Vuur en As 3: De Nachtbrenger – Sabaa Tahir

0
196

Laia, Elias en Helene leven in een wereld met oplopende spanningen naar een oorlog. Helene is als Bloedklauwier degene die moet strijden tegen Keizer Marcus en de commandant, waarbij ze probeert haar zus en de mensen in het Imperium te beschermen. Elias is degene die de volgende Zielenvanger gaat worden, waardoor hij zich bezig moet houden met geesten. Voor zijn taak moet hij alleen zijn menselijkheid kwijtraken, maar lukt dit hem wel als hij nog zo veel geeft om zijn naasten? Tot slot moet Laia het gevaar dat de Nachtbrenger met zich mee brengt stoppen, maar ook deze queeste zit vol obstakels. Het lot van het Imperium ligt in de handen van deze drie krijgers, maar zullen ze kunnen zegevieren?

Betoverende schrijfstijl, maar de opbouw verloopt wat traag

Sabaa Tahir bewijst keer op keer dat ze een meesteres is in het schrijven van fenomenale verhalen. Haar schrijfstijl is heel beeldend en het voelt haast alsof je naast de personages staat en hun avontuur met ze meemaakt. Tahir schrijft vol details en haar beschrijvingen zijn on point, net zoals de persoonlijkheden van alle sterke personages die ze bedenkt. De wereld van Vuur en As wordt groter en groter en het is heel fijn om nieuwe locaties te ontdekken.

Tahirs schrijfstijl is uitmuntend en de personages zijn zo realistisch als maar zijn kan.

Hoewel de schrijfstijl van Sabaa Tahir ervoor zorgt dat je in het verhaal wordt gezogen, is de opbouw van het verhaal wat aan de trage kant. Het is duidelijk dat dit deel een aanloop is naar de grote epische eindstrijd die in het vierde deel zal plaatsvinden, dus een groot deel van het verhaal is vooral uitstel naar de grote veldslag die aan het einde van het boek plaatsvindt. Er vinden interessante ontwikkelingen plaats in dit boek, maar het verloop is erg traag, waardoor de eerste helft van het boek geen grote bijdrage is aan het gehele verhaal.

Sterke personages en een epische ontknoping

Sabaa Tahir wisselt regelmatig van perspectief, waardoor zowel Laia en Elias als Helene aan bod komen in dit boek. Alle drie de personages zijn gehard door hun verleden. Laia moet koste wat kost de Nachtbrenger stoppen, aangezien hij het einde kan betekenen van de mensheid. Haar vastberadenheid is noemenswaardig en de ontdekking die ze doet in dit boek zorgt ervoor dat je de personages van een hele andere kant gaat zien. Helene moet sterk zijn als Bloedklauwier, maar je merkt in dit boek ook haar zachte kant door haar liefde voor haar zus en haar aankomende neefje of nichtje. Tot slot moet Elias zijn verleden loslaten en de Zielenvanger worden, maar hij kan de druk haast niet aan. Zijn zoektocht naar magie, Mauth, is erg bijzonder om mee te maken en zijn worstelingen wat betreft zijn menselijkheid zorgen ervoor dat je erg met hem meeleeft.

Hoewel de eerste helft van het verhaal wat traag verloopt, is de ontknoping fantastisch om te lezen. Alle personages komen bij elkaar voor een legendarische strijd waar het lot van de wereld wordt bepaald. Geniale plotwendingen zorgen ervoor dat je erg verrast wordt en na de laatst bladzijdes kijk je maar al te graag uit naar het volgende deel. Vele puzzelstukjes vallen op hun plek, wat het rustige eerste deel van het verhaal helemaal goedmaakt.

De Nachtbrenger is een verhaal dat in het begin nog traag verloopt, maar afgesloten wordt met een enorme knaller. Tahirs schrijfstijl is uitmuntend en de personages zijn zo realistisch als maar zijn kan. De ontknoping van het verhaal belooft in ieder geval veel goeds voor het volgende en laatste deel van Vuur en As, dat hopelijk wederom een paar epische momenten zal opleveren.

De Nachtbrenger Boek omslag De Nachtbrenger
Vuur en As
Sabaa Tahir