Wildlingen 1: De kraaienfluisteraar – Jacob Grey

1
147

Omslag Wildlingen 1: De kraaienfluisteraar

Kra heeft wel ouders gehad, maar hij kent ze niet meer. Ze hebben hem ooit uit het raam gegooid en gelukkig werd hij uit de lucht geplukt door een groep kraaien. Sindsdien woont hij samen met zijn kraaien in een boomhut. Omdat hij al zo lang met de kraaien optrekt, kan hij ze verstaan en zelfs met ze praten. Van mensen moet hij niets hebben, die vertrouwt hij niet. Toch redt hij op een dag Lydia uit de handen van een paar criminelen. Haar huis staat vlak bij zijn boomhut en het leek hem altijd al een aardig meisje. Maar deze criminelen blijken ook met een diersoort te kunnen praten. Hoe bijzonder is Kra’s gave eigenlijk?

Kra leeft in het geheim. Niemand mag weten dat hij bestaat, anders wordt hij door Jeugdzorg bij een pleeggezin ondergebracht en dan is hij zijn kraaien kwijt. Toch is het een slimme jongen, hij kan lezen en probeert regelmatig langs de bibliotheek te gaan om zijn kennis te vergroten. Zo leest hij ook over de ‘Duistere Zomer’, een tijd lang geleden waarin de stad ten onder ging aan criminaliteit. Deze tijd werd in verband gebracht met mensen die met dieren kunnen praten. Dat de criminelen die Kra heeft gezien ook met dieren kunnen praten, is dus geen goed voorteken…

De kraaienfluisteraar begint wat warrig. Kra zwerft over straat en geeft je een blik in zijn leven en verleden. Dit helpt je om in het verhaal te komen, maar je wordt niet echt in het boek gezogen. Het blijft een beetje afstandelijk. Met vlagen is het boek spannend, maar ook weer niet heel meeslepend. Dit ligt naar mijn idee vooral aan het taalgebruik. Het is wat passief en de afstand tussen de lezer en het boek blijft groot. Als je het boek dichtslaat laat het geen duidelijke indruk achter, en dat is jammer. Er had veel meer uitgehaald kunnen worden, want er zit zeker potentie in dit verhaalidee.

Met vlagen is het boek spannend, maar ook weer niet heel meeslepend.

Met de personages is er ook niet zo heel veel bijzonders aan de hand. Oké, Kra is weliswaar een bijzondere jongen die zichzelf aardig redt in de grote boze wereld. Maar erg sympathiek is hij niet. Hij is teruggetrokken en leeft erg afzijdig van alles, niet alleen van de buitenwereld maar ook van de lezer. Dat is best een vervelende eigenschap als je het hoofdpersonage wilt leren kennen! Hij trekt zijn eigen plan, maar daar worden niet echt heldere redenen voor gegeven.

Lydia is een wat toegankelijker personage. Ze is een vrolijk meisje dat van dieren houdt en Kra erg interessant vind. Ze weet dan ook snel vriendschap met hem te sluiten. Toch blijft ook haar personage vlak. Het is alsof de personages van delicaat papier blijven, terwijl ze normaal van vlees en bloed worden. Je krijgt niet echt grip op hun gevoelens en karakters.

De kraaienfluisteraar heeft als verhaal veel potentie, maar slaagt er niet in de verwachtingen waar te maken. Ik kan me voorstellen dat sommigen het een prachtig boek vinden, maar mij deed het niet zoveel. Het is soms spannend, maar je wordt niet echt in het verhaal getrokken. Dat is een groot nadeel. Het boek is niet slecht, maar goed durf ik het ook niet te noemen.

Wildlingen 1: De kraaienfluisteraar Boek omslag Wildlingen 1: De kraaienfluisteraar
Wildlingen 1
Jacob Grey