Vuur en as 2: Een fakkel tegen het duister – Sabaa Tahir

0
218

Laia en Elias zijn op de vlucht voor de Maskers en de commandant, die er alles aan doen om deze twee rebellen te pakken te krijgen. Laia en Elias zijn van plan om de broer van Laia te bevrijden uit de Kauf-gevangenis, aangezien Laia’s broer de redding kan zijn van de Geleerden. Niet alleen de commandant en de Maskers zijn hierbij een gevaar, maar ook Helene, de voormalige beste vriendin van Elias. Ze werkt voor de bloeddorstige keizer en moet Elias en Laia vermoorden. Lukt het Laia en Elias om te ontsnappen aan het Imperium en de broer van Laia te bevrijden?

Een vervolg vol power en spanning
De heerschappij van de maskers was een episch eerste deel van de Vuur en As-serie. De spanning was goed, de personages waren overtuigend en het fantasydeel vroeg om meer. Kan het tweede deel hier aan tippen? Nou, met gemak! Een fakkel tegen het duister begint met actie, gaat verder met een denderend tempo en sluit af met een enorm spektakel. Sabaa Tahir weet je aandacht volledig te grijpen met haar zorgvuldige schrijfstijl.

Nu Laia en Elias op de vlucht zijn, ontdek je nog veel meer betoverende locaties. De twee vluchtelingen hebben een lange tocht te gaan en de tijd tikt voor Elias, die vreest voor zijn leven. Doordat de wereld van Vuur en as wordt uitgebreid, is er nu meer aandacht voor de magische wezens in het verhaal. Zo zijn er ifrieten, djinns en andere duistere wezens die hun intrede doen. Alle wezens in het verhaal komen bekend voor, maar Tahir weet er toch iets nieuws van te maken. Zo zijn de djinns wezens met krachten die steeds sterker worden en een waar gevaar kunnen worden voor de wereld, maar daarnaast hebben ze ook een mysterieus verleden, wat een heel interessante verhaallijn met zich meebrengt. De opkomende magie en de daarbij behorende duistere wezens weten dit avontuur nog interessanter te maken.

Een fakkel tegen het duister is een vervolg dat de hype van Vuur en As blijft voortzetten.

Personages met pit
In Een fakkel tegen het duister zie je duidelijk hoe sterk de personages in hun schoenen staan en alles uit de kast halen om hun doel te bereiken. De wisselingen van perspectief tussen Elias, Helene en Laia lopen fijn in elkaar over en elk personage heeft zo zijn eigen stem. Laia moet nog veel van de wereld en over zichzelf leren, maar maakt enorme stappen en leert haar eigen bijzondere kracht steeds beter te beheersen. Elias heeft een moeilijke tijd doordat hij de Zielenvanger vaak in zijn dromen ziet, een geest die hem vertelt dat hij snel komt te overlijden. Hoewel zijn leven flink op het spel staat, neemt hij vele risico’s en vecht hij door, wat laat zien hoe moedig hij is. En ook de Zielenvanger is een personage dat zeer indrukwekkend overkomt, met een bepaalde achtergrond die je maar al te graag wilt weten.

Helene zit ook in een tweestrijd. Ze moet Elias en Laia opsporen en vermoorden, maar kan ze haar beste vriend wel tegenhouden? Doordat het Imperium een enorme druk op Helene legt, leef je al snel met haar mee. Daarbij is de commandant de gevaarlijkste tegenstander die je je maar kan voorstellen. Hoewel Elias haar zoon is, toont ze geen genade en is ze ontzettend wreed. De chemie tussen Elias en Laia door een dubbele driehoeksverhouding is op een laag pitje gezet, maar dat maakt het verhaal juist alleen maar geloofwaardiger. Beide personages hebben genoeg zorgen en richten zich nog niet op de romantiek, omdat er vele andere dingen belangrijker zijn.

Een fakkel tegen het duister is een vervolg dat de hype van Vuur en As blijft voortzetten. Het verhaal is ontzettend spannend, de personages komen echt tot leven, de gevaarlijke wereld is prachtig beschreven en de gestegen hoeveelheid magie maakt het verhaal nog spectaculairder. Sabaa Tahir is een waar genie met dit verhaal, en deze serie mag dan ook zeker flink uitgebreid worden! Vuur en As is een serie die het vuur in je zal aanwakkeren en dat vuur zal per boek alleen maar groter worden!

[product_page sku=”9789024574766″]

Vuur en as 2: Een fakkel tegen het duister
Vuur en as 2