Zodiac – Sam Wilson

0
225

Stel je eens voor: je woont in een samenleving waarin je sterrenbeeld je status bepaalt. Ben je een steenbok? Heb jij even geluk: je behoort tot de elite! Ben je een stier? Een baan bij de politie is perfect voor jou. Het klinkt niet verkeerd. Je karaktereigenschappen worden immers volgens de astrologie door je sterrenbeeld bepaald en misschien kan dit je wel helpen om jouw plekje in de maatschappij te vinden. Minder geluk heb je als je een ram bent. Dan word je beschouwd als het uitschot van de samenleving…

In deze samenleving worden vreselijke moorden gepleegd. Het ene na het andere slachtoffer wordt gevonden en het is de taak van inspecteur Jerome Burton om deze moorden op te lossen. Hij schakelt de hulp in van sterrenkundige Lindi Childs, aangezien zij kan helpen de moordenaar zo snel mogelijk te pakken door te kijken welk sterrenbeeld hij of zij waarschijnlijk heeft. Zelf blijken ze alleen niet veilig te zijn, want hoe dieper ze in het onderzoek raken, hoe dieper ze ook in de problemen komen. Hun speurwerk blijft niet onopgemerkt en voor ze het weten gebeuren er allerlei onheilspellende dingen in hun leven… Zal het ze lukken om de moordzaken op te lossen voor ze er zelf aan onderdoor gaan?

Dystopisch, maar toch vernieuwend
De grootste golf van dystopische boeken hebben we toch echt wel achter ons gelaten, maar toch is daar nog Zodiac. Je zou denken dat je het nu allemaal wel gezien hebt, maar dat klopt niet helemaal. Hiervoor hebben we vooral kennisgemaakt met boeken die zich in de toekomst afspelen of in een heel andere versie van onze wereld. Bij Zodiac ligt dat anders, want dat speelt zich af in een wereld die wel heel erg op de onze lijkt. Het enige verschil is het klassensysteem. Dan komen we ook heel snel tot de volgende conclusie: afgezien van de dystopische insteek zit er verder echter niets in waardoor het tot het fantasy-genre gerekend zou kunnen worden.

Eén ding staat vast: we hebben hier niet te maken met een typisch fantasyboek. Dat mag de pret echter niet drukken, want Zodiac is een razend spannend boek.

Begrijp me niet verkeerd, het boek is reuzespannend en laat je niet meer los tot je het uit hebt. Aanvankelijk dachten we dat het best in ons straatje zou passen, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Maar is dat heel erg? Wat mij betreft niet, want zo lees ik ook een keertje weer wat anders. Ik vond het ook best een succeservaring, eigenlijk. Hoewel ik al erg veel dystopische boeken gelezen heb, voelde dit boek heel vernieuwend. Het zit boordevol actie en spanning, maar dan meer binnen het kader van een ‘normale’ thriller of misdaadroman. Het klassensysteem is een leuk en interessant element (vooral omdat je voor in het boek kunt opzoeken wat voor plekje je in de samenleving zou hebben als jij zelf in die wereld leefde), en in combinatie met dit genre vind ik het juist heel verfrissend. Het kan zijn dat ik dat vooral vind omdat ik gewoonlijk geen misdaadromans en thrillers lees.

Wisselende perspectieven
In Zodiac volgen we vier personen: Jerome, Lindi, Rachel en Daniel. De eerste twee proberen de moorden op te lossen. Rachel is een schoonmaakster en raakt aan het begin in een benarde situatie als ze halverwege een moord het huis van het slachtoffer komt binnenwandelen. Dan is er nog Daniel Lapton, een rijke steenbok van wie het nog onduidelijk blijft hoe hij precies in het verhaal past. Dat zorgt voor een dynamisch geheel, want Wilson legt het grotere verhaal zo puzzelstukje voor puzzelstukje bloot. Wie is die Daniel Lapton eigenlijk en waarom lezen we over hem?

Het verhaal kent zijn pieken en dalen: zowel in tempo als in spanning. Door de afwisseling van deze vier perspectieven blijft het een gebalanceerd geheel en word je niet overspoeld met feitjes en actie. Je hebt genoeg tijd om weer even op adem te komen voordat de volgende actiescène begint of voor we belangrijke informatie krijgen over de moorden. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen is dat niet alle concepten in het boek even goed uit de verf komen. Ik heb het idee dat dit komt doordat er heel veel gebeurt in het boek, en dat bovendien ook in verschillende perspectieven terugkomt. Het boek is al erg vol en waarschijnlijk zouden die toevoegingen iets teveel van het goede zijn geworden. Dan was het boek misschien wat van zijn spanning kwijtgeraakt. Toch vind ik het jammer, want van een aantal zaken had ik toch graag meer willen weten.

Kritiek op de samenleving
Wilson behandelt serieuze onderwerpen in Zodiac. Het klassensysteem heeft meer dan alleen een rauw en duister randje, want op elk moment is de discriminatie voelbaar. In onze samenleving gebeurt dat op allerlei fronten, maar in dit boek komt het allemaal samen tot het onderscheid in sterrenbeelden. Wilson laat ons op een andere manier kijken naar de problemen die zich ook in onze maatschappij voordoen zonder dat dat als een beschuldiging aanvoelt.

Eén ding staat vast: we hebben hier niet te maken met een typisch fantasyboek. Dat mag de pret echter niet drukken, want Zodiac is een razend spannend boek. Wilson is erin geslaagd een dystopie te schrijven zonder dat we ons in boeken wanen die we al eens eerder hebben gelezen. Het idee van sterrenbeelden die je status in een samenleving bepalen is niet nieuw (denk aan Zodiak: het dertiende huis door Romina Russell), maar de combinatie met de wereld zoals wij die kennen is dat wel. De verschillende perspectieven zorgen voor een hoop diepgang en balans in het boek. Helaas was er niet genoeg ruimte om bepaalde concepten goed uit te leggen, waardoor het soms een beetje onduidelijk blijft waar de personages precies over praten. Toch is Wilsons kritiek op de samenleving een treffende: hoewel we over een maatschappij lezen die anders is dan die van ons, vertoont hij genoeg overeenkomsten om de lezer na te laten denken over de ongelijkheid die wij in onze wereld kennen. Kortom: een prachtige standalone die ondanks zijn genre ook menig fantasyliefhebber aan zal spreken!

[product_page sku=”9789044350593″]

Zodiac
Sam Wilson