor ze zich verspreidden naar de andere planeten die om Helios, de zon van het stelsel, te vinden zijn. Doordat de mensen al zo lang op allerlei verschillende planeten wonen en deze bevolkingen bijna nooit verhuizen naar andere planeten, hebben ze verschillende uiterlijke eigenschappelijk gekregen. Rho heeft bijvoorbeeld blonde krullen en felblauwe ogen zoals vrijwel iedereen uit Kreeft, maar Nishiko, haar beste vriendin, komt uit Boogschutter en is een stuk kleiner en slanker en heeft een donkerdere huidskleur dan de Kreeften. Sinds een oorlog van lang geleden, vertegenwoordigt elk Huis ook een eigenschap die zij het belangrijkst vinden. Zo heeft Maagd zorgzaamheid hoog in het vaandel staan en zijn Schorpioenen echte uitvinders.

Het is als lezer heel leuk om de sterrenbeelden van een nieuwe kant te zien, en ook vooral heel erg leuk om te kijken hoe jouw sterrenbeeld in Zodiak neergezet wordt. Zo komen we ook veel verschillende culturen tegen en ook allerlei verschillende soorten planeten. De wereld die Russell heeft uitgedacht is ontzettend gedetailleerd, maar het boek is op zo’n manier geschreven dat je op geen enkel moment het gevoel hebt dat het allemaal teveel wordt of dat je het niet meer snapt.

Spanning van kosmisch formaat
We worden als lezer van het ene conflict naar het andere geslingerd. Dat zorgt ervoor dat het boek steeds spannend blijft en er eigenlijk nooit een goed moment is om hem aan de kant te leggen, want het liefst lees je hem in één keer uit.

Kreeften zijn eerlijke mensen en daarom heeft Rho er moeite mee dat ze soms stiekem moet doen over wat ze nou precies aan het doen is, want het bewijzen dat Ophiuchus echt bestaat, is makkelijker gezegd dan gedaan. Doordat Rho dus een soort antiheld is, kost het geen enkele moeite om je in haar in te leven. Ze heeft niet gekozen voor de rol die ze in het verhaal speelt, en dat is als lezer heel makkelijk te begrijpen als je leest wat ze allemaal doormaakt. Ze komt opeens in een wereld voor politiek en intrige terecht terwijl ze helemaal niet weet hoe ze daarmee om moet gaan. Gelukkig kan Mathias, haar gids met wie ze zich op mysterieuze wijze verbonden voelt, daarmee helpen. Maar dan is er ook nog Hysan, die mysterieuze jongen uit Weegschaal die met een groot geheim rond lijkt te lopen. In hoeverre kan Rho hem vertrouwen?

In Zodiak betreed je een heel speciaal en interessant sterrenstelsel en reis je van planeet naar planeet met Rho, Mathias en Hysan. Overal liggen conflicten op de loer en er is dus zeker geen tekort aan spanning. Toch is het de setting die het boek vooral zo indrukwekkend maakt. Russell weet met gemak een ijzersterke wereld neer te zetten en de lezer tegelijkertijd te voorzien van een vreselijk spannend verhaal. Wat mij betreft kan deel twee uit de serie niet snel genoeg komen!

[product_page sku=”9789045207001″]

Zodiak: het 13e huis Boek omslag Zodiak: het 13e huis
Zodiak