Vechten tegen je demonen in Hell City van Joanne Carlton

0
126

Allie wordt wakker in een kamer vol vuur. Het rare is echter dat de vlammen haar handen niet verbranden. Wanneer zij op verkenningstocht gaat door de stad om uit te zoeken wat er aan de hand is, lijkt die verlaten te zijn op een paar gruwelijke monsters na. Kan ze zien te overleven in een brandende hel? Een verhaal over trauma, spijt en hoe een hond haar leven redde.

Het verhaal

Wanneer het hoofdpersoon wakker wordt, herinnert ze zich niets meer. Dat haar naam Allie is, ontdekt ze aan een armband die ze draagt. De naam komt bekend voor, dus dit moet wel haar naam zijn. De kamer waar ze in ontwaakt staat in brand, maar de vlammen lijken haar niet te deren. En op de muren staan akelige monsters getekend met teksten erbij die ze niet kan lezen. Vastberaden gaat Allie op zoek naar de kunstenaar van de muurtekeningen. Ze zal toch niet de enige zijn in deze stad?

Wat volgt is een avontuur tussen brandende gebouwen, over het stadsplein, en regelrecht in de armen van afschuwelijke monsters. Allie leert te vechten om de monsters te verslaan. Op de derde dag in deze brandende hel verschijnt er een hond en ineens voelt Allie zich niet meer zo alleen. Ze vat de moed om te strijden en haar nieuwe vriend koste wat het kost te beschermen.

Schrijfstijl

Joanne Carlton schrijft heerlijk pakkend, met de juiste termen die het boek uitermate geschikt maken voor de doelgroep: young adult. Al zou het boek zelfs door jonge tieners al gelezen kunnen worden vanwege de achterliggende plot. De hoofdstukken worden voorafgegaan door citaten die pas in het laatste hoofdstuk verduidelijkt worden, en zo werkt het verhaal naar het spannende crescendo.

Het overgrote deel van het boek volgt het de tiener Allie, die voortdurend in benarde situaties zit. Ze vecht, ze probeert te ontkomen, maar er is vooral veel strijd. Ze moet ontkomen aan vlammen, scherpe kaken van angstaanjagende wezens en vieze meren van zuur. Joanne weet de omgeving zo levendig te omschrijven dat je zelf als het ware rondloopt in deze hel-achtige plek.

Pas in het laatste gedeelte van het boek licht ze het tipje van de sluier en onthult ze wie Allie is en wat er gaande is. Het is daarmee een boek die een paar zware thema’s aanbreekt waar bijna elke tiener wel mee van doen zal hebben gehad. Denk aan trauma, schuldgevoel, pesten en eenzaamheid. Soms zit het er met een dikke laag bovenop, maar het is vooral persoonlijke smaak of je dat wel of niet storend vind. Over het einde wil ik niet al te veel onthullen.

Het boek is een echte YA vol actie en geweld, maar met een diepere laag die het interessant maakt voor leesclubjes en schoolprojecten. Een boek dat aanspreekt op meerdere niveaus en dat, ondanks de zware fantasy elementen, een realistische onderlaag heeft. Herkenbaar, pakkend en soms ook pijnlijk. Daarmee is het een pareltje van Hamley Books en een aanrader in het Nederlandstalige YA genre.

Hell City - Laatste Halte Boek omslag Hell City - Laatste Halte
Joanne Carlton
9789463967235
Hamley Books
2020
154 pagina's
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.