Vlo en Stiekel 2: Vliegen zwammen – Pieter Koolwijk

0
26

Omslag Vlo en Stiekel 2: Vliegen zwammen

Op de laatste pagina van Vlo en Stiekel staat een vrolijk plaatje met een kort tekstje over Stiekel zelf. Ze was namelijk nog lang niet uitgepraat na het eerste boek en daarom moest die arme Pieter Koolwijk een eigen site voor haar maken. Die is te vinden op www.stiekel.info en je kunt er twee korte verhalen over Stiekel lezen, een kleurplaat uitprinten, ingestuurde tekeningen bekijken en iets in het gastenboek schrijven. Maar blijkbaar was ook dat niet genoeg voor Stiekel, want sinds juni ligt er een tweede boek in de winkel: Vlo en Stiekel: Vliegen zwammen.

Zwammende vliegen
Vlo (Floris) en Stiekel zijn nog steeds dikke vrienden. Vlo begint zelfs al een beetje te wennen aan Stiekels gekke kleren, haar kleine vader die zich vaak als tuinkabouter verkleed en haar kamer waar een echte boom in groeit. Maar dan heeft Stiekel weer iets nieuws: tijdens een vliegenplaag ontdekt ze dat ze met vliegen kan praten!

Vlo is eerst behoorlijk onder de indruk, maar dan begint hij zich zorgen te maken. Er zijn namelijk wel erg veel vliegen en Stiekel gaat helemaal op in wat de zwammende beestjes haar vertellen. En dan hoort ook Arjans voodoomoeder ervan…

Grappig, spannend verhaal
Vliegen Zwammen is weer net zo’n leuk en spannend verhaal als het eerste deel. Je ziet een heleboel bekende personages voorbijkomen, maar ook een paar nieuwe, zoals de vlieg Smoes. Het is heel interessant wat de vliegen allemaal vertellen, maar waarom zijn het er eigenlijk zo veel? Heeft het misschien iets te maken met de mysterieuze ‘eetzwevers’? En wat is de voodoomoeder van plan met Stiekel? Gelukkig worden alle vragen aan het eind beantwoord.

Dankzij Stiekel wordt Vlo minder gepest op school, dus het omgaan met pestkoppen staat nu iets minder op de voorgrond. Toch kun je als lezer nog heel wat leren van hoe Stiekel over dingen denkt en ze heeft altijd goede raad (als ze tenminste niet met zwammende vliegen aan het praten is). Die vliegen maken het verhaal nog leuker: hoewel de meeste mensen het maar vieze beestjes vinden, vinden ze jou misschien wel een enge mepper of een bubbelstinker. Het is ook echt iets voor Stiekel om juist vliegen te kunnen verstaan.

De schrijfstijl van dit boek is weer erg goed en het verhaal is makkelijk te volgen, ook voor beginnende lezers. Je kunt het soms niet helpen om hardop te lachen, zeker als er nog een grappige illustratie van Linde Faas bij staat (zoals op bladzijde 43).

Vlo en Stiekel: Vliegen zwammen is een mooie opvolger van het eerste boek over Vlo en Stiekel. Het verhaal is leuk, spannend en grappig, met alle bekende personages maar ook met een paar nieuwe. Dat er allerlei zwammende vliegen in voorkomen maakt het nog extra leuk en de illustraties van Linde Faas maken het helemaal af. Het enige ‘nadeel’ is dat we nog steeds niet weten wat er in de kelder van Stiekels vader zit verstopt. Hopelijk komt er nog een derde deel?

Vlo en Stiekel 2: Vliegen Zwammen

Pieter Koolwijk | Lemniscaat | 2013