Vaelin Al Sorna maakt op weergaloze wijze zijn rentree in De Roep van de Wolf

0
272

In de Schaduw van de Wolf is het nieuwe tweeliuik van schrijver Anthony Ryan en het direct vervolg op In de Schaduw van de Raaf. In het eerste deel van deze nieuwe serie, De Roep van de Wolf volgen we weer Vaelin Al Sorna, Torenheer van de Noordlanden. Vaelin probeert een rustig leven te leiden in het Noorden van het koninkrijk als er geruchten komen over een leger genaamd Stalen Horde, geleid door een man die zichzelf als een god ziet. Zijn volk, de Stalhast, zijn van plan om alle landen van de Koopman-Koningen onder de voet te lopen. Als hem ten gehore komt dat Sherin, zijn oude liefde, in de handen van de Stalen Horde is gevallen besluit Vaelin met tegenzin toch de confrontatie aan te gaan met deze nieuwe dreiging.

Het verhaal

Samen met een bevrijde man genaamd Alum, de jonge bandiet Sehmon, de voormalig onsterfelijke Erlin en zijn nicht Ellese die hij les geeft in de krijgskunst, vertrekt Vaelin Al Sorna naar het verre westen. Eenmaal aangekomen in het Eerbiedwaardige Koninkrijk, één van de landen van de Koopman-Koningen in het westen, begint de zoektocht naar Sherin meteen. Maar als de groep wordt opgepakt door soldaten van de Koopman-Koning en voor deze man worden gebracht krijgt Vaelin een keus: Of hij zoekt Sherin in dienst van de Koning of hij wordt gedood. En dus vertrekken Vaelin en zijn vrienden samen met  de Rode Verkenners, een elite krijgsgroep van de koning, op een tocht naar het Noorden, naar de Tempel boven de Wolken waar de prinses van Jade leeft. Daar is Sherin voor het laatst gezien. Ondertussen plunderen de krijgers van de Stalen Horde uit het noorden zich een weg naar het zuiden.

Wat volgt is een lange tocht, die verder gaat dan naar de Tempel boven de Wolken. Vaelins reis brengt hem helemaal naar De IJzeren Steppe, het gebied van de Stalhast. Op deze plek staat de oorlog op het punt van uitbreken…

Sterk begin

Fans van de eerste boeken over Vaelin zullen deze nieuwe trilogie ook geweldig vinden. Het heeft alles: Spetterende gevechten, interessante magie en personages, een diepgaande en goed uitgedachte wereld, morele dilemma’s en spanning. Heel veel spanning. Anthony Ryan (lees hier ons interview met hem) weet je moeiteloos het verhaal in te zuigen met zijn fijne schrijfstijl en ijzersterke verhaallijnen. Daarnaast zal het voor oude lezers van de vorige trilogie voelen alsof ze thuis komen, want vanaf de eerste pagina voelt de wereld weer als vertrouwd aan.

Dit is een vervolg zoals een vervolg hoort te zijn. Oude personages, nieuwe personages en een interessant nieuw verhaal waarin de bestaande wereld verder uitgediept wordt.

Het hele boek heeft een mate van spanning door zich heen verweven. Elk moment kan er oorlog uitbreken, maar je weet niet wanneer. Als dit dan toch eindelijk gebeurt, zit je op het puntje van je stoel. De grote climax is de belegering van een stad waarin Vaelin probeert zijn vrienden in leven te houden. De belegering is zo uitvoerig beschreven dat het één van de beste scènes is die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Vol overtuiging breidt Anthony Ryan een einde aan dit deel die je laat smachten om meer.

Daarnaast heeft Ryan dit boek zo geschreven dat je de voorgaande trilogie niet gelezen hoeft te hebben. Het is zo opgebouwd dat bij alle belangrijke gebeurtenissen een toelichting wordt gegeven door de personages. Zo weet je ongeveer wat er is gebeurt. Dit gebeurt wel in kleine porties, zodat dit soort stukken tekst niet afleiden van de plot zelf. Het is wel leuker om In de Schaduw van de Raaf eerst gelezen te hebben, om net dat beetje meer te weten.

Oost en west

De landen van de Koopman-Koningen zijn sterk geïnspireerd op ons huidige Azië. Dit staat sterk in contrast met de landen waar Vaelin vandaan komt. Die lijken namelijk erg op het huidige Europa. Net als in de voorgaande trilogie zorgt dit weer voor een krachtige clash van verschillende culturen, wat tot uiterst interessante dialogen en nieuwe personages leidt. De morele dilemma’s die aan bod komen vanuit verschillende culturen, en hun oplossingen, lijken een soort leidraad te zijn voor dit verhaal. Oost en West komen samen, en moeten een weg zien te vinden die hun redt van het allesvernietigende Noorden.

Anthony Ryan weet hier weer een sterk verhaal neer te zetten. Zijn personages zijn veelzijdig en goed om mee in te leven. Zijn magie is hartstikke interessant en zijn gevechten reuze spannend. Dit alles wordt gevoed door een makkelijk leesbare schrijfstijl. Het verhaal van Vaelin El Sorna begint inmiddels epische proporties aan te nemen, mede door de laatste honderd pagina’s. Het einde laat je absoluut naar meer smachten. Helaas moeten we nog even wachten op het vervolg. Misschien is het leuk om in de tussentijd de eerdere trilogie weer te lezen?

In de Schaduw van de Wolf 1: De Roep van de Wolf Boek omslag In de Schaduw van de Wolf 1: De Roep van de Wolf
In de Schaduw van de Wolf 1
Anthony Ryan
9789024586707
Epische fantasy
2020
496 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.