BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Wraak op het spoor – Anaïd Haen

Wraak op het spoor – Anaïd Haen

0
104

Omslag Wraak op het spoor

De nieuwe verhalenbundel van Anaïd Haen kan misschien beter een verhalenpakket worden genoemd. Als lezer ben je namelijk wel even zoet met Wraak op het spoor: maar liefst veertig verhalen in allerlei genres, op bijna vijfhonderd pagina’s. Gisteren werd Konkelaar des Konings al op FantasyWereld geplaatst. Hoe goed dat verhaal is kun je zelf beoordelen, maar hoe zit het met de 39 andere verhalen?

“40 magisch realistische vertellingen”
Wraak op het spoor begint met het gelijknamige verhaal, waarmee Haen in 2010 de Unleash Award won. Dat was zeker niet onterecht. Het is een sterk begin voor het boek, waarin zich een vreemde ziekte verspreidt over een ouderwets Amsterdam. De slachtoffers: allen mannen, die ineens een bepaald stukje missen…

Bijna de helft van alle verhalen is sciencefiction, zoals het voor dierenliefhebbers nogal tragische Herindeling: Carlijn heeft een prachtige kudde mestdieren, totdat het Gemenebest met zijn inspecteurs zich ermee komt bemoeien. Ze moet de dieren namelijk wel naar hun aard houden. In Ferk gaat op reis krijgt de meester van Amon ineens last van reislust, terwijl Amon daar vanwege het gevaar echt niet op zit te wachten. Moet hij nou echt mee naar de Zuurwegen en de Wrangstegen?

Daarnaast zijn er een aantal fantasyverhalen, zoals Balkonade waarin Haen een alternatieve versie van Sneeuwwitje laat zien, maar ook verhalen die eigenlijk buiten de verbeeldingsliteratuur vallen: De geheimen van Mirthe, Ondergronds is bijvoorbeeld eerder een thriller te noemen. Mirthe heeft een nogal interessant bijbaantje als gezelschapsdame, en probeert bovendien als journaliste te doorgronden wat er mis is met de nieuwe parkeergarage.

Lang en kort, in allerlei genres
Met veertig verhalen is Wraak op het spoor een behoorlijk veelzijdige bundel. Het is jammer dat er (zoals vaker bij Zilverspoor) niet vermeld wordt of en wanneer sommige verhalen eerder zijn gepubliceerd, maar ze moeten in de loop van verschillende jaren geschreven zijn – ik herinner me sommige uit het tijdschrift Pure Fantasy. Het boek lijkt daarmee zelfs een beetje op een magnum opus: alle, of misschien alleen de beste verhalen die Haen de afgelopen jaren heeft geschreven.

Qua samenstelling is vooral het begin van het boek erg sterk, met een aantal verhalen met historische achtergrond. In eerste instantie doet de bundel zelfs een beetje denken aan Tales of the Unexpected van Roald Dahl. Wat verder in het boek wordt die gelijkenis minder, waar Haen de grenzen van verschillende genres verkent. De vloek van Just lijkt bijvoorbeeld sterk op een moordmysterie, alleen is het verhaal in een scifi-setting geplaatst. De Kus is een van mijn persoonlijke favorieten: een prachtig oorlogsfragment, waarbij het nog maar de vraag is of het echt in de verbeeldingsliteratuur thuishoort.

Wraak op het spoor is een verhalenbundel die alle kanten opgaat: van verleden naar toekomst, en van fantasy tot zelfs thriller.

Door die diversiteit mist de bundel wel wat samenhang. Op de achterplattekst staan ‘andere werelden’ als gemeenschappelijke noemer, maar toch krijg je tijdens het lezen niet goed hoogte van wat het volgende verhaal je gaat brengen. Dat heeft misschien ook met de volgorde van de verhalen te maken. De scifi is weliswaar op twee plaatsen in de bundel geconcentreerd, maar verder maak je als lezer grote sprongen tussen tijd en/of genre. Misschien was het prettiger geweest als het boek was opgedeeld in thematische eenheden?

Haens vlotte schrijfstijl staat in de hele bundel op de voorgrond. Met gevoel voor dialoog hoeven haar verhalen niet lang te zijn om toch genoeg inhoud te hebben. Ook valt op dat veel verhalen een wat sombere insteek hebben, door de slechte afloop of de onmacht tegenover een slechte regering. Maar tegelijkertijd wijkt Haen daar ook weer regelmatig vanaf: Naamzoekers zou bijvoorbeeld niet misstaan in een kinderboek, terwijl Behaakst juisteen heel gezellige sfeer heeft.

Wraak op het spoor is een bundel van indrukwekkende omvang, met alle of misschien alleen de beste verhalen van Anaïd Haen. Er zijn een aantal verhalen die met kop en schouders boven de rest uitsteken, maar ook de andere verhalen zijn vaardig geschreven met goede dialogen. Wel mist het boek wat samenhang: je weet als lezer niet goed wat je bij het volgende verhaal kunt verwachten, waardoor een thematische indeling prettiger was geweest.

[product_page sku=”9789490767556″]

Wraak op het spoor Boek omslag Wraak op het spoor
Anaïd Haen