Vertellingen van de Ondergang 2: Macht – Kim ten Tusscher

0
103

Macht is het tweede deel in Vertellingen van de Ondergang, het vervolg op de Lilith-serie. Waarom de serie zo heet, begint al een stuk duidelijker te worden. Waar in het voorgaande deel, Bloed (lees onze recensie hier), de eerste breuken verschijnen in Liliths perfecte wereld en alles overhoop gegooid wordt, gaat de vernietiging in dit deel alleen maar verder. Niets en niemand is meer veilig. Maar terwijl alles om Lilith heen verscheurd wordt door oorlog, vindt zij in zichzelf een nieuwe kracht.

Een persoonlijke strijd

De oorlog om Merzia loopt op zijn einde, maar terwijl de overwinning binnen handbereik lijkt, keert Lilith zich af van haar god Jakob. Dit is het begin van een nieuwe strijd, want Jakob is niet van plan zijn profeet zomaar te laten gaan. Door hun gevecht barst de aarde open en onthult zich een nieuwe magie: de makhma. Magiërs aan beide zijden van de strijd proberen hier macht over te krijgen, maar de nieuwe magie lijkt zich alleen te willen openbaren aan Lilith. Verdeeld tussen twee lotsbestemmingen ontvlucht ze de oorlog, op zoek naar wat ze zelf wil.

Nighram, de rechtmatige troonopvolgster van Merzia, treedt juist in de openbaarheid na haar hele leven in anonimiteit onder de Kel Cornu geleefd te hebben. Daardoor raakt ze verwikkeld in het politieke spel van het woestijnvolk. De hoofdstad Kurush Kuru die na een lange vlucht door de woestijn haar redding leek, blijkt nu een gevangenis te zijn geworden.

NB: Over de wereld waarin haar boeken zich afspelen heeft Kim ten Tusscher een mooie gastblog voor ons geschreven: Op reis door de fantasywereld Eadunakh. lees het hier >

Realistische fantasy

Bloed was een sterke voortzetting van de Lilith-serie en het deel dat deze nieuwe trilogie in gang zette. Zoals veel middendelen, begint Macht middenin alle gebeurtenissen en komt het niet echt tot een conclusie. Toch heeft het boek wel zijn eigen thema en verhaallijn. Nadat Bloed veel van Liliths wereld liet zien is dit deel weer meer op de personages gericht. Zelfs de mooie landkaart van het vorige deel ontbreekt.

Het boek beschrijft voornamelijk Liliths worsteling met de god Jakob. Nadat ze zich van hem heeft afgekeerd, blijft hij haar achtervolgen om haar weer voor zich te winnen. Daardoor wordt Lilith voor de zoveelste keer voor de vraag gesteld wie ze wil zijn en wat zij zelf wil. Keer op keer lijkt ze haar vrijheid te hervinden, om vervolgens weer verstrikt te raken in het grotere spel van profeten, goden en magie. Daardoor is de ontknoping minder overtuigend dan hij had kunnen zijn. Het voelt als een overwinning die we al eerder gezien hebben.

Hoewel dat minder goed werkt als episch fantasyverhaal, is het wel een realistische weergave van de menselijke aard. We leren met kleine stapjes en zijn vaak minder veranderd dan we denken. Oude gewoontes en twijfels zitten diep geworteld en komen soms ineens weer helemaal terug. Deze nuances zijn misschien wel hét kenmerk van Ten Tusschers schrijven. Er is geen goed, er is geen kwaad. Er zijn situaties en hoe personages handelen is daar sterk van afhankelijk.

Doordat we de magiër Nayaku beter leren kennen, kunnen we wat begrip opbrengen voor zijn doelmatige wreedheid. En net wanneer je sympathie voor een persoon als Tokala begint te ontwikkelen, doet hij uit frustratie weer iets bruuts. Dat hij dan ook in essentie wel een gemeen persoon zal zijn, is een denkfout die Ten Tusscher niet maakt. De personages blijven heen en weer bewegen in morele grijsgebieden.

Zoals in het vorige deel is Liliths relatie met Az-Zhara een essentieel onderdeel van het verhaal en de grootste drijfveer achter haar ontwikkeling. De makhma speelt daar ook een rol in en is een intrigerend nieuw fenomeen. Ook komen we iets meer te weten over de goden en de geschiedenis van de wereld. Allemaal voorproefjes van wat ons te wachten staat in Vuur, het derde deel van de serie (dat overigens over twee boeken verdeeld is).

Ons dagelijks leven is vaak wat saaier dan een spetterende fantasy-epos. Maar in dienst van de spanning moet er soms een concessie gedaan worden aan diepgang of realisme. Als lezer gaan wij dan mee in deze ‘suspension of disbelief’. Maar Kim ten Tusscher speelt juist met de balans tussen een goed verhaal en een genuanceerde beschrijving van de menselijke aard. Ze gaat hier verder in dan menig fantasyschrijver zal durven, en daardoor is het niet een verhaal dat je gemakkelijk even wegleest. Wie echter eens wat anders wil dan de standaard epische fantasy zal veel uit dit boek kunnen halen.

Vertellingen van de ondergang 2: Macht Boek omslag Vertellingen van de ondergang 2: Macht
Vertellingen van de ondergang 2
Kim ten Tusscher