Verhalen uit het Betoverde Rijk 1: Dagboek van een maffe brownie – Bruce Coville

0
117

Omslag Verhalen uit het Betoverde Rijk 1: Dagboek van een maffe brownie

Angus is een brownie: nee, niet het gebakje, maar een klein wezentje uit het Betoverde Rijk dat graag je huis voor je schoonmaakt, maar net zo lief geintjes met je uithaalt. Hij woont al jarenlang bij de oude Sarah McGonagall in Schotland, maar als ze ziek wordt en sterft, wordt het tijd voor Angus om door te verhuizen naar de volgende telg in de McGonagall-familie: de elfjarige Alexandra. Er is alleen één klein probleempje: Alex woont helemaal niet in Schotland, maar in Amerika! Dus begint Angus met frisse tegenzin aan de langste reis die hij ooit heeft gemaakt, helemaal naar de andere kant van de oceaan, naar een plek die zijn ergste nachtmerrie blijkt te zijn…

Alex is namelijk de grootste rommelkont die er bestaat. Haar kamer is één grote bende, en aan opruimen heeft ze absoluut geen behoefte. Ze schrikt zich dan ook een hoedje als haar kamer ineens een stuk netter blijkt te zijn. En tot overmaat van ramp is ze al net zo’n driftkikker als Angus zelf. Alex en Angus zijn dus niet bepaald een goede match, maar gewoon weer vertrekken zit er voor Angus niet in. Daarvoor zal hij eerst een eeuwenoude vloek moeten verbreken die lang geleden is uitgesproken over zijn familie. Een vloek die ook nog eens een paar nare bijwerkingen heeft voor de McGonagalls… Er zit dus niets anders op: Angus en Alex zullen moeten samenwerken om de vloek te verbreken. De grote vraag is alleen: hoe doen ze dat?

De bijzondere opbouw van het boek, de hartverwarmende personages en de originele manier waarop het Betoverde Rijk is neergezet, maken het verhaal van Angus absoluut een aanrader voor jonge lezers.

Vrolijk, fantasievol en erg grappig
Dagboek van een maffe brownie is een heerlijk fantasievol verhaal vol humor en geweldige personages. Alex en Angus kunnen allebei flink overdrijven en lekker driftig doen, wat hun avonturen vaak erg grappig maakt, al maken ze allebei uiteindelijk ook een mooie ontwikkeling door. Toch is het verhaal van Angus en Alex niet alleen heel grappig, maar af en toe ook behoorlijk spannend. Angus’ vloek lijkt in eerste instantie namelijk best wel leuk, maar de gevolgen van die vloek blijken behoorlijk ernstig. Het verhaal verandert dus al snel in een race tegen de klok, al ging het einde me toch net een tikkeltje te snel. Ik had graag nog wat meer geweten over de familiebanden tussen Alex en een paar andere personages, maar afgezien daarvan is Dagboek van een maffe brownie een erg lief en grappig fantasyverhaal dat lekker snel weg leest en absoluut garant staat voor een paar uurtjes leesplezier.

Opvallend aan dit boek is dat het niet zomaar een verhaal is, maar eerder een verzameling dagboekfragmenten, brieven, knipsels, plattegronden en chatgesprekken die samen het verhaal vormen. In het begin zijn al die vertelvormen misschien een beetje verwarrend, maar als je er eenmaal in zit, leest het verhaal juist erg lekker weg door al die korte, spannende hoofdstukjes en fragmenten. Daarbij voegt deze originele verhaalopbouw ook nog eens extra veel humor en spanning toe aan het verhaal, bijvoorbeeld door vlak voor het hoofdstuk waarin Angus de kat van Alex ontmoet even een brief van de dierenarts te plaatsen, waarin vermeld wordt dat ‘dat bloeddorstige beest’ niet meer welkom is in de praktijk…

Het Betoverde Rijk
Wat ik zelf misschien nog wel het leukste aan dit verhaal vind, is de manier waarop het Betoverde Rijk is uitgewerkt. Iedereen kent natuurlijk wel de (met name Engelse) verhalen over kabouters, brownies, selkies en andere magische wezens, maar wat dit verhaal extra origineel en geloofwaardig maakt, is dat die wezens, net zoals veel andere wezens op aarde, niet in elk land/werelddeel blijken te leven. Waar de magische wezens uit het Betoverde Rijk in Schotland bijvoorbeeld zijn verbonden met de Schotse folklore en geschiedenis, zijn ze dat in Amerika met de Amerikaanse geschiedenis. In Amerika heb je dus geen brownies en selkies, maar Makiaweesug, een klein volkje dat zijn wortels vindt bij de indianen!

Eerste deel
Ondanks dat het verhaal heel mooi is afgerond en zelfstandig te lezen is, is Dagboek van een maffe brownie eigenlijk het eerste deel in de reeks Verhalen uit het Betoverde Rijk. Het tweede deel, De vlucht, komt in maart uit onder een andere serienaam: De geheime archieven, waarschijnlijk omdat de serie in Amerika ook in een nieuw jasje is gestoken en dit tweede boek weer een compleet nieuw verhaal is dat verder niets te maken heeft met het eerste boek. Wel een beetje jammer dat je de serie zo niet echt kunt sparen in het Nederlands, maar als ik de flaptekst van dit tweede boek zo lees, denk ik dat het verhaal van Gerald de griffioen weer net zo fantasievol, grappig en bijzonder wordt als het verhaal van Angus de brownie!

Vorig artikelDuizend hoog – Katherina McGee
Volgend artikelTweede seizoen Chronicles of Shannara aangekondigd!