Ventura-saga 1: Eenzaam en extreem ver weg – Kate Ling

0
177

Omslag Ventura-saga 1: Eenzaam en extreem ver weg

Seren is geboren op de Ventura, een ruimteschip van de NASA dat op weg is naar een bewoonbare planeet. De generatie van Seren zal de eindbestemming echter nooit bereiken, en Seren zal haar hele leven in de ruimte doorbrengen. Het leven daar is alles behalve spannend. Je mag namelijk niet te kiezen met wie je gaat trouwen en kinderen gaat krijgen, dat is allemaal allang bepaald. Seren vindt haar bestaan maar deprimerend, tot Dom in haar leven komt. Voor het eerst in haar leven voelt Seren zich gelukkig, maar verboden liefde zorgt ook op een ruimteschip voor problemen…

Een intrigerend concept
Ik vind het idee achter Eenzaam en extreem ver weg heel interessant. Seren is niet geboren op aarde, en zal ook nooit op een planeet wonen. De reis naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet duurt namelijk 350 jaar, en het schip is pas 84 jaar onderweg. Alles op de Ventura is aan strenge regels gebonden en ook het voortplantingsprotocol is heel strikt. Je krijgt een levenspartner toegewezen als je klaar bent met School, en ook de bevruchting komt kunstmatig tot stand. Het geslacht van je baby is ook alvast bepaald, dus niets wordt aan het toeval overgelaten.

Seren vindt haar bestaan maar deprimerend, en dat kan je als lezer heel goed begrijpen. Ze heeft er niet voor gekozen om deel te nemen aan de reis, maar haar leven staat wel helemaal in het teken van een groter geheel waar ze zelf nooit onderdeel van zal uitmaken. Haar enige echte doel is het zorgen voor nageslacht, zodat er voldoende bemanning overblijft om het einddoel te halen. En het is nog maar de vraag of de planeet waarnaar ze op weg zijn, daadwerkelijk bewoonbaar is… Of wordt er informatie achtergehouden?

Seren vindt haar bestaan maar deprimerend, en dat kan je als lezer heel goed begrijpen. Ze heeft er niet voor gekozen om deel te nemen aan de reis, maar haar leven staat wel helemaal in het teken van een groter geheel waar ze zelf nooit onderdeel van zal uitmaken.

Moeilijke personages
Dat Seren depressief is, wordt snel duidelijk. Als lezer kan je je wel in haar situatie inleven, maar toch vond ik Seren een moeilijk te doorgronden personage. Ze is niet blij met haar levenspartner en schopt tegen het systeem, en dat kan je gezien haar achtergrond wel snappen. Als ze in de wachtkamer zit bij Zorg, valt haar oog op Domingo Suarez, en dan hebben we een instalove waar je u tegen zegt. De twee vallen als een blok voor elkaar en beginnen stiekem af te spreken. Op een ruimteschip waar zo’n 2000 mensen wonen blijft dit natuurlijk niet snel geheim, en al snel komen ze in de problemen. Seren weigert met haar levenspartner te trouwen en zijn kinderen te krijgen en schopt de ene scène na de andere. Uiteindelijk wordt ze opgenomen bij Zorg en mag ze Dom niet meer zien.

Ik vond het liefdesverhaal in Eenzaam en extreem ver weg niet zo sterk. Je zou namelijk denken dat je op een ruimteschip met 2000 passagiers elkaar toch wel regelmatig ziet, maar Dom en Seren doen alsof ze elkaar totaal niet kennen. Daarbij is hun relatie is ontzettend klef en zoetsappig. Het lijkt er in dit boek een beetje om te gaan hoe belangrijk het is om een vriendje te hebben, en zonder Dom is Seren nergens. Ze is dus niet bepaald een sterk personage en brengt het grootste deel van het boek klagend door. Ik had liever een personage gezien dat wat minder afhankelijk was van haar geheime vriendje en dat zelf de handen uit de mouwen steekt om haar situatie te verbeteren. Vergeleken bij Tris en Katniss is Seren eigenlijk maar een softie.

Verrassend eind?
Het eind van dit boek is best spannend, en Ling weet sterk aan te sturen op een driehoeksverhouding. Er wordt genoeg open gelaten voor een nieuw deel, maar de onthullingen die Ling in dit boek doet vond ik eerlijk gezegd niet heel vernieuwend. Ik zag alle ‘verrassingen’ eigenlijk wel aankomen, en ik vond dit boek best lastig om doorheen te komen vanwege het hoge zeurgehalte. Toch ben ik benieuwd wat Ling in het nieuwe deel laat gebeuren, want hier ligt alles nog voor open.

Mijn verwachtingen voor Eenzaam en extreem ver weg waren hooggespannen, maar helaas kon dit eerste deel mij niet verrassen. Hoewel het ruimteconcept vrij nieuw is, had het grootste gedeelte van dit boek zich net zo goed niet in de ruimte kunnen afspelen: Ling melkte thema’s die we al in vele YA’s gezien hebben ontzettend uit (denk aan verboden liefde, gevangen zitten in een streng regime waaraan je niet kan ontsnappen) en het duurde lang voordat er eindelijk wat goede actie in het boek kwam. Ik hoop dat Ling in het volgende deel wat origineler uit de hoek komt. Aan het concept kan het niet liggen, want dat is interessant genoeg. Fingers crossed!

[product_page sku=”9789048828821″]

Ventura-saga 1: Eenzaam en extreem ver weg Boek omslag Ventura-saga 1: Eenzaam en extreem ver weg
Ventura-saga 1
Kate Ling
9789048828821
Uitgeverij Moon
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.