Vruchteloos van Bes Ceyssens schetst een bleke toekomst

0
148

In 2090 was er een enorme overbevolking op de aarde, dus werd ervoor gezorgd dat een deel van de bevolking onvruchtbaar zou worden door middel van stoffen in het water. In plaats daarvan werd echter bijna iedereen onvruchtbaar, waardoor de bevolking fors daalde. Uiteindelijk waren er wel mensen die afwijkingen hadden en wel kinderen konden krijgen, waardoor zij ervoor moesten zorgen dat de mensheid zou blijven bestaan. Tachtig jaar later worden jongeren getest als ze zestien worden, in de hoop dat ze vruchtbaar zijn. Als ze dit zijn, worden ze meegenomen naar Centra, waar ze worden verplicht om zich voort te planten. Ava groeit op in deze wereld en moet haar vruchtbaarheidstest ondergaan. Haar moeder heeft haar weten te steriliseren toen ze een baby was, maar geheel tegen de verwachting in is ze wel vruchtbaar. Ava wordt naar een van de Centra gestuurd, waar ze maar al te graag uit wil ontsnappen…

Futuristisch avontuur, maar mist enige worldbuilding

Vruchteloos is een dystopisch verhaal over een dorre toekomst waar de overheid streng toeziet op haar bevolking, omdat de mensheid anders ten einde komt. De zeldzame groep mensen die vruchtbaar zijn, wordt verplicht om zich voort te planten en de overheid houdt deze groep constant in de gaten. Ava weet door haar ouders dat het Centra een verschrikkelijke plek is waar je dingen moet doen die je niet wilt, dus ze schrikt enorm als blijkt dat ze toch vruchtbaar is. De schrijfstijl van Bes Ceyssens is heel vlot en neemt je goed mee in het verhaal, aangezien deze situatie heel akelig overkomt.

Maar hoe langer je nadenkt over deze toekomstige wereld, hoe onlogischer sommige details aanvoelen. Door een groot deel van de bevolking onvruchtbaar te maken krijg je enorme vergrijzing, waarom werden deze gevolgen niet behandeld? Dit heeft namelijk desastreuze gevolgen voor de zorg, de belastingen en meer, maar dit probleem blijft achterwege. Daarbij is de technologie erg geavanceerd. Zo zijn er bijvoorbeeld robots die les kunnen geven aan kinderen, maar moet voortplanting nog steeds op een natuurlijke manier gedaan worden. Waarom is de wetenschap niet zo vergevorderd dat zelfs onvruchtbare mensen kinderen kunnen krijgen? Naarmate het verhaal vordert krijg je steeds meer vragen over de overheid en haar manier van doen, welke erg onlogisch aanvoelt. Ook wordt er gesproken over een rebellenbeweging, die wordt afgezet als een sekte die iedereen wil vermoorden. Als lezer krijg je snel door dat de overheid juist leugens verspreidt, maar ondanks het feit dat Ava weet dat de overheid aan indoctrinatie doet, gelooft ze de verhalen over een absurde sekte. Meerdere dingen over deze toekomstige wereld waren verre van realistisch, dus de worldbuilding had veel sterker moeten zijn om echt een goede indruk achter te laten.

Potentie

In Centra wordt Ava verplicht om zich voort te planten, en hoort ze ook van een vriendin hoe traumatisch de eerste keer is. Alle vruchtbare jongeren worden aan iemand gekoppeld, die ze voortaan als partner moeten zien. Jongeren worden opgesloten in een kamer en moeten seksuele gemeenschap hebben, terwijl ze in de gaten worden gehouden door de bewakers. Je merkt hoe traumatisch deze ervaring kan zijn, wat goed laat zien dat je als puber altijd je grenzen moet aangeven en dat je nooit aan dingen moet beginnen waar je niet klaar voor bent. Dit boek kan daardoor een krachtige boodschap geven, maar de ontmaagding van Ava slaat de plank volledig mis, en geeft juist de boodschap dat als een vrouw altijd nee zegt, dit juist omgevormd kan worden tot een ja. Het is waarschijnlijk niet de intentie van de auteur om dit zo over te laten komen, maar voor de oplettende lezer kan deze gebeurtenis erg problematisch zijn. Het is vreemd dat dit niet is aangekaart tijdens de redactie, want zulke gebeurtenissen tonen aan jonge lezers geeft absoluut niet het goede voorbeeld.

Vruchteloos is een boek met potentie door de vlotte schrijfstijl, de oplopende spanning en de beklemmende situatie, maar aan de uitwerking ontbreekt het nog flink. Een aantal plottwists zijn voorspelbaar, de romantiek is erg geforceerd, sommige gebeurtenissen zijn problematisch te noemen en er had meer werk gestoken kunnen worden in de uitwerking van deze toekomstige wereld. Het idee is goed, maar het verhaal is geen aanrader voor jongeren die net leren hoe ze hun eigen grenzen moeten aangeven.

Vruchteloos Boek omslag Vruchteloos
Bes Ceyssens
9789044838114