BoekenBoekrecensiesUnieke sciencefiction in Het Drielichamenprobleem van Cixin Liu

Unieke sciencefiction in Het Drielichamenprobleem van Cixin Liu

-

In 1967 is de Chinese Culturele Revolutie in volle gang. Ye Wenjie wordt gedwongen toe te kijken hoe haar vader op gruwelijke wijze vermoord wordt door de Rode Garde omdat zijn wetenschappelijke visie gevaarlijk zou zijn. Als dochter van een antirevolutionair heeft Wenjie het zelf ook niet makkelijk. Hoewel ze een titel in astrofysica heeft, wordt ze op een zijspoor gezet en is verplicht lichamelijke arbeid te verrichten. Dan krijgt ze de kans om aan de slag te gaan op een geheimzinnige legerbasis waar ze haar talenten goed kunnen gebruiken. Veertig jaar later krijgt nanotechnoloog Wang Miao te horen dat er een reeks mysterieuze zelfmoorden onder wetenschappers heeft plaatsgevonden. Aan hem de vraag of hij wil helpen bij het onderzoeken van dit vraagstuk.

Wat volgt is een fantastisch avontuur waarin Wang Miao alle natuurwetten in twijfel begint te trekken door de dingen die hij meemaakt. Zo raakt hij geïntrigeerd door een online game waar hij zich op een planeet bevindt die beïnvloed wordt door zijn drie zonnen en hun onvoorspelbare patroon. De uitdaging is om te voorspellen hoe de zonnen zich om deze wereld zullen bewegen. Dit is het drielichamenprobleem: een natuurkundig fenomeen waar geen berekening voor bestaat. Achter deze intrigerende game schuilt echter veel meer… Maar wat?

Uniek

Nooit eerder heb ik een boek zoals Het drielichamenprobleem gelezen. Het is even wennen omdat je gelijk in een heftige periode uit de Chinese geschiedenis valt, maar dat is niet meer dan even schakelen. Cixin Liu trekt je zonder enige moeite door het verhaal heen. Na het eerste hoofdstuk was ik namelijk al verkocht. De schrijfstijl doet ook soms een beetje onbekend aan, en op sommige momenten kan ik zeker merken dat het verhaal van Chinees naar Engels, en vervolgens pas van Engels naar Nederlands is vertaald. Dat mag de pret echter niet drukken, want het verhaal is zo bijzonder en zo intrigerend dat je toch door het boek heen vliegt.

Wat verder ook wel even wennen is, is dat het boek van natuurkundige theorieën aan elkaar hangt. Nou ben ik iemand die absoluut geen aanleg heeft voor het vak en natuurkunde meteen heeft laten vallen zodra dat kon, maar ik kon het allemaal prima volgen. Wang Miao is een nanotechnoloog en weet dus al veel van de natuurkunde, maar ook hij heeft soms wat uitleg nodig en dat helpt de lezer weer als die zelf geen natuurkundige is. Ga je alle berekeningen en theorieën snappen? Ik zou er niet op rekenen. Soms moest ik dingen maar gewoon accepteren zoals ze werden verteld, want voor het verhaal is het niet belangrijk dat je alles tot in de puntjes begrijpt.

Een buitenaardse prestatie

Cixin Liu is de bekendste en meest succesvolle scifi-auteur van China. Het drielichamenprobleem is ook zeker geen nieuw boek. De timing van deze vertaling is overigens niet zo gek: op het moment werken de makers van Game of Thrones aan een Netflix-serie die gebaseerd is op de trilogie. Trilogie, ja, want na Het drielichamenprobleem volgen nog twee delen: Het donkere woud en Het einde van de dood. Alle drie de boeken zijn al uit in het Nederlands. Dat klinkt allemaal heel succesvol, maar is het dan echt zo goed? Wat mij betreft wel. Ik wil niet te veel verklappen over het plot, maar geloof me als ik zeg dat het absoluut de moeite waard is! Ik heb ontzettend genoten van het boek en ik ben ongelooflijk benieuwd wat er in de volgende delen gaat gebeuren!

Het enige minpuntje dat ik kon ontdekken is dat ik soms moeite had om bepaalde personages uit elkaar te houden. Dat had niks met voor mij onbekende namen te maken, maar alles met de diepte van de personages. Het mag duidelijk zijn dat de focus van het verhaal op de setting en het plot ligt, en niet op de personages. Die zijn echt enkel instrumenten om het verhaal te kunnen vertellen. Omdat daarnaast het gros wetenschapper is, is het ook niet heel makkelijk om je met ze te identificeren. Cixin Liu heeft een duidelijk doel: je kennis laten maken met een bijzondere wereld en alle gevolgen van dien. Dat blijkt ook maar, want voor zover ik kan zien volgt het tweede boek nieuwe personages. Voor het verhaal is dat logisch, en ik kan ook niet echt zeggen dat ik gehecht ben geraakt aan de personages uit dit boek.

Ik zal niet beweren dat Het drielichamenprobleem een lekker ontspannen boek is dat je vlot wegleest. Absoluut niet, maar wát word je beloond voor het benodigde denkwerk bij het lezen! Het drielichamenprobleem is wat mij betreft een fantastisch eerste deel van wat een fenomenale serie gaat worden. Het taalgebruik en de schrijfstijl zijn even wennen, maar vormen geen obstakel. Je wordt wel om de oren geslagen met natuurkundige problemen en theorieën, en dit is wat mij betreft toch wel het grootste struikelblok dat je kunt tegenkomen. Je hoeft niet alles helemaal te begrijpen, maar het is wel veel. Cixin Liu laat zien dat hij de theoretische kennis heeft om dit verhaal nauwkeurig te kunnen vertellen, maar voor mij (en wellicht menig ander die over weinig natuurkundige kennis beschikt) was veel van die tekst en uitleg niet nodig.

Als ik sciencefiction lees, dan ga ik ervan uit dat het bovenal fictie is, dus dat het niet echt hoeft te kunnen gebeuren. De insteek van Liu heeft wel een voordeel, ook voor de natuurkundenoobs onder ons: het voelt des te realistischer aan. Door dat het allemaal zo goed en precies uitgelegd wordt, ga je je toch bijna afvragen of alle wonderlijke dingen in het boek in het echt kunnen gebeuren… Goed, heel veel natuurkunde, dus. Mijn advies is echter dat je je niet moet laten tegenhouden door dat vooruitzicht, want ik bak niks van natuurkunde en ik ben absoluut fan! Het drielichamenprobleem kost op het moment maar een tientje, en het is eigenlijk zonde van je geld als je hem níet koopt!

Het Drielichamenprobleem Boek omslag Het Drielichamenprobleem
Cixin Liu
9789044645798
Prometheus
Oktober 2020
400 pagina's

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!