Wolkenkinderen – Erik Horn

0
154

Omslag Wolkenkinderen

Na zijn werk als educatief auteur heeft Erik Horn nu ook een kinderboek op zijn naam staan: Wolkenkinderen – De Voorganger. Het is een nieuwe schrijver met nieuwe personages in een nieuwe wereld, en een debuut lezen is altijd spannend. Soms valt het tegen, maar soms is het een verhaal met een heel eigen, heel originele sfeer. Dan is het een aanwinst voor je boekenkast. Dat geldt misschien ook wel voor dit boek: het gaat over een stad in de wolken, elfenmagiërs en een wonderlijk wezentje dat zich een Sloef noemt…

Donkere wolken pakken zich samen
Eeuwen geleden vertrokken de elfen van de aarde om in de wolken te gaan wonen. Lange tijd hadden ze daar een heerlijk leven, maar nu worden ze ook daar bedreigd. Er ontstaan gaten in de wolken en metalen vogels vliegen brullend langs hen heen. De elfenjongen Ramik wordt naar de aarde gestuurd om te onderzoeken wat er gaande is. Gelukkig gaan het wolkenkind Esmee en een mysterieus klein mannetje dat zich een Sloef noemt met hem mee. Want ook op aarde blijkt er van alles aan de hand te zijn.

In de wolken met dit boek
Het begin van Wolkenkinderen is supergoed. Het elfenrijk in de wolken is leuk en origineel, en zit vol met kleurrijke en een beetje gekke elfen. Het komt helemaal tot leven en je voelt je alsof je in een tekenfilm zit – een beetje een mix van Belfy en Lillibit met Ferngully. Niet vaak ben ik zo’n vrolijk, lekker mal en fantasievol boek tegengekomen.

Het komt helemaal tot leven en je voelt je alsof je in een tekenfilm zit – een beetje een mix van Belfy en Lillibit met Ferngully. Niet vaak ben ik zo een vrolijk, lekker mal en fantasievol boek tegengekomen.

Als de elfen op de aarde komen wordt alles wel wat serieuzer en verliest het verhaal wat van zijn fantasievolle sfeer. Het wordt helaas ook allemaal een stuk rommeliger. Er zijn veel verhaallijnen met elk hun eigen flashbacks en tijdsprongen van dagen, weken of een onbekende lengte. Daardoor weet je nooit precies hoe de verschillende tijdlijnen nou naast elkaar lopen en wie nu waar is.

De personages zijn leuk en aansprekend. De oude magiër Noma is lekker eigenaardig en vooral de Sloef is echt heel grappig: hij zorgt voor veel leuke gesprekken met de wat serieuzere Ramik. Van de Sloef had ik nog wel meer willen zien, vooral later in het verhaal waar hij tussen alle spanning en dreiging voor wat meer vrolijke momentjes had kunnen zorgen.

Maar naast alle grappen en malligheden heeft het boek ook een duidelijke boodschap. Milieuvervuiling bedreigt de wolken waar de elfen op wonen, en maakt de dieren op aarde hartstikke ziek. Het probleem wordt steeds groter en na het vrolijke begin wordt de dreiging steeds duidelijker. Er is alleen geen duidelijke vijand om tegen te strijden, en zo’n ingewikkeld probleem waar alle mensen aan bijdragen is eigenlijk te groot om in één boek aan te pakken. Daardoor gaat het onderwerp ten koste van het verhaal, dat beter had kunnen zijn met een wat ‘makkelijker’ probleem.

Al met al zit er nog veel in het boek – en in de schrijver – dat naar voren kan komen. Het is niet helemaal duidelijk of Wolkenkinderen een los verhaal is, of dat het boek gaat uitgroeien tot een serie. Ik hoop dat laatste, want van Erik Horn wil ik graag nog meer lezen.

Wolkenkinderen is een boek met een duidelijk thema: milieuvervuiling. Dat is natuurlijk een belangrijke boodschap om kinderen over te vertellen, maar door het grote probleem mist het verhaal wat conflict en spanning. Dat wordt gelukkig helemaal goed gemaakt door de vrolijke, malle, hartstikke leuke wereld die Horn uit zijn pen tevoorschijn tovert. Alleen al daardoor is dit boek zeker een aanrader: na het lezen wil je alleen maar meer!

[product_page sku=”9789051162837″]

Wolkenkinderen Boek omslag Wolkenkinderen
Erik Horn