Zielen – Stephenie Meyer

0
32

Omslag Zielen

Zielen speelt zich af rondom Wandelaar, een ziel die op een aantal andere planeten geleefd heeft. Zielen zijn een soort wezens die lichamen overnemen en die vreedzaam overheersen. Dit doen ze voor het bestwil van het lichaam en de soort en ze kunnen zo ook vrede en rust garanderen. Het menselijk ras wil echter tot nu toe nog niet goed reageren op deze overheersing. Daarom wordt juist de ervaren Wandelaar in het lijf van Melanie geplaatst. De Zielen hebben Melanie gevangen toen ze op de vlucht was voor hen. Het is aan Wandelaar om via Melanie’s gedachten en herinneringen een van de laatste groepen rebellen op te sporen. Maar op een of andere manier verzet het lichaam zich en moet ze veel moeite doen om deze herinneringen naar boven te halen. Hoe langer ze in het lichaam zit, hoe meer ze gaat nadenken. Wil ze wel alle informatie delen met de Zielen? Wandelaar merkt dat Melanie een partner had waar het lichaam erg aan gehecht is en waar ze nu dus ook van houdt. Gaat plicht boven emotie?

Melanie wordt gevangen genomen als ze op de vlucht is voor de Zielen. Wandelaar wordt in haar lichaam geplaatst in de hoop dat deze haar weet te overmeesteren. Van mensen is bekend dat je beter kinderen kunt overnemen dan volwassenen omdat die laatste nog wel eens het lichaam terug overnemen. Wandelaar staat dus voor een flinke klus. Ze komt er al snel achter dat Melanie een relatie heeft met Jared en dat ze samen met hem op de vlucht was. Maar de exacte locatie van hun schuilplek weet Melanie keer op keer achter te houden. Wandelaar vermoedt dat dit pure koppigheid is en vindt Melanies lichaam maar een eigenwijs ding dat ze wel even zal onderwerpen. Ze komt ontdekt echter dat mensenlichamen in staat zijn gevoelens te hebben, iets wat ze in al haar eerdere levens nog nooit heeft meegemaakt. Ze snapt er helemaal niets van, want waarom zou een persoon zo naar een ander persoon verlangen?

Het verhaal wordt knap neergezet. De Zielen lijken in eerste instantie bedreigende wezens die elk lichaam binnendringen en overheersen. Maar ze zijn erg kalm en willen vrede brengen voor het menselijk ras en beseffen zich niet dat mensen een grotere wilskracht hebben dan alle wezens van de andere planeten waar ze aanwezig zijn. De mensen zien natuurlijk niets in deze onderdrukking, dus de overheersing is onopvallend begonnen. De meeste mensen begonnen pas dingen door te krijgen toen alle oorlogen opgelost werden en iedere deelnemer aan de Olympische spelen beloond werd met een gouden medaille. Wees nu even heel eerlijk: zo slecht klinkt het niet. De vredelievendheid wordt voor menselijke maatstaven wel wat ver doorgevoerd, maar het is in feite goed. Het kan door deze overheersing soms eng zijn voor jonge lezers waardoor het aan te raden is vanaf 15 jaar. Het verhaal speelt zich grotendeels af in een Amerikaans woestijnlandschap, welke met veel details omscherven wordt. Men kan nog net geen tumbleweed voorbij zien komen. Helaas valt het tempo in het verhaal soms weg. Dit is vervelend en kan ervoor zorgen dat je het boek tijdelijk weglegt.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Melanie en Wandelaar. In feite is Wandelaar het hoofdpersonage maar omdat ze in Melanies lichaam zit zijn ze onafscheidelijk. Melanie is samen met Jared op de vlucht geslagen om uit de handen van de Zielen te blijven. Nu ze toch gevangen is doet ze er alles aan om Jared te beschermen en Wandelaar dwars te zitten. Melanie is altijd een vrijzinnig type geweest en geeft niet zomaar op. Toch zit ze gevangen tussen het beschermen van Jared en het verlangen om hem weer te zien. Wandelaar wil met name de Zielen helpen met het vinden van de rebellen. Dankzij de laatste overgebleven mensen bestaat er nog misdaad en zelfs moord. Maar hoe langer ze met Melanie opgescheept zit, hoe meer ze zich gaat realiseren dat het misschien verkeerd is om mensen te overheersen. Deze verandering verloopt gelijkmatig en is fijn om te volgen. De romantiek tussen Melanie en Jared wordt soms wel erg aangedikt waardoor het vervelend en saai wordt om te lezen. Het verzandt dan in een plakkerige liefdesbrij waar je op kan afknappen. Gelukkig is dit alleen in hun interactie en zijn de gesprekken tussen de andere mensen prettiger om te volgen.

Zielen is een fijn boek voor jong volwassenen en volwassenen die eens wat anders willen lezen en open staan voor een wat onbekender boek van een bekend schrijfster. Afgezien van de tempoverslapping halverwege en de soms kleffe scènes is het boek een aanrader. Laat je niet afschrikken door het ‘scifi’-label, het past ook prima in de categorie ‘chicklit’. Een leuke combinatie tussen romantiek en griezelen.