Vet oud! Legendarisch – Aant-Jelle Zuiderveld

0
59

Omslag Vet oud! Legendarisch

Iedereen heeft natuurlijk wel eens van graaf Dracula en het monster van Loch Ness gehoord, of van De Vliegende Hollander en Sint Joris en de draak, allebei omgetoverd tot bekende Efteling-attracties. Maar kende je ook de verhalen over de Minotaurus, El Dorado en Atlantis al? Of dat van Scheherazade, de vertelster van de verhalen uit Duizend-en-een-nacht? In Vet oud! Legendarisch doken geschiedenisdocenten Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer in de wereld van mythen en sagen, mysteries en magie, met als resultaat een lekker dik boek vol wonderlijke verhalen. Maar zijn het wel alleen maar wonderlijke verhalen, of schuilt er toch een kern van waarheid in?

Fantasie, of toch niet?
Met hun boekenreeks Vet oud! hebben auteurs Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer als belangrijkste doel om het geschiedenisverhaal nieuw leven in te blazen. De eerdere twee delen in de reeks vertellen dan ook voornamelijk geschiedenisverhalen over Nederland en Europa. Met Vet oud! Legendarisch besloten beide docenten echter een totaal andere kant op te gaan. In plaats van waargebeurde verhalen in een nieuw jasje te steken, richten ze zich deze keer op bekende en minder bekende mythen, sagen en legenden, die natuurlijk voornamelijk uit fantasie bestaan. Of toch niet? Na het lezen van deze verhalen zou je daar wel eens anders over kunnen denken…

Met al die bizarre verhalen, interessante feitjes en vrolijke illustraties is Vet oud! Legendarisch een prachtig naslagwerk voor in de boekenkast.

Verleden, heden en toekomst
Vet oud! Legendarisch bevat 25 verhalen die zich vanaf de prehistorie langzaam maar zeker steeds verder door de tijd bewegen. Het begint allemaal met het verhaal van het meisje Osé, dat zo’n 30.000 jaar geleden een magisch beeldje krijgt dat later echt door archeologen is teruggevonden. In chronologische volgorde vlieg je vervolgens verder door de tijd, langs de Grieken en Romeinen, monniken en ridders, vampiers, weerwolven, en zelfs een stukje de toekomst in, naar het einde van de wereld… Op elk moment in de tijd weten Zuiderveld en Soepboer een nieuw verhaal neer te zetten dat tegelijkertijd informeert en fascineert. En omdat de auteurs ook nog eens een flinke dosis geschiedenis in hun verhalen hebben verweven, is het helemaal niet meer zo moeilijk om te geloven dat deze verhalen echt gebeurd zouden kunnen zijn.

Deze verhalenbundel is dan ook niet alleen erg spannend, hij is ook nog eens heel leerzaam en interessant. In de verhalen zelf wordt al een mooi en realistisch beeld geschetst van hoe het er aan toeging in die tijd, maar daarnaast wordt elk verhaal ook nog eens ingeleid met wat uitleg over het thema van het verhaal of over de tijd waarin het zich afspeelt, en ook door het verhaal heen zijn nog kleine kolommetjes met extra informatie te vinden. Op die manier wordt goed duidelijk waar bepaalde verhalen vandaan komen en waar ze op gebaseerd zijn, waardoor het niet moeilijk is om alle gebeurtenissen voor je te zien.

Voor in de klas
Verhalenbundels over mythen en sagen zijn er natuurlijk al best veel, en dan met name voor (wat jongere) kinderen. Opvallend aan Vet oud! Legendarisch, is dat deze reeks verhalen juist gericht is op een iets oudere doelgroep: jongeren in de eerste klassen van de middelbare school. De verhalen kunnen dan ook best heftig zijn, en ook de thematiek van de verhalen is behoorlijk volwassen, met onderwerpen als vruchtbaarheid, oorlog en religie. De verhalen zelf zijn echter vrij simpel en gemakkelijk te lezen, en zijn met hun lengte perfect voorleesmateriaal voor in de klas. Het boek is dan ook een echte aanwinst voor in de boekenkast van elke geschiedenisleraar!

Toch zijn de verhalen zeker ook interessant om te lezen voor iedereen die dol is op een spannend en fantasievol verhaal. Ze lezen erg lekker weg en zijn vaak behoorlijk spannend, en de informatieve kaders geven de verhalen een extra dimensie, al zijn ze soms misschien ook wel een beetje ingewikkeld en lang. Aan de andere kant kun je er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om alleen de verhalen (of juist alleen de informatie!) te lezen, waardoor je zelf kunt bepalen hoe je dit boek ervaart. Daarbij staat het boek vol met kleurrijke stripachtige tekeningen die het boek erg aantrekkelijk maken en de verhalen echt tot leven laten komen. Met al die bizarre verhalen, interessante feitjes en vrolijke illustraties is Vet oud! Legendarisch dus sowieso een prachtig naslagwerk voor in de boekenkast.

Met Vet oud! Legendarisch hebben geschiedenisleraren Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer een bijzondere en fantasievolle verhalenbundel geschreven die leuk is voor jong en oud. Het is een mooie aanvulling op de geschiedenisles, maar is daarnaast ook erg leuk om te lezen voor iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in spannende mythen en sagen. Het enige minpuntje? Of de verhalen nou écht waargebeurd zijn, daar zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen…