Vos 8 – George Saunders

0
132

Vos 8 is een lieve speelse vos die een belangrijk verhaal te vertellen heeft. Hij spreekt de mensentaal en heeft een boekje geschreven om zijn boodschap over te kunnen brengen. We leren dat hij gefascineerd is door mensen, en dat hij, omdat het bos waarin hij woont bedreigd wordt, wil kijken of ze samen kunnen leven met de mensen. Er wordt namelijk een groot winkelcentrum gebouwd en dat is waarom het bos gekapt wordt. Vos 8 trekt er met een vossenvriend op uit om de boel eens goed te gaan verkennen en dan merken ze al snel dat mensen helemaal zo leuk nog niet zijn…

Serieuze onderwerpen

Vos 8 lijkt een schattig klein verhaaltje over hoe een vos de mensenwereld ziet, maar schijn bedriegt. Vos 8 beschrijft met zijn kinderlijke kijk hoe mensen omgaan met welwillende dieren en dat is niet iets om als mens trots op te zijn. Aan de ene kant hebben we een vos die heeft leren lezen en schrijven in mensentaal en die graag vrienden wil worden met mensen, en aan de andere kant hebben we de mensen die alleen maar kwaad doen en ervoor zorgen dat het leven van Vos 8 tot een hel wordt gemaakt.

Dit verraderlijke lieve boekje is niks minder dan keiharde kritiek op de manier waarop mensen omspringen met de natuur en de dieren die erin wonen.

Vergis je niet, want dit is absoluut geen kinderboek. Hoewel de gruwelijke gebeurtenissen nog enigszins worden gefilterd door het schattige geklets van Vos 8, komen ze toch erg hard aan. Zo zijn we getuige van allerlei uitingen van geweld naar de vossen toe en dat kan er nogal bruut aan toe gaan. Het verhaal eindigt ook niet met een ‘en ze leven nog lang en gelukkig.’ Integendeel, want je blijft achter met een bittere nasmaak en een gevoel van schaamte omdat je ook zo’n vreselijk mens bent.

Kritiek op de maatschappij

Vos 8 is dus minder geschikt voor kinderen, maar dat lijkt ook niet het doel te zijn van schrijver George Saunders. Hij drukt de lezer met zijn neus op de feiten en dat kan confronterend zijn. Hij laat zien hoe de mens aan grootheidswaan lijdt en alles vertrapt wat in de weg naar een overvloediger leven lijkt te staan. Vooral het contrast tussen het gewelddadige gedrag en de aandoenlijk spelling van Vos 8 benadrukken dit contrast.

Ik had wel wat moeite met het boekje om een andere reden. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat de doelgroep is waar George Saunders het boekje voor heeft geschreven. Het is absoluut geen kinderverhaal, maar ook niet een duidelijk boek voor volwassenen. Het lijkt een grappig, nietszeggend boekje door het bijzondere taalgebruik, maar heeft een erg duidelijke boodschap. Ergens is dat een pluspunt, maar het is ook wel lastig, want ik weet ook niet zo goed aan wie ik dit boek nou moet aanbevelen.

Bijzondere schrijfstijl

Vos 8 is nooit naar school geweest, dus hij spelt alles fonetisch. Zo spreekt hij van schattige ‘Beej Bies’ en kan hij goed ‘Furhaale’ vertellen. Dit alles wordt ook nog eens bijgestaan door allemaal aandoenlijke tekeningen. Ik weet niet hoe de schrijfstijl in het Engels was, maar in het Nederlands was het erg amusant. Dit ijzersterke staaltje vertaalkunst is gedaan door Bindervoet en Henkes: een iconisch duo in de vertalerswereld. Er zitten talloze taalgrapjes in Vos 8 en nergens wordt het té onbegrijpelijk. Af en toe moet je een zin twee keer lezen, maar dat doet zeker niet af aan de leeservaring.

Denk je met Vos 8 een schattig fabeltje over een slimme vos te pakken te hebben, dan kom je bedrogen uit. Dit verraderlijke lieve boekje is niks minder dan keiharde kritiek op de manier waarop mensen omspringen met de natuur en de dieren die erin wonen. Ondanks het geringe aantal pagina’s (53 maar) is dit een verhaal dat je nog lang bij zal blijven. Eén van de meest opvallende dingen is de bijzondere schrijfstijl en dat zal voor veel mensen ook een bepalende factor zijn in hun beslissing om het boek wel of niet te lezen. De tekeningen voegen ook leuke details toe. Heb je een uurtje over in je dag en wil je iets bijzonders lezen, dan is dit wellicht een geschikt verhaal.

Vos 8
George Saunders, Chelsea Cardinal
9789044541755