W.A.R.P. 2: Greep naar de macht – Eoin Colfer

0
29

Omslag W.A.R.P. 2: Greep naar de macht

Na de spannende avonturen in het Victoriaanse Londen keert FBI-agente Chevie Savano terug naar het hedendaagse Londen, maar dit is heel anders dan voorheen. Door het tijdreizen wordt Europa nu geregeerd door de organisatie Boxites. Er zijn twee versies van Chevie in hetzelfde lichaam terechtgekomen, waardoor ze in strijd raakt met zichzelf. Als ze tijdens een missie Charles Smart, de uitvinder van de tijdmachine, ontmoet, wordt hij vermoord door de geheime politie die Chevie achtervolgt naar het verleden. Ze komt weer terug in het Victoriaanse Londen, waar ze samen met Riley de kolonel Clayton Box moet tegenhouden, die van plan is om raketten af te vuren op de hoofdsteden van Europa…

Het avontuur gaat verder
Eoin Colfer heeft een leuk vervolg geschreven op De onwillige moordenaar, het eerste deel van de W.A.R.P.-serie vol tijdreizen, spannende gevechten en een Victoriaans Londen. Een tweede deel in een serie is meestal het deel waarin er niet heel veel schokkende en spectaculaire dingen gebeuren, maar Colfer slaagt er in om weer een spannend en uniek verhaal te schrijven voor de stoere lezers onder ons. Dit boek zit weer vol actie, achtervolgingen, spannende gevechten en plotwendingen.

De setting heeft in dit verhaal wat aanpassingen gekregen. Het hedendaagse Londen is heel anders dan voorheen: nu wordt Europa geregeerd door een slechte groep en is de Chevie uit De onwillige moordenaar in de huid gekropen van de Chevie die in die wereld hoort. Twee persoonlijkheden van Chevie zitten dus in één lichaam en Chevie heeft dus een innerlijke strijd met zichzelf, wat heel interessant en soms erg grappig kan zijn.

Leuke personages, maar pittige schrijfstijl
In deel één waren de personages wat vlak, maar in dit deel krijgen de personages al veel meer inhoud. Door de persoonlijkheidswaanzin van Chevie krijgt ze al een stuk meer diepgang en worden gedachtes veel gedetailleerder beschreven. Daarbij zijn andere personages ook sterker neergezet, de perspectiefwisselingen zijn prima te volgen en de personages worden steeds kleurrijker. Kickass personages, personages die lekker veel sarcastische opmerkingen maken en gevaarlijke tegenstanders, het is allemaal te vinden in Greep naar de macht!

De schrijfstijl van Eoin Colfer kan wel lastig te volgen zijn in dit boek. Colfer schrijft met veel technische details en heeft een grote woordenschat, waardoor het moeilijk wordt om je volle aandacht erbij te houden en het volgen van het verhaal geen simpele klus is. Vooral jonge lezers kunnen dus wat moeite krijgen om door het boek heen te komen, aangezien de confrontaties en de gedetailleerde omstandigheden in Londen die Colfer beschrijft wat langdradig over kunnen komen.

Greep naar de macht vertoont zeker wat verbeteringen met het eerste deel. Het avontuur is strak, vol actie en coole personages, maar de schrijfstijl blijft soms lastig te volgen en kan onprettig gevonden worden door de lezer. Hoewel het boek mij niet volledig in zijn greep had, kijk ik wel uit naar het derde deel in deze serie. Chevie en Riley zijn een goed duo waar je graag nog meer van wilt lezen, dus, laat het volgende avontuur maar snel komen!