Volmaakt monster – Tom Thys

0
40

Omslag Volmaakt monster

Stel je eens voor hoe het zou zijn om een kwal te zijn. Of stel je voor dat je nooit meer zult slapen, totdat je zo moe en gek bent geworden dat je niet meer kunt leven. Of dat er een mysterieuze kermisattractie is die je de toekomst kan voorspellen, maar de prijs die je moet betalen is hoog. Wat doe je dan? In 19 korte verhalen neemt Tom Thys je mee op een reis langs de grenzen van horror, sciencefiction, realisme en alles wat er maar in de buurt komt. Wij duiken met liefde in deze reeks verhalen, aangezien Thys met zijn verhalen regelmatig hoge beoordelingen scoort bij verhalenwedstrijden…

Eerste indruk
De prachtige omslag is het eerste wat opvalt aan het boek. Het beeldt met een opvallend geschminkt persoon bij een onheilspellend circus meteen een van de verhalen uit (Als een beest in een kooi). Deze omslag, samen met de achterflaptekst, zorgen ervoor dat je al meteen in de wat duistere sfeer van het boek zit. Je verwacht dan wellicht een wat zware/neerslachtige bundel, maar gelukkig kan Thys met (zwartgallige) humor ook hier en daar een lichtere toon aanslaan.

Tom Thys heeft een vlotte en beeldende manier van schrijven. Hij neemt je telkens weer met een grote gang mee in het verhaal. Doordat de verhalen allemaal erg kort zijn heeft hij ook geen tijd om een verhaal rustig op te bouwen. In een paar alinea’s is het verhaal opgebouwd en zit je er middenin. En vervolgens is het verhaal ook weer voorbij voordat je het weet. Hierdoor is er echter ook bijna geen tijd om je echt te verliezen in een verhaal, en dat is jammer. Doordat de verhalen allemaal zo kort zijn, zijn de meeste personages niet erg uitgewerkt, het blijft allemaal wat oppervlakkig.

Genres
Er zijn zoals eerder gezegd 19 verhalen in deze bundel. Elk verhaal heeft een eigen thema en een eigen setting. Wat echter het knapste is, is dat elk verhaal zijn eigen schrijfstijl heeft. De ene keer schrijf Thys in de “Ik” vorm en het volgende weer niet. Het ene verhaal is zeer vlot geschreven en het andere weer vrij traag. Thys bewijst in “Volmaakt Monster” wel over een zeer gevarieerde schrijfstijl te bezitten en ook over een zeer fantasievolle geest.

Als lezer is het dan ook elke keer weer afwachten wat er gaat komen als je aan een nieuw verhaal begint.  Wat dat betreft springen ook de genres alle kanten op. Er is (voor mij) geen logische opbouw gemaakt qua volgorde van de verhalen in dat opzicht. Het ene verhaal is echt horror en het volgende is weer een typische SF. Deze mix van genres, thema’s en stijlen geeft de veelzijdigheid van Thys aan en het is verfrissend om na elk verhaal weer met geheel open vizier weer te beginnen aan een nieuw verhaal. Het betekent echter ook dat niet elk verhaal evenveel aanspreekt, meer dan andere meer homogenere verhalenbundels zouden kunnen.

Hoewel Thys bewezen heeft veel verschillende schrijfstijlen vaardig te zijn en blijk geeft aan een rijke fantasie, gaf dit boek mij aan het einde niet helemaal een bevredigend gevoel. Dit komt doordat het echt hele korte verhalen zijn, waar ik vaak net niet genoeg uit kon halen. De verhalen zijn zoals gezegd heel afwisselend, wat er ook voor zorgde dat de verhalen mij heel uiteenlopend wel of niet bevielen.

[product_page sku=”9789490767808″]

Volmaakt monster Boek omslag Volmaakt monster
Tom Thys
9789490767808
Zilverspoor
Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.