BoekenBoekrecensiesVeel dynamiek in Schamel verbond van Johanna Lime

Veel dynamiek in Schamel verbond van Johanna Lime

-

Laskoro heeft Het Quaterno de oorlog verklaard en de Laskoriaanse Ruimte Macht gaat het gevecht aan met hun vijanden bij Orion om te vermijden dat de vijandelijke troepen zouden landen op hun grondgebied. Jima doet er alles aan om zijn onderdanen te helpen en te ontdekken wie de echte vierde tegenstanders is. Intussen probeert Helena nog steeds om een priester van Mage naar Berinyi te ontvoeren en tegelijkertijd haar eigen plannen uit te voeren. Sylviana probeert op Berinyi een oplossing te vinden om de verdragen met Het Quaterno te omzeilen. Samenwerkingen tussen de rijken lijken steeds moeilijker te worden, tenzij de Avatars te hulp schieten.

Beide kampen

Met Schamel verbond komt de trilogie van De vergeten vloek  tot een einde. De voorgaande delen waren telkens vanuit het perspectief van één van beide kampen geschreven. Ofwel Laskoro of Berinyi. Dat maakte het natuurlijk perfect mogelijk om beide werelden goed op te bouwen en voldoende geschiedenis op te bouwen voor de verschillende personages aan beide zijden. In dit laatste deel begint de oorlog zelf echt en biedt Johanna Lime ons nu ook van alle personages het perspectief. Dat maakt het geheel lekker dynamisch en houdt de vaart er goed in. Het is ook gewoon erg leuk om te lezen.

Op Laskoro zijn Jima en zijn vrienden en familie druk bezig om de verdediging op peil te houden en ook op de grond voldoende troepen te hebben, ook al zijn die eigenlijk verboden. Op Berinyi blijft het ook verraderlijk nu steeds duidelijker wordt dat ze ook vanuit hun eigen gelederen verraad kunnen verwachten. Sylviana zoekt dan ook nog steeds naar een uitweg om te breken met Het Quaterno en bij haar zie je het besef langzaam groeien dat de Berinezen moeten gaan samenwerken met Laskoro. Er zitten ook verschillende personages van beide partijen in de ruimte om deel te nemen aan de gevechten. Er is dus lekker veel afwisseling in het verhaal om het aan alle kanten te belichten en dat zet aan tot lezen.

Onthullingen

Op het einde van een trilogie is het niet abnormaal dat er veel losse eindjes opgeruimd worden en dat er verborgen agenda’s eindelijk aan het licht komen. De belangrijkste van die verborgen agenda’s is natuurlijk die van Helena, Sylviana’s tante, die de heerschappij van Laskoro voor zichzelf en haar dochters wil. Voor de lezer was dit al veel eerder duidelijk, maar nu komt het geheim ook aan het licht in Berinyi en zien ze hoever Helena hen allemaal misleid heeft.

Op Laskoro weet Jima al behoorlijk wat over de vergeten vloek via de Avatars en hun eigen onderzoek in de Vertaalcommissie. Sylviana is ook op zoek naar antwoorden over het verleden en de disharmonie in haar rijk en gaat dus zelf ook op onderzoek uit. Of beter gezegd, ze geeft (een deel van) haar troepen ook een geheime missie mee. Zo zie je beide partijen groeien tijdens de strijd.

Ook leren we weer wat meer over de Avatars en hoe het zover heeft kunnen komen. Deze elementen zijn belangrijk voor de geschiedenis achter het verhaal en geven het wat meer omkadering. Het had misschien nog iets meer mogen zijn en dichter verweven met alle personages, maar dit is niet echt storend. Wat misschien wel een beetje jammer is, is dat sommige confrontaties eigenlijk lang verwacht zijn en dat deze net een beetje te snel afgehandeld worden. Er wordt al lang naar toe geleefd en dan is het een beetje spijtig dat dit na een paar pagina’s al is afgelopen.

Schamel verbond brengt alle partijen uit De vergeten vloek-trilogie samen en zorgt voor meer spanning en confrontaties tussen alle personages. Sommige passages hadden wat meer ruimte mogen innemen in het verhaal, omdat er lang naartoe werd gewerkt. Maar de vaart blijft wel steeds in het verhaal en dat houdt je geboeid tot het einde.

Schamel Verbond Boek omslag Schamel Verbond
De Vergeten Vloek 3
Johanna Lime