BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Unieke smeltkroes van politiek, religie en folklore in De winter van de...

Unieke smeltkroes van politiek, religie en folklore in De winter van de heks van Katherine Arden

0
408

Aan elke goede serie komt een eind, zo ook aan de Winternacht-trilogie. Katherine Arden (lees ons uitgebreide interview met haar) laat Middeleeuws Rusland tot leven komen en combineert in haar boeken politiek, religie en folklore. Kan zij blijven intrigeren met dit concept? Je leest het in deze recensie.

De toekomst van Rusland

Moskou brandt. Door tradities te proberen doorbreken heeft Vasilisa (Vasja) de woede van het volk op haar hals gehaald en dus moet ze vluchten. En gezien geen ander pad open staat om haar te ontvangen, dwaalt ze over het pad van haar verleden. In een ontdekkingsreis naar de oorsprong van haar krachten ontdekt Vasja dat goed en kwaad niet zo helder zijn als zwart en wit. Concessies doen en gemeenschappelijke gronden vinden, zijn misschien wel veel belangrijker. Helemaal als de toekomst van Rusland in jouw handen ligt.

Deel drie van de Winternacht-trilogie (lees onze recensies van De beer en de nachtegaal en Het meisje in de toren) begint waar deel twee is geëindigd: in een brandend Moskou. Het is dan ook goed om voordat je start met dit boek de gebeurtenissen van de eerdere boeken even terug op te halen. Arden zet er meteen het tempo in en zet Vasja voor een aantal moeilijke dilemma’s. Hoe ver wil je gaan om jezelf te redden? Wat wil je opofferen? Dilemma’s zijn zeker een thema in dit boek. Hoofdpersoon Vasja tackelt die met een redelijk gemak en ondanks een aantal kleine vergissingen, stormt ze met haar keuzes naar het einde van het boek.

Het is daarmee vrij logisch dat dit boek wederom leest als een trein. De plot draagt het verhaal voort en er zijn dan ook weinig momenten dat het verhaal zijn rust pakt. Dat is meteen ook een kritische noot die ik wil aanstippen: het tijdsverloop in dit boek lijkt niet te kloppen. Het is waar dat Vasja een periode op een plek verblijft waar de tijd stil staat. Toch geneest zij in een dag van wonden waar weken overheen zouden zijn gegaan voordat ze zich weer voort kon bewegen en vergeet ze haar verdriet regelmatig waarna wordt aangestipt dat de dood van een geliefde slechts een enkele dag geleden heeft plaatsgevonden. Dat werkt verwarrend, meer nog omdat het verhaal uit verschillende perspectieven geschreven is. Het tijdsverloop bij de andere personages lijkt wel te kloppen maar niet overeen te komen met die van Vasja.

Het is natuurlijk ook lastig om historische gebeurtenissen natuurlijk te laten verlopen, terwijl Vasja door de tijd wandelt. Gelukkig weet ze deze problemen met het verhaal te compenseren. In dit boek staan twee gebeurtenissen centraal. Halverwege het boek had het verhaal dan ook afgelopen kunnen zijn. Door echter de tweede historische laag aan het verhaal toe te voegen, schetst Arden context naast de romantiek van een sprookje. En dat maakt dit boek en de serie zo ontzettend sterk. In de stijl die Arden neerzet in haar eerste twee boeken, diept ze personages verder uit en weet daarmee te blijven boeien.

Veelheid aan personages

Eén van de mooiste elementen hierbinnen is hoe Arden de relaties tussen de personages heeft uitgewerkt. In dit deel groeit Vasja nog meer als persoon en staat zij dan ook in scherp contrast met het kind dat ze was in deel 1. Door de toevoeging van de herkomst van Vasja’s familie, de dynamiek tussen de beer en de winterdemon en de historische personages is het verhaal zeer gelaagd geworden. Mijn favoriete scene in het boek is haar weerzien met de winterdemon, waarin de evolutie van een karakter centraal staat. Door de veelheid aan personages is er altijd wel een perspectief dat je interesse wekt. Van mij had het boek daarom nog langer mogen zijn, zodat dit nog meer uitgediept had kunnen worden. Het einde smeekt om nog een vervolg.

Arden vertelt in het nawoord dat ze vanaf het moment dat ze begon te schrijven aan deze serie wist dat het verhaal zou eindigen in een historisch perspectief. Ik denk ook dat dit de kracht is van de serie en dit deel. Het had echt kunnen zijn. Folklore, religie, oorlog en politiek: het is verbonden. Het maakt dat dit verhaal dichtbij je staat. Er is zoveel zorg gestoken in het authentiek neerzetten van de Russische cultuur, dat het verhaal in je hart geschreven staat.

Dit verhaal leende zich om nog twee keer zo lang te zijn. Dit boek en de serie als geheel is uniek in zijn setting en magisch in zijn vertelling. In het geheel zijn er wat kanttekeningen te plaatsen in de uitwerking, maar dat maakt de serie niet minder een aanrader. De Winternacht-trilogie had daarom van mij nog dubbel zo lang mogen zijn.

De winter van de heks Boek omslag De winter van de heks
Winternacht-trilogie 3
Katherine Arden
9789024577996
2019
448 pagina's
REVIEW OVERVIEW
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.