Weerwolvensoep – Paul van Loon

0
225

Omslag Weerwolvensoep

Het is volle maan en Dolfje is weer veranderd in een weerwolfje. Maar zijn tochtje naar het Weerwolvenbos verloopt deze keer niet zoals anders. Er is namelijk nóg iemand in het bos, en dat is niet iemand die erg dol is op weerwolven. Integendeel zelfs, het is een weerwolfjager! Hij heet Knuppel en in zijn Handboek voor Weerwolfjagers staat het recept voor een heerlijke… weerwolvensoep! En hij heeft Dolfje gevangen… Zal het Dolfje lukken te ontsnappen, en dan het liefst vóór de soep klaar is?

Weerwolvensoep is alweer het zestiende deel in de Dolfje Weerwolfje-reeks, en wel een heel speciale. In plaats van maar één verhaal te vertellen, vertelt dit boek er namelijk wel tien! Om tijd te rekken vertelt Dolfje namelijk allemaal verhalen aan Knuppel: alles om maar niet in die verschrikkelijke soep te belanden! Verhalen over opa Weerwolf, Leo, Noura, Timmie en zelfs over de akelige vampier Valentijn. En ondertussen voegt Knuppel maar ingrediënten toe aan de soep, totdat hij bij het laatste ingrediënt is aangekomen…

Weerwolvensoep is alweer het zestiende deel in de boekenreeks over Dolfje Weerwolfje, maar de verhalen over het kleine weerwolfje hebben zeker hun kracht nog niet verloren.

Spannend nieuw avontuur
Na vijftien spannende verhalen zou je denken dat Paul van Loon alle verhalen over Dolfje Weerwolfje wel zou hebben verteld, maar niets is minder waar. Met Weerwolvensoep heeft hij weer een origineel en spannend boek geschreven dat ongetwijfeld in de smaak gaat vallen bij veel Dolfje-fans. Het is misschien wat minder eng dan bijvoorbeeld Weerwolfnachtbaan of MeerMonster, maar het is nog steeds erg spannend, en met zijn korte hoofdstukjes en zinnen leest het bovendien weer net zo makkelijk weg als de eerdere boeken.

Zoals gezegd bestaat Weerwolvensoep uit allerlei kleinere verhaaltjes, die stuk voor stuk weer erg leuk zijn om te lezen. Het zijn namelijk Dolfjes dromen, en die zijn af en toe flink bizar! Zo komt hij monsters, draken en betoverde koffers tegen, en verandert zijn hele familie in apen na het eten van AAPchips! Als je lid bent van het Dolfje Weerwolfje Tijdschrift dan is het heel goed mogelijk dat de verhalen je een beetje bekend voorkomen, want daar zijn ze namelijk ook allemaal al eens in verschenen. En voor ouders komen de verhalen misschien op een andere manier bekend voor, want ze doen best wel een beetje denken aan de vertellingen van Duizend-en-een-nacht!

Nieuwe personages en oude bekenden
Toch is zeker niet alles herkenbaar in Weerwolvensoep, want naast alle oude bekenden die langskomen in dit verhaal, zitten er ook een paar nieuwe personages in: de drie weerwolfjagers Knuppel, Fakkel en Barrel. Vooral Knuppel speelt een belangrijke rol in het verhaal. Hij heeft Dolfje gevangen, dus hij is natuurlijk de grootste slechterik, maar langzaam maar zeker komen we erachter dat hij niet zomaar een slechterik is. Ook Knuppel heeft namelijk een verhaal, en dat blijkt helemaal niet zo’n leuke te zijn…

Wat wel erg leuk is, is dat de personages in Weerwolvensoep weer net zo maf en typisch zijn als in de vorige boeken. Natuurlijk heb je Dolfjes neef Leo, met zijn grappige taaltje, maar ook Knuppel heeft zijn eigen woordjes en zinnetjes. Dat maakt de personages erg herkenbaar en vooral ook erg grappig. En mocht je ze nou toch nog niet helemaal voor je zien, dan zijn er natuurlijk altijd nog de kleurrijke tekeningen van Hugo van Look, die het verhaal van Dolfje en Knuppel perfect aanvullen.

Weerwolvensoep is alweer het zestiende deel in de boekenreeks over Dolfje Weerwolfje, maar de verhalen over het kleine weerwolfje hebben zeker hun kracht nog niet verloren. Dolfjes nieuwste verhaal is misschien niet zo heel eng, maar het is zeker wel spannend en zit weer boordevol bizarre gebeurtenissen en kleurrijke personages. Bovendien leest het met zijn korte hoofdstukjes en zinnen weer net zo makkelijk weg als de eerdere boeken, wat ook dit deel echt weer een aanrader maakt voor beginnende lezers (en natuurlijk alle andere Dolfje-fans!).

[product_page sku=”9789025867997″]

Weerwolvensoep Boek omslag Weerwolvensoep
Paul van Loon